Hoppa till innehåll

Rockens utbrednings område? Finns den i Skåne?


Jock Scott

Recommended Posts

Tror nog att båda kallas för Rocken, vilket som är rätt vet jag inte, men färmodligen är det mest rätt att inte kalla den/de för Rocken.
Tror nog att båda kallas för Rocken, vilket som är rätt vet jag inte, men färmodligen är det mest rätt att inte kalla den/de för Rocken.

Måste du tjata för det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror nog att båda kallas för Rocken, vilket som är rätt vet jag inte, men färmodligen är det mest rätt att inte kalla den/de för Rocken.

Jag tror detsamma som Hasse. Rocken använder jag som en referens till båda sandsländorna. Men ofta benämner jag de Danica respektive Vulgata.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vulgatan som stillavattensdagslända vet jag inte men danican påträffas så långt söderut det går. Dvs ystadtrakten...

O.k. Om Danican finns i Ystads trakten. Då borde den ju finnas där jag brukar fiska med. Dvs. Sjöbo - Höör trakten.

Det är bara det att jag inte kan dra mig till minnes att jag sett den när jag varit ute och fiskat. Men det måste ju inte betyda att inte att den inte finns där heller.

Får väl hålla skarpare utkik efter den nästa säsong då.

Redigerad med Jock Scott
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Danicor har jag helst säkert sett hur manga som helst när jag fiskat i Skane , men när det gäller vulgator är jag inte helt säker . Däremot har jag aldrig sett rocken i Norrbotten, men de ska finnas där enligt vissa källor enligt andra källor ska de bara finnas upp till södra Lappland. Har nagon av er sett vulgator eller danicor i Norrbotten ? Har förvrigt bott bade i Norrbotten och Skane, men jag kanske av tillfälligheter alltid missade rocken da jag badde i norr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där är en Ephemera Vulgata, så om den är typisk för Rocken så är det väl just det som "Rocken" är, en Vulgata.

Ulf

Det är jag fullt medveten om, men frågan är om inte denna Vulgata tror att hon är en Danica med tanke på var hon landade :blink:

//age

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...