Hoppa till innehåll

Sasse´s dammbyggartråd


sasse

Recommended Posts

Så snart pengar och tid finns så ska jag börja bygget av Sasse´s vattenpark i vårt nya hus.

Det kommer att bli ett par olika dammar och en bäck eller vad man ska kalla det. Mycket tankar och idéer men vi får se vilka som är praktiskt genomförbara.

Jag har iaf börjat att plocka fram sten som ska fylla bäckdelen av vattenparken.

Det kommer att vara väldig fin vit sand och dessa stenar som går i rött och vitt/gråglas.

Stenet med hålet kommer att vara en fontän som ska ge vatten til en av naturdammarna.

Tog mig många dagar att hitta en lagom stor sten. Denna väger "bara" 70-90kg.

Som sagt, jag kommer lägga ut ritningar, skisser före/efter bilder och mycket mycket mer.

post-1939-1261758988_thumb.jpg

post-1939-1261759205_thumb.jpg

post-1939-1261759228_thumb.jpg

post-1939-1261759331_thumb.jpg

post-1939-1261759349_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta låter ju som ett riktigt schysst projekt. Hoppas att det kommer att gå att genomföra bara, säg till när det är klart bara så man får komma och kolla in projektet.

Ser fram emot att följa detta. ^_^

//Tobbe

Det kommer att genomföras. Frågan är bara tidsplanen.

Jag hoppas/siktar på att vara klar till sommar men men.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt kul Sasse. Ska bli spännande att följa detta...

Ska du anlägga en liten bäck som rinner genom dammen också? Nån typ av cirkulationspump borde funka...

mvh dojan

Tack.

Det syns inte. Men det som är tegel ska bli bäcken.

Nästa skiss kommer med genomskärning så man ser höjderna.

Den runda "behållaren" kommer att vara starten. Den kommer att bli 120cm djup/hög. Det kommer även vara bottentappning på den så jag kan ta bort allt löst sediment.

Den ska ta hand om allt löst sedimet. Jag ska ha galler och grov lavakross och ovan det nitritsugande växter.

På så sätt hoppas jag att inte behöva ha så stora reningsverk.

Efter den så kommer det att bli 3 steg ner till marknivå. Det är i denna delen alla vackra stenar kommer att ligga. Och böda sand ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Man kan ju sedan ifrågasätta om det, rennäringen och fjällräven undantagna, är ett jättebekymmer för Sverige att klimatet blir marginellt varmare. Får vi ökad torka sommartid så är det väl inte jättebra, men det har inte varit trenden det senaste årtiondet. Odlingsmässigt är väl ett marginellt varmare klimat snarast en fördel på de här breddgraderna (jag bor i den sydligaste klimatzonen vilket också är den med bäst odlingsförutsättningar - icke desto mindre dog ett Bornholmsfikon i min trädgård den gångna vintern då vi hade svinkylan i december; såväl fikonträd som vindruvor klarade dock sommaren 2018 utan några som helst bekymmer). Ett annat litet lustigt diskursivt kontraexempel är isbjörnarna. Jag har en snubbe på institutionen som är _vääääldigt_ politiskt aktiv och har _vääääääldigt_ mycket åsikter om klimatet och _vääääääldigt_ lite förståelse i ämnet... under ett klimatrelaterat orerande i fikarummet om 'Greta och klimatet och hela ekosystem som kollapsar och det utrotas djurarter varje dag pga klimat' - så inflikade jag en fråga om just det här med djurarter som utrotas... Kunde personen redogöra för några exempel, sporte jag. Tvärsäkert svarade personen - titta bara på isbjörnen! Ja, sa jag. Det är tämligen väl dokumenterat att populationen stadigt är i ökande då den inte längre utsätts för särskilt stort jakttryck... honorna har senaste årtiondet dessutom fött fler tvilling/trilling-kullar än under föregående årtionden (jag pekar på Crockfords forskning - inte min egna observationer) - vilket är indikativt på att födotillgången ökat, snarare än minskat (vilket ju är normalfallet i svinkallt klimat - blir det lite mildare ökar födotillgången - i det här fallet så har det med ökad sälföryngring - primärt ringsäl, fritt ur minne - att göra och björnarna gör som björnar alltid gör, de äter som fan på våren och hösten och... verkar inte bry sig jättemycket om att det finns mindre is på sommaren - då de väl ändå sannolikt mest är inställda på att knulla eller sola eller något liknande - det finns mer mat under de perioder när födotillgången är som viktigast - under våren och hösten). Så... -- Om någon vill läsa om Crockford och politisering av vetenskap: https://www.washingtontimes.com/news/2019/oct/20/susan-crockford-fired-after-finding-polar-bears-th/ -- Jag redogjorde kortfattat för ovanstående och sa att - med mindre än att man ser en systematisk ökning av isbjörnspopulationen där det finns mätdata (den ryska delen är inte jättevälstuderad because of... sibirien eller nått...) som indikativt för att en art skulle vara på gränsen till utrotning så... nej... då är nog inte den vetenskapliga slutsatsen att isbjörnarna står i begrepp att försvinna... Personen svängde då snabbt och sa - ja... vad bryr jag mig om isbjörnar - de är ju en obhaglig predator - men sälarna - de är på väg att försvinna... Jag förklarade då mekanismerna kring sälpopulationernas ökning - och frågade om personen hade koll på de svenska sälpopulationerna... Personen menade att de svenska sälstammarna nästan var utrotade pågrund av sälskinnsjakt på 1800-talet. Jag förklarade då att den säljakt som hade varit bekymmersam ur pr-perspektiv var den norska och kanadensiska packiskutklubbningen som pågick fram till 1980-talet (nångång). Och att den svenska sälpopulationen, om något, dramatiskt ökat sedan mitten av 1980-talet när säldöden (-88) och bottendöden (-84 och framåt - det här är dock det enda mediala exempel jag hittar - det var före internet https://www.dn.se/nyheter/varlden/tonvis-med-dod-fisk-i-kattegatt/) gjorde att sydbästkusten i princip befolkades av fjärsing och simpa... allt annat var antingen utfiskat eller dött av andra anledningar som virus och syrebrist. Personen svarade då att... 'ja, jag har inget intresse för detaljerna - för... jag vet att jag har rätt...'. Detta då kommandes från en person som innehar skattefinansierad betalning för att vara verksam på ett av Sveriges bättre (statliga). universitet... Så - det är mycket svansföring och åsikter i klimatfrågan. Väldigt få absoluta sanningar. För - vi vet helt sonika inte vad fan det är som händer. Men - vi kan notera att många tvärsäkra utfästelser och prognoser visar sig vara helt felaktiga. Isbjörnen vars population varit i ökande sen... ja... 80/90-tal någon gång återfick 'utrotningshotad'-status 2008 då en grupp forskare ansåg att den var 'akut utrotningshotad nu pga. kommande klimatförändringar i framtiden' - go figure... https://www.adfg.alaska.gov/index.cfm?adfg=specialstatus.fedsummary&species=polarbear#:~:text=On May 15%2C 2008%2C the,become endangered in the future. -- Apropos Greta - var det någon som tyckte att hennes tal i FN kändes kusligt bekant? Ja - det hände ungefär samma år som jjag åter började se säl på bästkusten:  Hur gick det för henne? Jodå - en examen från Yale och därefter rätt glassiga jobb varvat med forskarutbildning. Och, även hon verkar ha haft en läggning för skådespeleri. Och, även hon verkar ha haft en ganska aktivistisk förälder... Det verkar inte ha gott någon nöd på henne... Biography Severn Cullis-Suzuki was born and raised in Vancouver, British Columbia.[1] Her mother is writer Tara Cullis. Her father, geneticist and environmental activist David Suzuki,[2] is a third-generation Japanese Canadian.[3] While attending Lord Tennyson Elementary School in French Immersion, at age 9, she founded the Environmental Children's Organization (ECO), a group of children dedicated to learning and teaching other youngsters about environmental issues.[4] In 1992, at age 12, Cullis-Suzuki raised money with members of ECO to attend the Earth Summit in Rio de Janeiro. Along with group members Michelle Quigg, Vanessa Suttie, and Morgan Geisler, Cullis-Suzuki presented environmental issues from a youth perspective at the summit, where she was applauded for a speech to the delegates.[5][6] The video has since become a viral hit, popularly known as "The Girl Who Silenced the World for 5 Minutes".[7][8] In 1993, she was honored in the United Nations Environment Programme's Global 500 Roll of Honour.[9] In 1993, Doubleday published her book Tell the World, a 32-page book of environmental steps for families. Cullis-Suzuki graduated from Yale University in 2002 with a B.S. in ecology and evolutionary biology.[4]After Yale, Cullis-Suzuki spent two years traveling. Cullis-Suzuki co-hosted Suzuki's Nature Quest, a children's television series that aired on Discovery Kids in 2002. In early 2002, she helped launch an Internet-based think tank called The Skyfish Project.[10][3] As a member of Kofi Annan's Special Advisory Panel, she and members of the Skyfish Project brought their first project, a pledge called the "Recognition of Responsibility", to the World Summit on Sustainable Development in Johannesburg in August 2002.[4] The Skyfish Project disbanded in 2004 as Cullis-Suzuki turned her focus back to school. She enrolled in a graduate program at the University of Victoria to study ethnobotany under Nancy Turner, finishing in 2007.[10] Cullis-Suzuki is the main character in the documentary film Severn, the Voice of Our Children, directed by Jean-Paul Jaud and released theatrically in France on November 10, 2010. https://en.wikipedia.org/wiki/Severn_Cullis-Suzuki -- Jag yxade bort en längre utsvävning om 'säl-skap' på 'bästkusten' - efter att ha levt ett halvt liv i anslutning till sälar. Den kommer nog att dyka upp i en annan tråd;) Ja. Jag prokrastinerar. Jag vill inte skriva jobb. Idag heller. Skit.
    • Ja helt facinerande vad trädgränsen klättrat uppåt. Jag har 50 år i fjällen och accelarationen på hur träden klättrar uppåt sluttningarna är makaber. När man sen pratar med äldre samer om samma accelaration så inser man att något e galet. Sen vad klimatförändringarna beror på får andra avgöra... 
    • Oöppnad förpackning Sumo Rod racks. Säljes för 1600:-
    • Du kan likvidera hela Sveriges befolkning och lägga hela landet i ruiner. Koldioxidutsläppsvinsten för överskådlig framtid äts upp av Kina på sex månader. Lite flipant och överdrivet - men... Sveriges klimatpåverkan ökar, snarare än minskar, med den inslagna vägen med green tech och vindkraft. Och det är nog inte SDs fel... (märk väl - jag har inte uttryckt någon åsikt om SD, inte heller om klimatfrågan som sådan) Just sayin'...
    • Jag hoppas att du inser att det du skrev här är en kontradiktorisk utsaga som därmed inte har någon faktisk innebörd? 'A' och 'inte A' blir 'tomma mängden' - 'void' på engelska eller 'mu' på japanska. Men, du kanske menade något annat än det du skrev? Sveriges energiproduktion fram till nedläggningen av kärnkraft var skapligt koldioxidneutral - men koldioxidfotavtrycket har ökat dramatiskt... pga nedläggning av kärnkraft... vilket drivits av miljöpartiet och centerpartiet - måhända socialdemokratins största svek mot landets ekonomi och såväl miljöhänseende som då avseendes på det mer abstrakta 'klimatet'. Sen är väl inte heller problemet att superrika släpper ut mycket koldioxid - det är ganska marginell påverkan givet att de strikt numerärt är ganska få... det stora bekymret kommer när det vi förr kallade tredje världen nu (en smula missvisande) 'den globala södern' försöker närma sig västerländsk livsstil och därmed måste ha energi (eller då vi idioter som envisas med att bo strax söder om polcirkeln). Energi som då kan utvinnas genom: Sol och/eller vind - bägge har större koldioxidavtryck än kärnkraft. Vattenkraft - vattenkraft ställer precis som vindkraft till irreparabla naturskador - och den primära anledningen till 'minskad landmassa' - det stora bekymret med krympande landmassa är inte att havsnivån ökar utan att mängden sand som tillförs (eller ja, tillfördes) genom 'fluviala processer' (eller vad fan det heter) numer sedimenteras i diverse vattenkraftsdammar istället för att bygga på stränder utanför deltan. En annan stor bov i erosionsproblematiken är, såklart, att vi producerar mycket betong - i vilket sand är en betydande komponent... Så... ja... ännu en anledning till att det är skitkorkat att rasera en fungerande energiinfrastruktur till förmån för en icke-fungerande... Olja, kol och ved... ja... de har ju som bekant sina egna problem... (här har faktiskt Greta rätt, äben om bekymret med ved är det relativt låga energiinnehållet). Kärnkraft då? Ja, ur ett klimatperspektiv det bästa som finns att tillgå. Där är nog forskningen enig, ehuru politisk aktivism  maskerad som 'forskning' har avvikande åsikter... Men vad vet jag - min master var/är i elektroteknik (elpraktik inom distribution av elkaft) - min phd är inom ett annat fält (men jag är jävligt duktig på metaanalys). -- Inte för att regna på din parad, men jag är förbannat trött på att få höra att alla forskare är överens. För det är de inte. Och de har inte en jävla susning om vad som kommer att hända. Det finns en del modeller. Alla är fel. Sannolikt är en del mindre fel än andra. Men - modeller är modeller. Och, så länge man inte funderar igenom det här med solcykler på allvar så är modelleringen behäftad med avsevärda systematiska problem. -- För några år sedan (minns inte vilket år exakt) - hade vi den varmaste vintern någonsin (kan ha varit -20). Samma vinter var det snörrekord i Lappland. Spurious correlation? I think not - varmare vinterväder ger mer nederbörd. Så - i den mån det blir varmare vintrar kommer till slut detta även påverka exempelvis grönland... på ett helt annat sätt än vad som kommuniceras - visst avsmältningen ökar, men så även tillskottet (exempelvis var vintrarna under medival warming period extremt nederbördsintensiva på grönland - vilket paleoklimatologiska forskare nogsamt dokumenterat). Så var landar vi med detta? Uppenbarligen finns det antropogen klimatpåverkan. Frågan är hur mycket miljörförstörelse som är anses acceptabel för att driva meningslösa åtgärder...
    • Nytt pris! Även byte mot Danielsson F3W kan vara av intresse.
    • Sänker priset på denna kanon jacka,  1100sek,frakt inkl.
    • Det känns lite sorgligt att komma med en avslutning på denna tråden.  Medlemmars kreativitet borde få blomma vidare 🌹🌺💐.  Jag ställde en skål med ättika på en skärbräda, lade hatten ovanpå och knöt en luftig soppåse som en ballong runt alltihop. Ställde hela härligheten i ett soligt fönster ett par dagar (glömde bort den 😳) och tog bort påsen i eftermiddags. Hatten var lite mjuk och fuktig och luktade inget speciellt. Tryckte den fuktiga hatten hårt ner på huvudet och trängde ut den lite och lade den sedan att soltorka i samma luftiga fönster ett par timmar.  Nu är den som jag vill igen ❤. 
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...