Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa spö från USA

Featured Replies

Publicerat

Har funderat på att köpa ett sage bass men det är knepigt att hitta i sverige. Enda som har dom är capricorn men då är dom rejält mycket dyrare än i usa. Så nu undrar ja om någon har beställt från denna sida http://www.tellurideangler.com/products/Sage-330G-%22Largemouth%22-Bass-Rod.html?setCurrencyId=25 Hur har det fungerat (omdömmen tack!) Vad kostar frakt o tull om man har otur ?

Publicerat

räknar du med att en dollar är 10-11 kronor kommer du otroligt nära vad det kostar i slutändan om du har "OTUR" , har handlat jävligt mycket bildelar och andra saker från staterna och kan du få dom att skicka som "gåva" så slipper man dom hemska avgifterna 999/1000 , jag fyllde år mer än 10 ggr om året :)

Publicerat

räknar du med att en dollar är 10-11 kronor kommer du otroligt nära vad det kostar i slutändan om du har "OTUR" , har handlat jävligt mycket bildelar och andra saker från staterna och kan du få dom att skicka som "gåva" så slipper man dom hemska avgifterna 999/1000 , jag fyllde år mer än 10 ggr om året :)

En $ kostar i dagsläget runt 7 kr så det blir billigt.

Publicerat

En $ kostar i dagsläget runt 7 kr så det blir billigt.

Han menar vad det kostar i slutändan, om man åker på tull och moms. Då låter 10-11kr ganska vettigt.

Publicerat

10-11 kronor per dollar brukar det landa på för mig. På tolv spön har jag betalat tull tolv gånger, så det är nog nåt annat än otur. Räkna med tull helt enkelt. Om man köper för ett värde under 100 dollar brukar det nästan alltid gå igenom utan tull. Kanske nån praxis?

Att be säljaren skicka som gåva är brottsligt, så gör inte det. Vad jag hört så funkar det inte heller, inte längre i alla fall. Men jag har kanske fel.

Redigerad med magnus.nilsson

Publicerat

tack för att jag slapp förklara

10-11 kronor per dollar brukar det landa på för mig. På tolv spön har jag betalat tull tolv gånger, så det är nog nåt annat än otur. Räkna med tull helt enkelt. Om man köper för ett värde under 100 dollar brukar det nästan alltid gå igenom utan tull. Kanske nån praxis?

Att be säljaren skicka som gåva är brottsligt, så gör inte det. Vad jag hört så funkar det inte heller, inte längre i alla fall. Men jag har kanske fel.

Du har kanske rätt om det med gåva :) var några år sedan jag handlade som mest från USA.

Publicerat

Beställde nyligen spö och lina från Fishwest i usa. Spö 330$, lina 75$ alltså ca 2673 skr, gratis frakt. Dollar = 6.6 skr när jag beställde.

När jag hämtade ut paketet på posten fick jag betala:

Postens avgifter 100:-

Tullavgift 107:-

Moms 754:-

Alltså inköpspris + 36% gick kalaset på. Allt gick felfritt och leveransen tog 10 dagar.

Publicerat

Undrar hur många gånger denna fråga debatterats? :lol:

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Publicerat

Sidan du länkar till ser seriös ut och det finns telefonnummer så det går att ringa om du vill det. Jag har handlat prylar från usa ett par gånger, dock oftast ebay, och aldrig haft några problem med att få några saker. Frakt tull och moms har jag alltid fått betala. /Niclas

----------------------

Niclas Olsson

Publicerat

Bör väl inte vara några problem. Men som övriga säger ska man nog räkna med att åka på tull.

Förr kunde man be dem skicka som gåva. Men pga ändrade lagstiftningar så kan den som skickar åka på grymma straff till och med fängelse om man skriver ned värdet på prylar som skickas.

Publicerat

Jag måste ha haft ovanligt mycket tur! Har bara fått betala importavgift nån enstaka gång. Köper en hel del från staterna, spön, rullar, jackor mm. Ofta skriver företagen ner värdet på beställningen. Har aldrig bett om det! Senaste spöt jag köpte kostade över 500USD och på paket hade dom skrivit ett värde på 29USD :lol:

Hyggligt tycker jag!

Publicerat

Jag måste ha haft ovanligt mycket tur! Har bara fått betala importavgift nån enstaka gång. Köper en hel del från staterna, spön, rullar, jackor mm. Ofta skriver företagen ner värdet på beställningen. Har aldrig bett om det! Senaste spöt jag köpte kostade över 500USD och på paket hade dom skrivit ett värde på 29USD :lol:

Hyggligt tycker jag!

Så har det varit för mig också. Det är bra så länge paketet kommer fram. Gör det inte det är det inte kul när redovisat värde är 10% av det reella värdet. Blir svårt att få full ersättning då...

Publicerat

Kolla upp myus.com.

Man får en adress i USA som man skickar det man köper till. Där packas det sedan om, före leverans till Sverige.

Läs mer på sidan.

Med vänlig hälsning, Fredrik

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=60.675397,15.095882

Sent from my iPhone using Tapatalk

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot"

Publicerat

Tråd rensad!

Som vanligt så uppmuntrar vi inte lagbrott i trådarna. Det är fortfarande olagligt att be om nedskrivning av värde på paket från USA.

/mod

Publicerat

Det är ingen större fara att dom tappar bort paket nu för tiden. Dessvärre kan ju sakerna gå sönder om dom är dåligt förpackade. Då kan det vara svårt att få ut full ersättning ifall värdet har skrivits ner av butiken du handlat i. Även fast säljaren gjort det på eget bevåg, så är det svårt att hävda att det ska vara deras fel.

Och kom ihåg.. skattebrott är värre än mord i det här landet ;)

Redigerad med Freddö

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot"

Publicerat

Det är ingen större fara att dom tappar bort paket nu för tiden. Dessvärre kan ju sakerna gå sönder om dom är dåligt förpackade. Då kan det vara svårt att få ut full ersättning ifall värdet har skrivits ner av butiken du handlat i. även fast säljaren gjort det på eget bevåg, så är det svårt att hävda att det ska vara deras fel.

Och kom ihåg.. skattebrott är värre än mord i det här landet ;)

Sen är det ju faktiskt så att säljaren, många många gånger skriver ner värdet utan att man har bett om detta.

Handlar ganska ofta från staterna och det är säker minst 70% av gångerna dem själva skriver ner värdet.

Tompa

Publicerat

Sen är det ju faktiskt så att säljaren, många många gånger skriver ner värdet utan att man har bett om detta.

Handlar ganska ofta från staterna och det är säker minst 70% av gångerna dem själva skriver ner värdet.

Tompa

Ja det var lite det jag menade. Att dom skriver ner på eget bevåg. Men skulle det hända något med varorna under frakten så är jag nästan säker på att butiken som skickat varorna inte står för dom kostnaderna åt dig. Då blir det fraktbolaget som ska göra det, och har dom då skrivit ner värdet så får man tillbaka det värdet som är skrivet när det skickades.

Mvh Fredrik

Publicerat

Ja det var lite det jag menade. Att dom skriver ner på eget bevåg. Men skulle det hända något med varorna under frakten så är jag nästan säker på att butiken som skickat varorna inte står för dom kostnaderna åt dig. Då blir det fraktbolaget som ska göra det, och har dom då skrivit ner värdet så får man tillbaka det värdet som är skrivet när det skickades.

Mvh Fredrik

Ja ursäkta läste lite slarvigt på ifånen :)

Stämmer så är det ju, och vill man vara säker på eller iaf ha en stor chans att värdet på paketet är rätt så får man nog påpeka detta vid köp. Men annars vet man ju aldrig vad det står när paketet landar hemma hos en själv, kan vara allt från 20 dollar till 80 för ett flugspö tex.

Tompa

Publicerat

Jag beställde ett G.Loomis spö igår. Vi får se vad det är värt när det kommer fram. :)

Publicerat

Har funderat på att köpa ett sage bass men det är knepigt att hitta i sverige. Enda som har dom är capricorn men då är dom rejält mycket dyrare än i usa. Så nu undrar ja om någon har beställt från denna sida http://www.telluride...etCurrencyId=25 Hur har det fungerat (omdömmen tack!) Vad kostar frakt o tull om man har otur ?

Jag har handlat från Telluride angler. Fungerar klanderfritt! De har en bra livechatfunktion om man vill fråga nåt också. Rekommenderas!