Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Undrar litet om Rocken? Finns den här nere i Skåne också? :blink:

Är litet osäker. Men vet ju att den är tämligen vanlig i de norra delarna av landet.

OM den finns här? Är det skillnad i färg mot "norrlänningarna" då?

Edited by Jock Scott
Posted

Tack!

Man kan alltid lita på snabba och bra svar på detta forumet!

Så det är DEN sländan? Måste nog bättra på min entomologi tycks det :blink:

Då borde en olive kroppad och större Adams vara en bra imitation eller?

Posted
Jag som trodde att det var vulgatan som kallas rocken, man lär sig hela tiden :blink:

Tror nog att båda kallas för Rocken, vilket som är rätt vet jag inte, men färmodligen är det mest rätt att inte kalla den/de för Rocken.

Posted
Jag som trodde att det var vulgatan som kallas rocken, man lär sig hela tiden :blink:

Tror nog att båda kallas för Rocken, vilket som är rätt vet jag inte, men färmodligen är det mest rätt att inte kalla den/de för Rocken.

Posted

Måste du tjata för det?

Posted

Jag tror detsamma som Hasse. Rocken använder jag som en referens till båda sandsländorna. Men ofta benämner jag de Danica respektive Vulgata.

Posted

Yupp...det händer att båda kallas samma sak.... :blink:

Posted
Fick ett felmeddelande så jag trodde inte ens det hade blivit postat alls. :blink:

Det går dåligt för moder dator idag, massor med felskit, nä nu är det slutspämat här :blink:

Posted
Men åter till ämnet hur långt söderut flyger Vulgatan?

Vulgatan som stillavattensdagslända vet jag inte men danican påträffas så långt söderut det går. Dvs ystadtrakten...

Posted (edited)
Vulgatan som stillavattensdagslända vet jag inte men danican påträffas så långt söderut det går. Dvs ystadtrakten...

O.k. Om Danican finns i Ystads trakten. Då borde den ju finnas där jag brukar fiska med. Dvs. Sjöbo - Höör trakten.

Det är bara det att jag inte kan dra mig till minnes att jag sett den när jag varit ute och fiskat. Men det måste ju inte betyda att inte att den inte finns där heller.

Får väl hålla skarpare utkik efter den nästa säsong då.

Edited by Jock Scott
Posted

Danicor har jag helst säkert sett hur manga som helst när jag fiskat i Skane , men när det gäller vulgator är jag inte helt säker . Däremot har jag aldrig sett rocken i Norrbotten, men de ska finnas där enligt vissa källor enligt andra källor ska de bara finnas upp till södra Lappland. Har nagon av er sett vulgator eller danicor i Norrbotten ? Har förvrigt bott bade i Norrbotten och Skane, men jag kanske av tillfälligheter alltid missade rocken da jag badde i norr.

Posted
Det där är en Ephemera Vulgata, så om den är typisk för Rocken så är det väl just det som "Rocken" är, en Vulgata.

Ulf

Det är jag fullt medveten om, men frågan är om inte denna Vulgata tror att hon är en Danica med tanke på var hon landade :blink:

//age