Hoppa till innehåll

Flugor för säsongen 2010


Beskman

Recommended Posts

  • Svar 253
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Då Pattegris på danska betyder Spädgris på svenska (ja, jag vet. mycket tråkig info. tar bort lite av fångstkänslan hos nämnda fluga) kanske Tutte-Magnus kan låta lite konstigt samt förväxlas med Boobies-flugor...

Ja ja, skärt barn har många namn...

Hehe. Fyndigt.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.oresundsvand.dk/films/gobiusculus.wmv

Smörbult mönster har jag sett någonstans att det fiskas med. Så här simmar de omkring

Inspirerad av filmsnutten band jag upp en smörbultimitation. Jag har även gjort ett experiment och bundit några med frigolitögon, där tanken är att fiska med sjunklina, så att de - precis som i filmklippet - "svävar" runt i vattnet och när man tar hem rycker de till. Må hända att det fungerar lika bra, kanske bättre, med sedvanligt smältlimshuvud.

Bilden är tagen med min urgamla mobil, kan intyga att flugan ser lite bättre ut i verkligheten.

Inte långt kvar nu...

//Joel

post-8374-1269202919_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej, då börjar det närma sig skarpt läge här kan man säga. Knappt två veckor kvar till man står i det vårkalla vattnet med spö i hand.

Vilka fem flugor lämnar ni absolut inte hemma när ni åker på premiären?

//Joel

Först och främst

1. Magnus, sketbrungrön med ekorrsvans som stjärt.

Sedan kommer ju andrahandsvalen

2. Vit Zonker med STORA ögon

3. Ljus Räka med "bränd-nylonlina-ögon"

Nu börjar man tvivla på sig själv och tar ut svängarna med

4. Märla

5. WCK

Som extra Joker och med lätt panik knyter man fast

6. Pattegrisen

och med i asken finns för exklusiva tillfällen några

7. Borstmaskar.

Konstigt nog fyller dessa sju flugor (ca 3 st. av varje) två fulla flugaskar samt någon större jättelåda i ryggsäcken ;) .

Hur många flugor som ligger oanvända hemma vågar jag inte ens tänka på...

Rickard.

PS Vid stark vind brukar jag ta ett litet Juletrae som glittrar så vackert i vågorna. DS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Magnusvarianter

Dräparmaskar

Nylonöge-räkor (någon med SBS-tips? Gillar inte riktigt mina marabou-shellback-grisar)

Märlor

Småfisk

Jag hörde rapporter om hittade borstmaskar i öringmagarna nere i Skåne, kan man vara utan den på premiären här?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har du några flugor jag tänkte bruka/förbruka denna premiär när jag åker till uddevalla i påsk.

De ända jag har fiskat med är de två flugorna överst i den vänstra kolonnen.

Då jag bara har fiskat havsöring 1 ggn i mitt liv har jag bara fått fisk på den lilla oranga.

Två öringar på två dagars fiske för en första-gångs-havsöringsfiskare är iofs inget att skämmas för.

Jag är medveten om att den rosa räkan blev lite väl rosa.

Den svarta flugan med foam och crazy legs mm hade jag tänkt använda på kvällen/natten.

Räkorna i andra kolonnen är bundna enligt danskt recept med partridge hackel (ursäkta stavningen).

Marabouräkorna i tredje kolonnen binder jag magic tool style för att kunna justera längden på hacklet. Dock använder jag 5 krs pappersklämmor med fastlimmat foam istället för 600 kronors varianten.

Zonkern är bunden med ekorrskin och krystaldubb. Fronthacklet är också ekorre.

Magnus/wolly buggrarna är bundna på samma sätt som marabouräkorna.

Alla flugor är ribbade med fiskelina för extra hållbarhet och snåla inte med lack och lim.

Kommentera gärna vad ni tycker då detta är första gången jag visar vad jag gömmer i mina askar.

Om ni vill veta mer om flugorna är det bara att fråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Magnusvarianter

Dräparmaskar

Nylonöge-räkor (någon med SBS-tips? Gillar inte riktigt mina marabou-shellback-grisar)

Märlor

Småfisk

Jag hörde rapporter om hittade borstmaskar i öringmagarna nere i Skåne, kan man vara utan den på premiären här?

Gällande räkor, kolla på havsoring.se, där finns en räka som kallas "Göteborgsräkan" som är enkel att binda. Jag har aldrig fiskat med den, men Tellis kan ju sin sak. Själv brukar jag binda den med lite butt i någon rolig färg, överhuvudtaget varierar jag färgerna en del (tror att det finns bild på någon smutsvariant i tråden).

Enkelt bindordning:

1. Butt (om man vill ha det)

2. Ögon (bränd nylon)

3. Rävsvans (ganska tunt, tryck ut det mot krokskaftet och nylonögonens "bas" för att det skall bli så spretigt som möjligt)

4. Hackel, gärna ganska långfibrigt hackel, tellis har något som heter "saddle strung". Vad jag vet är det tuppsadel.

5. Nylonribbing (jag har använt tunt tafsmaterial)

6. Dubba kroppen

7. Dubblera hackel och linda fram. Linda två varv innan du går framåt

8. Linda ribbingen åt motsatt håll

9. Peta ut lite dubbing

10. Borsta ordentligt så att hacklet pekar bakåt

Tyvärr inga bilder, men testa lite och kolla på PDF-dokumentet som finns på havsoring.se så ger dig sig själv.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev trött på de vanliga räkmönsterna jag bundit nu ett tag och började exprimentera lite med epoxy

detta blev resultatet. (tyvärr är jag inte så bra på att fotografera flugor :wub:)

Ser riktigt fin ut. Ser nästan på pricken ut som en riktig räka. Frågan är väl hur den uppför sig i vattnet, men jag tror den kan bli en riktig killer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...