Hoppa till innehåll

Flugor för säsongen 2010


Beskman

Recommended Posts

Funkar om inte annat som attraktorfluga! Alt. kan det röda partiet imitera öppna gälar! Fan, får nog ta å binda lite ikväll...

Ja, vi kan för enkelhetens skull säga att denna blodiga Magnus skall imitera en liten och glosögd fisk, som är skadad och därför simmar konstigt (kulögon). På så vis har vi skapat en tanke bakom flugan, det tycker jag är det viktigaste.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 253
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, vi kan för enkelhetens skull säga att denna blodiga Magnus skall imitera en liten och glosögd fisk, som är skadad och därför simmar konstigt (kulögon). På så vis har vi skapat en tanke bakom flugan, det tycker jag är det viktigaste.

//Joel

Kör ofta med ett rött eller orange fronthackel eller annat bös på mina Magnus och det funkar kanon, i mitt huvud så imiterar flugan dock en frisimmande räka men det e skitsamma för öringen kommer ta den i vilket fall, det e en bra fluga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör ofta med ett rött eller orange fronthackel eller annat bös på mina Magnus och det funkar kanon, i mitt huvud så imiterar flugan dock en frisimmande räka men det e skitsamma för öringen kommer ta den i vilket fall, det e en bra fluga.

Sen är ju frågan om färgklicken gör till eller från, men vad spelar det egentligen för roll när man själv tycker om det? Hehe.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen är ju frågan om färgklicken gör till eller från, men vad spelar det egentligen för roll när man själv tycker om det? Hehe.

//Joel

Färgen gör kanske sitt när vattnet är lite grumligare medans en helgrå kanske e bättre vid klarare vatten... Helvete, vi får sluta diskutera sådant här för man spricker ju av fiske abstinens.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Färgen gör kanske sitt när vattnet är lite grumligare medans en helgrå kanske e bättre vid klarare vatten... Helvete, vi får sluta diskutera sådant här för man spricker ju av fiske abstinens.

Jobbigt att diskutera, men jag lärde mig just något. Det här med grumligheten, det hade jag inte ens tänkt på.

Var ute och övade kast lite idag och blev helt galet sugen på att fiska. Usch. Har för övrigt köpt en rulle till Scierra-spöet nu. Blev en Loop Multi 3/6. Skall försöka provkasta i veckan.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där får du ge snabb material- och bind-beskrivning på! B)

Självklart:

Svans: Hjortsvans (grått/brunt brukar jag köra med)

Vinge: Hjortsvans (samma som svans...)

Kropp: Leech yarn grå, (3205-02 Adexa)

Fronthackel: blågrå saddle hackel. Binder bara in det mjuka partiet närmast roten på hacklet.

"Spröt": Krystal flash, röd

Bortsa ut kroppen med tandborste / kardborre för att få rufsig / spretig kropp

Thats all. Går fort att binda och färgerna kan varieras.

Har en del i vitt med som funkar fint samt helsvarta för sommarnätterna.

Redigerad med salmonsalar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart:

Svans: Hjortsvans (grått/brunt brukar jag köra med)

Vinge: Hjortsvans (samma som svans...)

Kropp: Leech yarn grå, (3205-02 Adexa)

Fronthackel: blågrå saddle hackel. Binder bara in det mjuka partiet närmast roten på hacklet.

"Spröt": Krystal flash, röd

Bortsa ut kroppen med tandborste / kardborre för att få rufsig / spretig kropp

Thats all. Går fort att binda och färgerna kan varieras.

Har en del i vitt med som funkar fint samt helsvarta för sommarnätterna.

Tackar!

Själv har jag råkat ut för ekologisk mångfald i flugasken, satte dräparmaskarna för nära räkorna tydligen...

008.JPG

014.JPG

Jag gillar skarpt att blanda styvare eller tyngre material med det rörliga och pulserande, smaskiga kontraster.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fina flugor. Magnusflugan med orange huvud ser giftig ut.

Tack så mycket! Ja magnusvarianten har varit effektiv faktiskt, gjorde en sådan i brist på kulögonen eller vad de nu kallas och den funkade bra, så varför gå ifrån ett vinnande koncept. ;-) Den svart/orangea zonker utan kula och hackel har också varit bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Noterar här hur min tråd har gått från att vara till hjälp för mig och min första HÖ-säsong, till att vara en tråd som liknar "dagens flugbindning", fast inriktad på kustflugor. Jag har inget emot detta, tvärtom tycker jag att det är fantastiskt trevlig att så många engagerar sig och visar sina alster, delar med sig av sina erfarenheter och så vidare, och så vidare.

Nu är det inte långt kvar.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Noterar här hur min tråd har gått från att vara till hjälp för mig och min första HÖ-säsong, till att vara en tråd som liknar "dagens flugbindning", fast inriktad på kustflugor. Jag har inget emot detta, tvärtom tycker jag att det är fantastiskt trevlig att så många engagerar sig och visar sina alster, delar med sig av sina erfarenheter och så vidare, och så vidare.

Nu är det inte långt kvar.

//Joel

Ja men precis och nu har du ju ett stort urval av olika varianter av flugor att välja mellan. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...