Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att välja bort ett intresse....

Featured Replies

Publicerat

Ja,det kan vara lite jobbigt...i mitt fall så fick jag ta mig en funderare i Augusti. Tiden och pengarna räckte helt enkelt inte till,så någonting måste bort ur ekvationen. Mina dåvarande stora fritidsintressen var flugfisket(såklart),jakt,pistolskytte och utöver det bygger jag en 10 sekunders bruksbil. Egentligen så var det lätt,har nu gjort mig av med alla enhandsvapen både pistoler och revolvrar och kvar står iaf ett SM-brons.Nevertheless så lämnar det ett tomrum kvar,en stor social bit som kommer fattas...men man får trappa upp fisket helt enkelt(om det ens går)...flugfisket var inte ens med i övervägningen,vilket jag utgår från att alla här förstår,det är ju heligt....

Så,behöver tröst...skriv gärna om ni fått offra något för fisket på tidsbristens altare..

"The way I see it captain Ahab was a quitter"

http://www.epicmedia.se

Vakringen

• Svar 78
  • Visningar 6,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Ja,det kan vara lite jobbigt...i mitt fall så fick jag ta mig en funderare i Augusti. Tiden och pengarna räckte helt enkelt inte till,så någonting måste bort ur ekvationen. Mina dåvarande stora fritidsintressen var flugfisket(såklart),jakt,pistolskytte och utöver det bygger jag en 10 sekunders bruksbil. Egentligen så var det lätt,har nu gjort mig av med alla enhandsvapen både pistoler och revolvrar och kvar står iaf ett SM-brons.Nevertheless så lämnar det ett tomrum kvar,en stor social bit som kommer fattas...men man får trappa upp fisket helt enkelt(om det ens går)...flugfisket var inte ens med i övervägningen,vilket jag utgår från att alla här förstår,det är ju heligt....

Så,behöver tröst...skriv gärna om ni fått offra något för fisket på tidsbristens altare..

Xet hon stack

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

Publicerat

Eftersom du verkar vara en tävlingsmänniska så börja med tävlingsfluglastning. Började med det förra året och det är det roligaste jag gjort på år och dar. Berätta gärna mer om 10s gatbil. Jänkare misstänker jag.

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Ska man köra på ett intresse fullt ut måste man prioritera. Jag har sedan jag började med flugfisket dragit ner kraftigt på fågelskådningen som tidigare upptog alla ljusa timmar på dygnet. Det är svårt att upprätthålla båda på en vettig nivå! Speciellt om man går in för saker med allt eller inget som jag tenderar att göra. Blir ständiga konflikter! Jag hoppas att jag ska kunna lära mig att utöva båda intressena måttligt. Familj med småbarn underlättar ju inte heller!

Publicerat
  • Författare

Eftersom du verkar vara en tävlingsmänniska så börja med tävlingsfluglastning. Började med det förra året och det är det roligaste jag gjort på år och dar. Berätta gärna mer om 10s gatbil. Jänkare misstänker jag.

Hehehe....njaää,har svårt för stötstänger och bladfjädrar,det är en Audi S2 Avant -94 som genomgår en ganska omfattande uppgradering.

Fast en hög 10 skulle vara kul så skulle jag i verkligheten gissa på en låg 11:a i år...vi får se :)

Tävlingsflugkastning...jag har läst en del om dina bravader,och det låter kul men inbillar mig att jag skulle suga...kanske är för att jag läst vilka distanser du ligger på ;)

"The way I see it captain Ahab was a quitter"

http://www.epicmedia.se

Vakringen

Publicerat

Själv så har jag fått gett upp en av mina stora passioner inom kampsporten och då brasiliansk jiu jitsu. Denna art har jag dock hunnit träna en del, men inte hunnit kommit upp i den nivå som jag velat pga av en rygg som är ganska skadad sedan tidigare. Detta har satt sina spår mentalt att inte få utöva något som ligger en mycket varmt om hjärtat. Steget att lägga av var inte helt lätt men något som jag fortfarande jobbar med. Det är så när man är född med ett tävlings hjärta som inte lägger av i första taget :blush:

Zpey-logo-m1.png

Publicerat

Delade upp min vakna tid mellan pyjamasbrottning, flugfiske och snowboard tills ett par diskbråck kom i vägen. När jag sedan blivit lite bättre så hade jag fått en fru, ett par ungar och ett husrenoveringsprojekt modell värre på halsen... dock vägrar ryggen låta mig hålla på med ju-jutsun eller snowboarden fullt ut längre och har inte kunnat tävla eller ens träna ordentligt sedan dess - så nuförtiden flugfiskar jag i närområdet på en mer måttlig nivå, glider haschplanka ett par veckor per säsong och hjälper till lite på ungarnas judoträningar... allt har väl sin tid helt enkelt?? Märkte dock att det just var flugfisket jag hade svårast att klara mig utan och så är det än! Så mitt tips är att pria det du mår bäst av och/eller inte klarar dig utan.

edit: @grappler: såg inte ditt svar förrän jag svarat och kan skriva under på att det verkligen är en jobbig livskris man får hantera när man måste lägga av och känner mig emellanåt fortfarande sinnessjukt sugen på att tävla/sparras trots att det var snart 12 år sen jag skadades och 6 år sen jag helt lade av...

Redigerad med jani

torrt, smått & grått

Publicerat

För mig är det snarare så att flugfisket under mer än tjugo år stått tillbaka för annat...

Klippklättring.

Brudar.

Reklamfotografering.

Ensamvandringar. (Bushcraft.)

Barn.

Och en del annat.

Numera får flugfisket stå tillbaka för familjen och aikidon. Vilket inte betyder att jag fiskar mindre nu än för två år sedan, snarare mer men det blir kanske trettio timmar per år.

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

Publicerat

För mig är det snarare så att flugfisket under mer än tjugo år stått tillbaka för annat...

Klippklättring.

Brudar.

Reklamfotografering.

Ensamvandringar. (Bushcraft.)

Barn.

Och en del annat.

Numera får flugfisket stå tillbaka för familjen och aikidon. Vilket inte betyder att jag fiskar mindre nu än för två år sedan, snarare mer men det blir kanske trettio timmar per år.

Men Hallå Mipert du kan ju klättra till ett fint vatten

o fiska med en 10 poängare

fota henne vid ditt drömvatten

dra över henne och vänta tills ungen kommer hem :D :D

Redigerad med Meritaimen

Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/

Publicerat

Mmm, som sagt mina skador är det som satt stopp för det roliga. 3 diskbrock samt 4a kotkompressioner.

Delade upp min vakna tid mellan pyjamasbrottning, flugfiske och snowboard tills ett par diskbråck kom i vägen. När jag sedan blivit bättre så hade jag fått en fru, ett par ungar och ett husrenoveringsprojekt modell värre på halsen... så nuförtiden flugfiskar jag i närområdet på en mer måttlig nivå, glider haschplanka ett par veckor per säsong och hjälper till lite på ungarnas judoträningar... allt har väl sin tid helt enkelt?? Märkte dock att det just var flugfisket jag hade svårast att klara mig utan och så är det än! Så mitt tips är att pria det du mår bäst av och/eller inte klarar dig utan.

edit: :lol: @grappler: såg inte ditt svar förrän jag svarat!! Funny shit!! :P

Zpey-logo-m1.png

Publicerat

Endast 30 timmar per år!?

Det är ju vad vissa andra fiskar per dygn. ;)

Det låter som ett hårt liv.

Jag har haft och har fortfarande samma dilemma med många intressen. Det som fortfarande gör det möjligt att vara en mångsysslare är väl dels att jag flyttat närmare mina huvudintressen, att jag jobbar deltid, och att vissa intressen passar bättre ihop än andra. För många år sedan höll jag på med fallskärmshoppning, vilket inte gick bra ihop med flugfisket. När jag kikade ut genom fönstret en tidig sommarmorgon och såg stillheten och solljuset så kunde jag tänka: Åh vilken fantastisk dag att hoppa fallskärm! I nästa sekund insåg jag att det kunde vara perfekta förhållanden för torrflugefiske! Beslutsångest i kombination med ambivalens, då får i varje fall inte jag så mycket uträttat. Så fallskärmshoppningen fick stå åt sidan, och jag saknar den inte. Foto är ett annat stort intresse som både går bra och mindre bra ihop med flugfisket, men fördelarna överväger stort. Magiskt ljus är både laxfiskarens och fotografens bästa vän, och det går att göra båda sakerna samtidigt men tyvärr så är det svårt att dela upp tid och koncentration på två så krävande intressen i samma ögonblick. Men, dessa intressen har en sorts synergistisk effekt på varandra, för när fiskemotivationen tryter kan fotointresset tvinga ut mig på foto-fisken, och även om jag inte får någon fisk så är jag alltid nöjd över att ha fått vara ute i naturen och fotograferat. När jag flyttade från Dalarna till Västerbotten så offrade jag lite av mitt musikutövande, men det är heller ingenting jag saknar så mycket av faktiskt. Det är dock en perfekt vintersyssla, och konkurrerar inte lika hårt med de övriga. :)

Publicerat

Har lagt en stor del av min fritid på allt från golf, innebandy på elitnivå, fotboll i unga år på hög nivå, bordtennis, mycket sport helt enkelt, sedan kom fisket in i bilden på lite äldre dar (efter jag fyllde 30), först mycket spinnfiske med brorsan men efter en resa till Sälen och en första fisk på fluga så har det dominerat mitt fritidsintresse sista åren, just nu är valet enkelt, träffat kvinnan i mitt liv och väljer livet i sin helhet idag i alla lägen, och i den helheten har även fisket en plats, vilket jag är mycket glad för!!

Publicerat

ja sen fisket kom in i bilden för 7 år sen så har mc:n, festandet, damerna å allt annat sånt fått stå tillbaka ordentligt på både gott å ont .. på gott är väl att lever,njurar å andra kroppsdelar mår bättre än vad dom förmodligen om man fortsatt hålla på som man gjorde å utan mc så e ju risken att man kör ihjäl sig rejält minskad :) nackdelar är att kvinnor å kompisar minskat då dom inte är så intresserade varken av att hänga med ut eller lyssna på fiskesnack ... å sen e de ju inte billigt å fara omkring å fiska å köpa fiske-utrustning så rikare blev man ju inte heller,, förhoppningsvis så har man ju härliga minnen att leva av när man träffar rätt dam och kanske får en unge eller 2 ....om man inte lyckats omkomma i en flygkrasch eller blivit uppäten av nån haj på nån häftig fiskeresa förståss :ph34r: :ph34r: :D

Publicerat

Man får ju offra sitt liv för att få tiden att fiska.. Vem har tid för någe annat? Om man inte har dygn som är 76tim långa!!

http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

Publicerat

Mitt dykintresse har blivit helt nerlagt för tillfället.

väldigt tråkigt men med ett barn på 1.5 år och ett flugfiske intresse finns det inte tid.

Är dock utbildad divemaster och han med att jobba lite utomlands innan familjen så känns bra på ett sätt...blev mycket dykning under en period i livet.

http://troutfever.wordpress.com

Min flugbindningsblogg!:)

Mönster och bilder på allt från storlek 20 till 55mm shanks!

Publicerat

Jag gjorde mig av med en dyr kärring. Och på kuppen slapp jag värma hus på 400 kvadratmeter, slapp underhålla ett stall, slapp mata 13 hästar...

Nu kan jag fiska å parta i lugn och ro!!

Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

Publicerat

Jag gjorde mig av med en dyr kärring. Och på kuppen slapp jag värma hus på 400 kvadratmeter, slapp underhålla ett stall, slapp mata 13 hästar...

Nu kan jag fiska å parta i lugn och ro!!

måste blivit mycke frigjorda dollars å timmar där :)

Publicerat
Jag gjorde mig av med en dyr kärring. Och på kuppen slapp jag värma hus på 400 kvadratmeter, slapp underhålla ett stall, slapp mata 13 hästar... Nu kan jag fiska å parta i lugn och ro!!

GRATTIS!! Ibland kan det bara bli bättre..... :D

Publicerat

hehe ja så är det, klart man måste hålla igen lite med annat men allt är ju en prioriteringsfråga..

Själv har jag fisket men dock fiskar jag inte lika mycket som dom flesta här men när säsongen är blir det några turer...

Sen har man bmwn som en kär vän i garaget och den är definitivt inte gratis,,,en bmw M635csi för er som undrar, den behöver mycket kärlek i form av pengar=)

och i våras köpte jag mig en mountainbike men det gav jag upp i höstas då jag inte orkade hålla på med alla cykelkläder osv...kostar ju multum.

Så nu är det bara bilen och fisket, ska tilläggas att jag inte har någon fru och inga ungar och det är jag glad för just nu iallafall.

Flyfishing addicts of sweden

Publicerat

För fram tills för ca. 2 år sedan. Så hade jag en stor hobby i att spela data spel och bygga om datorn stup i kvarten för att den skulle klara de senaste spelen med glans. Jag fick välja mellan att lägga ned något av följande hobbies till slut när jag ekonomiskt började gå på knäna: Bågskyttet (på klubb nivå), datorer och spel som sagt, fotograferandet, mitt intresse för Japansk trädgårds konst vilket inkluderar bonsai träd odling t.ex. och fisket. Dessa är av mina hobbies, de som kostar / kostade mig mest.

Det fick bli dator bli dator byggandet och spelandet som fick stryka på foten. Alldeles för dyrt att hänga med i.... Det inser jag nu, det idiotiska uppgraderings rat racet. Och spelandet, kunde jag gott skära ned ordentligt på iaf.

Redigerad med Jock Scott

"If fishing is like religion, then fly-fishing is high church."

rst-logo3.jpg

Publicerat

Kvinnor, karriär, ekonomi, vänner, socialt liv.... :unsure:

Jag vet inte om jag är ambivalent eller bara har svårt att bestämma mig...