Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Ska spendera nu i helgen och några dagar nästa vecka i Varberg och även i Bua, fiskeutrustning hänger med såklart. Efter har läst igenom tråden är jag sjuk sugen på multe! MEN....hur hitta jag de? de få gånger jag fiskade i Bua har jag aldrig sett de. Fiskade en del i Varberg när jag var yngre, har inte heller sett multe.

Skulle vara jätte tacksam om ni vill slänga Pm om en plats eller två vart jag borde testa.(Varberg/Bua) Please.... ^^)

Edited by tidanfly
Posted

Jag vet inte hur man hittar dem där. Jag har gjort som så att jag har gått längs kusten ( ett par mil) och spanat. Antingen ser du dem eller ser du dem inte. Är de inte där är det inte lönt att fiska på dem. När du väl har hittat dem så känns det inte alls lönt att fiska på dem ändå. Man får verkligen kämpa för att få hugg. :-)

// Martin

Posted

Hej!

Ska spendera nu i helgen och några dagar nästa vecka i Varberg och även i Bua, fiskeutrustning hänger med såklart. Efter har läst igenom tråden är jag sjuk sugen på multe! MEN....hur hitta jag de? de få gånger jag fiskade i Bua har jag aldrig sett de. Fiskade en del i Varberg när jag var yngre, har inte heller sett multe.

Skulle vara jätte tacksam om ni vill slänga Pm om en plats eller två vart jag borde testa.(Varberg/Bua) Please.... ^^)

Du har ett PM.

• Like 1
Posted (edited)

Spännande! Dags att köpa lite grön marabou då :)

Nån som vill lägga några pass om några veckor i Göteborg?

Om en månad senare kan anses som några veckor från mitten på juni så är jag på! =)

Köpte grön marabou och bindtråd idag och skall få hem nytt tafsmaterial i nästa vecka. Sedan är jag kittad och redo att ta mig an multarna, gärna tillsammans med någon som vet hur sjutton man gör...

Edited by albedo
Posted

Lade mitt första pass idag. Såg inte till en enda multe :)

Ajdå, om du skall ut nästa vecka är det bara att hojta om du vill ha sällskap. Väntar på att få beställd fc-tafs med Posten, har förstått att det kan vara bra att ha.

Mvh

• Like 1
Posted

Är det någon som har bra tips på hur man får dem att hugga. Jag har hittat dem, jag kan kasta på dem, jag (tror) att jag har rätt flugor men jag upplever det som nog de flesta upplever vid multefiske vilket alltså är att fiskarna helt ignorerar betet. 

Jag överväger att ta med cyklop imorgon och lägga mig med ansiktet ner i vattnet och titta på fisken och se om den verkligen helt skiter i flugorna.

Jag tänkter även imorgon testa nått annat som jag har hört vilket alltså är att det ska fiskas på morgonen för att de är piggare då.

// Martin

Posted

Är det någon som har bra tips på hur man får dem att hugga. Jag har hittat dem, jag kan kasta på dem, jag (tror) att jag har rätt flugor men jag upplever det som nog de flesta upplever vid multefiske vilket alltså är att fiskarna helt ignorerar betet. 

Jag överväger att ta med cyklop imorgon och lägga mig med ansiktet ner i vattnet och titta på fisken och se om den verkligen helt skiter i flugorna.

Jag tänkter även imorgon testa nått annat som jag har hört vilket alltså är att det ska fiskas på morgonen för att de är piggare då.

// Martin

trägen vinner :)

Posted

// Martin

Bara ligg i! Då kommer du uppleva när dom är på bettet också..En del dagar är dom hopplösa för att nästa dag vara intresserade av flugorna. Bor offside så har bara hunnit med ett multe pass i sommar. Massor med multe men totalt ointresserade var dom../Victor

Posted

Ajdå, om du skall ut nästa vecka är det bara att hojta om du vill ha sällskap. Väntar på att få beställd fc-tafs med Posten, har förstått att det kan vara bra att ha.

Mvh

Blir nog nån vecka till men kan höra av mig nästa gång jag försöker!

De verkar som de finns fler multe i skåne än Göteborgstrakten va?

Posted

Bara ligg i! Då kommer du uppleva när dom är på bettet också..En del dagar är dom hopplösa för att nästa dag vara intresserade av flugorna. Bor offside så har bara hunnit med ett multe pass i sommar. Massor med multe men totalt ointresserade var dom../Victor

Hej och tack för att du ger mig hopp.

Jag undrar verkligen vad jag gör för fel och även vilka parametrar som är viktiga för multefiske. En del har jag lärt mig genom trial n error och annat undrar jag. Så låt oss alla multe intresserade lära lite av varandra.

1) Stå still. Fisken är lättskrämd. Jag står ofta ute på sandflats och det är en god idé att stå där det är så grunt som möjligt, stå med benen ihop och flugspöt ner mot ytan. Om fisken närmar sig så kryper jag sakta ihop.

2) Spelar färgen på linan någon roll? Är det bättre med flytande eller intermediate. Jag har upplevt att fisken blir lite skrämd av min flytande WF8 i limegrönt.

3) Tafs? Jag har använt 9-12 fot 1X ungefär.

4) Flugor. Det jag har fått hugg på är långsamt sjunkande grön marabou. Men det är även det jag har haft på mest. För att kunna se ifall jag kanske kan få ett hugg har jag ibland haft på en nappindikator 50 cm upp. Jag har även experimenterat med märlor då de tydligen ska äta sådana men utan resultat.

5) Beteende. Är det ett speciellt beteende hos fisken som är önskvärt och som den hugger på? Själv tycker att det känns hetast när ett stim rör sig målmedvetet i en riktning i hyfsat hög fart utan att vara skrämd.

6) Platser. Är det lönt att göra som jag gör och gå ut långt ifrån land. När man tittar på den danska filmen står ha ju vid land och gömmer sig hela tiden. Idealt hoppas jag på att fisken rör sig på ungefär halvmeterdjupt vatten.

7) Tidvatten. Kan man kanske inte riktigt tala om, men det känns bäst när det är högt vatten.

8) Väder. Strålande solsken och värmebölja känns bäst. Idealt även landvind då varmare vatten och mer av multens mat väl spolas in då. Eller vad säger ni andra?

9) Utrustning. Polglas är jävligt viktigt. Det vet jag. I övrigt känns det som jag inte har koll på vad man ska ha alls.

Posted

Blir nog nån vecka till men kan höra av mig nästa gång jag försöker!

De verkar som de finns fler multe i skåne än Göteborgstrakten va?

Jag känner bara till en spot, men där har jag sett stim av kanske 50 fiskar. Normalt ser man stim på kanske 10 fiskar.

Posted

Hej och tack för att du ger mig hopp.

Jag undrar verkligen vad jag gör för fel och även vilka parametrar som är viktiga för multefiske. En del har jag lärt mig genom trial n error och annat undrar jag. Så låt oss alla multe intresserade lära lite av varandra.

1) Stå still. Fisken är lättskrämd. Jag står ofta ute på sandflats och det är en god idé att stå där det är så grunt som möjligt, stå med benen ihop och flugspöt ner mot ytan. Om fisken närmar sig så kryper jag sakta ihop.

2) Spelar färgen på linan någon roll? Är det bättre med flytande eller intermediate. Jag har upplevt att fisken blir lite skrämd av min flytande WF8 i limegrönt.

3) Tafs? Jag har använt 9-12 fot 1X ungefär.

4) Flugor. Det jag har fått hugg på är långsamt sjunkande grön marabou. Men det är även det jag har haft på mest. För att kunna se ifall jag kanske kan få ett hugg har jag ibland haft på en nappindikator 50 cm upp. Jag har även experimenterat med märlor då de tydligen ska äta sådana men utan resultat.

5) Beteende. Är det ett speciellt beteende hos fisken som är önskvärt och som den hugger på? Själv tycker att det känns hetast när ett stim rör sig målmedvetet i en riktning i hyfsat hög fart utan att vara skrämd.

6) Platser. Är det lönt att göra som jag gör och gå ut långt ifrån land. När man tittar på den danska filmen står ha ju vid land och gömmer sig hela tiden. Idealt hoppas jag på att fisken rör sig på ungefär halvmeterdjupt vatten.

7) Tidvatten. Kan man kanske inte riktigt tala om, men det känns bäst när det är högt vatten.

8) Väder. Strålande solsken och värmebölja känns bäst. Idealt även landvind då varmare vatten och mer av multens mat väl spolas in då. Eller vad säger ni andra?

9) Utrustning. Polglas är jävligt viktigt. Det vet jag. I övrigt känns det som jag inte har koll på vad man ska ha alls.

Mina multe erfarenheter är ifrån två helt olika platser kan man säga. Ena nere i en hamn i Malmö, där kunde man smyga en bit upp på land och det var mycket enklare att se hur multen reagerade.

Precis som han säger i filmen så är dom enklare att smyga sig på när dom är några stycken. Kastar du skugga över fisken så drar den för det mesta. Väl infettad tafs tycker jag är viktigt så att flugan får hänga framför munnen på multen. Som nån skrev innan så känns det som att flugan måste vara på samma nivå i vattnet där multen befinner sig.

Flest kontakter hade jag dagar då fisken gick högt i ytan samtidigt som vädret varit varit väldigt varmt. Men har också haft bra fiske då vinden legat på, då har det gått att presentera flugorna hårdare på fisken utan att skrämma den.

Den andra platsen ett ställe i närheten av Helsingborg har varit mycket mer lik dom platserna som han fiskar i filmen..Indian kryp har inte resulterat i nån fisk där ännu men också betydligt svårare att se om fisken varit intresserad. Där har man mer fått försöka se på tafsen om fisken är där och nyper..Men det kan vara ett optimalt ställe tror jag med mindre vind..Det är en fördel om man kan vara en bit upp ovan ytan och se vad som händer under vattnet ännu bättre utan att visa sig för fisken.

Fiskat uteslutande med gröna marabou flugor!

/Victor

Posted

Va ute en sväng på morgonen i Halmstad, såg en multe helt vid klippkanten men hade inte fått ihop spöet ännu. sen såg jag inte något mer. nya försök skall göras

• 10 months later...
  • 3 weeks later...
Posted

Jag får min första av 2 semesterveckor nästa vecka och då ska det sökas multe! Om någon sitter på något eller några tips vad gäller just multe runt Malmö så får ni mer än gärna dela med er, eller hänga med ut en runda =) Har aldrig fiskat multe tidigare så detta är spännande =)

Posted

Var ute förra året och testade, grön märla nafsade dom på men som sagt otroligt skygga men det fanns många runt bryggorna, har sett en fisk i 5 kilosklassen som cruisade i hamnvattnet kring båtledartornet i Långedrag 

Posted

Jag får min första av 2 semesterveckor nästa vecka och då ska det sökas multe! Om någon sitter på något eller några tips vad gäller just multe runt Malmö så får ni mer än gärna dela med er, eller hänga med ut en runda =) Har aldrig fiskat multe tidigare så detta är spännande =)

Jag hakar gärna på o jagar multe runt Malmö framöver. Misstänker att vattnet bör bli något varmare bara. 

Jag har jagat dem i fyra säsonger uppe i gbg och endast lyckats landa en fisk! Nu bosatt i Malmö och hoppas på att hitta de där stora stimmen man läst om...

Posted

Jag hakar gärna på o jagar multe runt Malmö framöver. Misstänker att vattnet bör bli något varmare bara. 

Jag har jagat dem i fyra säsonger uppe i gbg och endast lyckats landa en fisk! Nu bosatt i Malmö och hoppas på att hitta de där stora stimmen man läst om...

Nice! 

I brist på Multe-knowledge så tänkte jag börja vid inloppet till västra hamnen (vid något som heter Bo01?) och knalla söderut längs vattnet... 

• 11 months later...