Hoppa till innehåll

Vacker gädda


sasse

Recommended Posts

Men va i hela friden? :)

Synd att ni tagit bort spysmileyn från edgen B)

Nu skall vi inte vara sådana... B)

i Finland sattes det ut runt 100 miljoner gäddyngel (fem före tomma i gulesäcken) per år på 50talet

Sen sjönk det mot 30miljoner på 70-80talet. Idag är det mest "blyertspennor" llite större yngel som jag dock inte har nån aning om mängden mer.

Är du bombis på att din gäddstam faktiskt är ursprunglig? ;)

Hihi!

FF

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi inte vara sådana... B)

i Finland sattes det ut runt 100 miljoner gäddyngel (fem före tomma i gulesäcken) per år på 50talet

Sen sjönk det mot 30miljoner på 70-80talet. Idag är det mest "blyertspennor" llite större yngel som jag dock inte har nån aning om mängden mer.

Är du bombis på att din gäddstam faktiskt är ursprunglig? B)

Hihi!

FF

Men allvarligt, bara tanken på att odla för att få fram snyggare fiskar... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

odla gädda Hm... Verkar farligt enkelt... :)

Blir väl lite utrymmeskrävande bara då man antagligen borde driva upp dem till ett-två års ålder så att de är fiskätande när de går i plurret... annars äter gäddmaten upp alla kryp som ynglen skulle behöva för att klara den första sommaren...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl bäst att förtydliga så att jag inte får alla fiskelustiga på mig.

Det jag undrade om var att om man får tag på en hon gädda som ser ut så och parar den med en hane som har samma färgteckning om det går att få fram dominanta anlag som gör att gäddorna har den färgteckningen eller är det så att de får den i olika miljöer?

Sedan skulle jag gärna veta vad som är det hemska, odlat gädda har och finns väl?

Många bestånd blir stärkta av odlad gädda. men jag har säker missupfattat något.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på nåt genetiskt...

Gäddan lever ju i så sjukt olika vatten men avviker sällan så där häftigt från "normalgurkan".

Tror det är ett väldigt långdraget projekt dock att få en "ren" linje. Inte blev mopsarna och pudlarna vad de är över en natt heller...

Lycka till! B) (dammen ble väl kvar på förra stället? Gädd-damm nästa :) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

dominanta anlag kan man inte "göra" utan manipulation genom korsning av individer.

Sorry men detta blev droppen till bägaren som fyllts av snacket om hur genetiskt värdefulla stora laxar är, starka gener och dylikt.

jag uppmanar till en titt i biologiboken innan dylika diskussioner tas upp på nätet. OBS inte en diss, men diskussioner ger mest om alla parter är pålästa.

Börja med Mendel.

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...