Hoppa till innehåll

Vacker gädda


sasse

Recommended Posts

Mendel måtte ha varit en skön filur! Med dagens facit i hand hade han inte en blekblå aning om vad han pysslade med men var så envis och noggrann att han hittade mönster i vad hans korsande gav för resultat. Dessutom stämmer de fortfarande så bra att det lärs ut på högstadiet än i denna dag. Häftig kille.

Förresten... Går "mönstret" i arv eller orsakas det av miljön?

Vore det frågan om autosomal nedärvning av ett dominant anlag skulle väl 50% av firrarna i åtminstone det beståndet se ut så där? Vore det bundet till kön så är det ändå hela 25% av hela beståndet som ser ut så där om jag tänkt rätt.

Alltså borde det finnas tjock med liknande firrar i vattnet om det vore så enkelt, åtminstone 1/4 av dem iaf...

Tycker det luktar polygen nedärvning om hela grejen. Det är säkert ett rejält knippe gener i samverkan som får firren att se ut så där. Alternativt är det en så muterad liten stackare att den får skämmas över sin felfärg resten av sitt slemmiga liv och dessutom inte är fortplantningsduglig. Det var länge sen högstadiet. Måste läsa lite genetik igen nån dag!

Hoppas den inte är bonkad hur som helst. Det vore säkert underbart om någon får se den "live" på nytt. B)

FF (flickvännen förklarade att det inte finns rum för nåt gäddkläckeri på balkongen :) )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag tror, efter egna erfarenheter att man visst kan "manipulera" mönster på djur, speciella drag hos individer som i mitt fall gällde ormar.

Jag hade kontakt med en uppfödare som bla odlade Kalifoniska kungssnokar, han försökte para ormar för att få dom svarta och vita banden på snoken så lika som möjligt, för den oinvigde kan den ormen ha väldiga differanser dels på den mörka nyansen som kan vara brun till mörkbrun/svart och den ljusa vit till gul, samt att banden kan vara asymetriska. http://www.californiaherps.com/snakes/page...aliforniae.html

Han lyckades hursomhelst få ormar med den "perfekta" kombinationen genom att hjälpa till lite i valet av partner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror, efter egna erfarenheter att man visst kan "manipulera" mönster på djur, speciella drag hos individer som i mitt fall gällde ormar.

Jag hade kontakt med en uppfödare som bla odlade Kalifoniska kungssnokar, han försökte para ormar för att få dom svarta och vita banden på snoken så lika som möjligt, för den oinvigde kan den ormen ha väldiga differanser dels på den mörka nyansen som kan vara brun till mörkbrun/svart och den ljusa vit till gul, samt att banden kan vara asymetriska. http://www.californiaherps.com/snakes/page...aliforniae.html

Han lyckades hursomhelst få ormar med den "perfekta" kombinationen genom att hjälpa till lite i valet av partner.

Man kanske skulle föda upp gäddor o odla på dem. Få fram tokläckra färger ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

jag har tagit en liknande gädda i alla fall vad gäller teckningen på den. Men till skillnad från denna som har en mjuk bruna färg som ränder så var min helt svarta ränderna.. Riktigt snygg faktiskt.

 

Den tog jag i skåne, sövde, och konstigt nog så är det endast där jag tycker att gäddorna har den sortens teckning med markanta ränder som sticker ut. Vet inte om det beror på miljön som gäddan befinner sig i eller annat. Försökt få med bilden här men lyckades inte riktigt klura ut hur jag skulle bifoga bilden från skrivbordet in hit :/
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har tagit en liknande gädda i alla fall vad gäller teckningen på den. Men till skillnad från denna som har en mjuk bruna färg som ränder så var min helt svarta ränderna.. Riktigt snygg faktiskt.

Den tog jag i skåne, sövde, och konstigt nog så är det endast där jag tycker att gäddorna har den sortens teckning med markanta ränder som sticker ut. Vet inte om det beror på miljön som gäddan befinner sig i eller annat. Försökt få med bilden här men lyckades inte riktigt klura ut hur jag skulle bifoga bilden från skrivbordet in hit :/

Du har inga bilder? När du ändå är i sövde, köp deras glögg! Fantastiskt god!

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har inga bilder? När du ändå är i sövde, köp deras glögg! Fantastiskt god!

Skickat från min LT25i via Tapatalk

 

Jo jag har faktiskt bild på fisken men vet inte hur jag bifogar in den här. Tips på det så får du se den :) Haha ja glöggen ska jag hålla utkik efter :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samma lika som min första bild :)

Skitsnygg gädda :wub:

 

 

Yes. Alltid undrat varför gäddorna ser ut så just där. Aldrig sett dom så någon annan stans. Nu är det inte alla som har den täckningen men iallfall en hel del som kommer upp gör. Inte majoriteten men inte långt ifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var en artikel i DT i sommras om en som hade fått upp en liknande och folk vart halvt tokiga och hävdade nån mutation :P

Jag säger istället att det är en teckning som bor på en gädda som lever sitt liv och jagar pelagiskt.
Den vertikala teckningen som är vanligare fungerar bra om de går bland växter och lurar, den horisontella ser för mig ut som ljus som bryts genom vågor.

Alltså, Pelagisk gädda :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var en artikel i DT i sommras om en som hade fått upp en liknande och folk vart halvt tokiga och hävdade nån mutation :P

Jag säger istället att det är en teckning som bor på en gädda som lever sitt liv och jagar pelagiskt.

Den vertikala teckningen som är vanligare fungerar bra om de går bland växter och lurar, den horisontella ser för mig ut som ljus som bryts genom vågor.

Alltså, Pelagisk gädda :)

 

 

Stämmer nog rätt så bra i och med att de gädderna jag har fått som har sett ut så har krokats vid pelagiskt fiske. Men en gädda befinner sig inte alltid pelagiskt. Dom rör ju sig precis som alla andra. Grunt och pelagiskt. Så vet inte hur det ligger till där egentligen. Vad med dom gäddorna som tas vid pelagiskt fiske men som inte ser ut så?.. Verkar som att teorin brister.. :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stämmer nog rätt så bra i och med att de gädderna jag har fått som har sett ut så har krokats vid pelagiskt fiske. Men en gädda befinner sig inte alltid pelagiskt. Dom rör ju sig precis som alla andra. Grunt och pelagiskt. Så vet inte hur det ligger till där egentligen. Vad med dom gäddorna som tas vid pelagiskt fiske men som inte ser ut så?.. Verkar som att teorin brister.. :/

Det handlar inte om att de inte rör sig alls utan vart de i huvudsak uppehåller sig. :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är nog inne på mutation-spåret själv. Mutationer är en ganska naturlig sak, även hos oss människor. Albino är väl en genetisk mutation när det gäller pigment? Öronsnibbars vara eller icke vara är en form av genetisk mutation vill jag minnas. Oftast så hämmas den naturliga mutationen men ibland får den övertaget. Det samma gäller djur. Det räcker nog med att en individ får en ohämmad mutation som kanske lite längre ränder eller ränder åt en annan riktning (det behöver nog inte vara en märkbar förändring utan det räcker väl att genen är där) som ynglar av sig med en "vanlig" gädda så finns möjligheten till annorlunda gäddor. Överlever dessa och ynglar av sig igen så kan mutationen givetvis hämmas eller så förstärks den, och då är vi inne på en selektiv avel fast på naturliga omständigheter och resultatet blir en så kallad "morph". 

 

Konceptet selektiv avel har gjorts länge av oss människor när det gäller djur. Belgian Blue är ett exempel.

Av en naturlig variant av ball python...

 

ball_python_2.jpg

 

... har man så småningom fått ett stort urval av "modeller" enligt följande poster (genom selektiv avel)

 

check4b.jpg

Redigerad med BarraBuster
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...