Hoppa till innehåll

Tips inför Los Roques ?


Antero

Recommended Posts

Hej.

Ska åka till Los Roques i mars månad och försöka fånga några bonefish.

Har vi någon som har vait där och kanske kan tipsa mig om guide eller övrigt bra att veta ?

Tacksam för all info.

God fortsättning :-)

Här har du en bra guide till hur man tar sig an fisket på Los Rouques: http://www.henric.nu/

Vi kom hem den 12/12 efter två veckors kalasfiske.

/Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ska åka till Los Roques i mars månad och försöka fånga några bonefish.

Har vi någon som har vait där och kanske kan tipsa mig om guide eller övrigt bra att veta ?

Tacksam för all info.

God fortsättning :-)

Oy!

Om du skal til LR vil jeg anbefale å ta med masse små surf candy/epoxy minnows i str 8-6-4. Oliven rygg og mother of pearlhvit mage. Ca 4-6 cm lange.

Disse er MYE mer holdbare enn Gummy minnows, og fisker minst like bra!

Om du skal ut på pancake flatsen så er det mere standard bone-mønster som gjelder. Tan/oliven er bra farger. Gjerne med weedguard.

Kan være en ide å ta med klasse 10 - 12 til Tarpon.

Kom ihåg at det inte finns utrustning å kjøpe på LR.........

Tight lines!

Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Ska åka till Los Roques i mars månad och försöka fånga några bonefish.

Har vi någon som har vait där och kanske kan tipsa mig om guide eller övrigt bra att veta ?

Tacksam för all info.

God fortsättning :-)

Hej

Reser du själv eller har du köpt ett färdigt paket?

Har varit där många ggr. Det som Zigge, jpfxi och Henric skriver (se länken i tidigare svar) sammanfattar bra det du behöver veta innan. Resten ger sig snabbt på plats ;)

Om du flyger med de mindre planen (dvs inte LTA) bör du packa kompakt och lätt då utrymmet är begränsat.

För ett par veckor sen betalde vi 160 USD för hyra av båt + förare per dag. Inte guidat, "do it yourself". Förhandla priset.

Pez Raton (posada Mediterraneo) har riktiga guider, dessa lär nog kosta 300 USD + dricks per dag. Icke förhandlingsbart.

Taxibåt (biljett löser du hos Oscar nere vid flygplatsen) kostar ca 10-40 USD per T/R biljett, beroende på vart du skall. Prislistan gäller.

Fiskelicens löser du nere vid flygplatsen.

"Lycka till".

PS

Det har regnat kopiöst under nov/dec (vilket är mycket ovanligt). Det fanns gott om mygg när vi var där senast...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har du en bra guide till hur man tar sig an fisket på Los Rouques: http://www.henric.nu/

Vi kom hem den 12/12 efter två veckors kalasfiske.

/Mats

Tack för tipsen Mats, mycket bra info om allt möjligt.

Har du anlitat någon guide på plats någon gång ? Har du några tips på bra guide ?

Finns det stor chans till att fånga någon Tarpon eller Barracuda ?

Har ett klass 8 spö men funderar på att kanske skaffa mig ett klass 10 spö för grövre fiskar....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Mats, mycket bra info om allt möjligt.

Har du anlitat någon guide på plats någon gång ? Har du några tips på bra guide ?

Finns det stor chans till att fånga någon Tarpon eller Barracuda ?

Har ett klass 8 spö men funderar på att kanske skaffa mig ett klass 10 spö för grövre fiskar....

Tarpon: fanns det gott om vissa dagar på Gran Roque vid vårt senaste besök, inom kasthåll från stranden. Vi pratar om ca 10-25 kg fiskar. Du behöver stor krok för att kroka och landa dessa, 2/0 kan vara lagom, och 60 lbs shock tippet. De minsta tarponerna kan gå vägen med klass 8 men jag hade rekommenderat klass 10 eller mer för att vara på den säkra sidan. Vi hade ca 15 fiskar på, 2 kom upp 15 kg ca.

Barracuda: Finns gott om, du har god chans med fluga men det krävs ståltafs. Riktigt stora barrissar finns men du bör trolla för att maxa oddsen.

Spansk Makrill: Klass 8 räcker. Du behöver wire.

Jacks: Klass 8 räcker, för större jacks kommer du att behöva jobba.

Bonito: Klass 8 räcker

Permit: Skall enligt vad jag läst finnas sparsamt men har aldrig sett någon

Litet större tonfisk: finns. Du behöver dock båt, knappast lämpligt med fluga, fisken sticker på djupet direkt.

Snappers: Underskatta inte dessa, stor snapper bjuder på riktig fight. Klass 8 räcker men du måste sätta stenhård press eller så är fisken nere i korallen med en gång.

Näbbgäddor: finns meganäbbissar. Svårkrokade, väl krokade brukar de bita av tafsen.

Guide: som jag skrev tidigare hör med Pez Raton.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tarpon: fanns det gott om vissa dagar på Gran Roque vid vårt senaste besök, inom kasthåll från stranden. Vi pratar om ca 10-25 kg fiskar. Du behöver stor krok för att kroka och landa dessa, 2/0 kan vara lagom, och 60 lbs shock tippet. De minsta tarponerna kan gå vägen med klass 8 men jag hade rekommenderat klass 10 eller mer för att vara på den säkra sidan. Vi hade ca 15 fiskar på, 2 kom upp 15 kg ca.

Barracuda: Finns gott om, du har god chans med fluga men det krävs ståltafs. Riktigt stora barrissar finns men du bör trolla för att maxa oddsen.

Spansk Makrill: Klass 8 räcker. Du behöver wire.

Jacks: Klass 8 räcker, för större jacks kommer du att behöva jobba.

Bonito: Klass 8 räcker

Permit: Skall enligt vad jag läst finnas sparsamt men har aldrig sett någon

Litet större tonfisk: finns. Du behöver dock båt, knappast lämpligt med fluga, fisken sticker på djupet direkt.

Snappers: Underskatta inte dessa, stor snapper bjuder på riktig fight. Klass 8 räcker men du måste sätta stenhård press eller så är fisken nere i korallen med en gång.

Näbbgäddor: finns meganäbbissar. Svårkrokade, väl krokade brukar de bita av tafsen.

Guide: som jag skrev tidigare hör med Pez Raton.

Tack för tipsen.

Har nu investerat i en klass 10 spö samt monster rulle.

Ha en skön helg :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oy!

Om du skal til LR vil jeg anbefale å ta med masse små surf candy/epoxy minnows i str 8-6-4. Oliven rygg og mother of pearlhvit mage. Ca 4-6 cm lange.

Disse er MYE mer holdbare enn Gummy minnows, og fisker minst like bra!

Om du skal ut på pancake flatsen så er det mere standard bone-mønster som gjelder. Tan/oliven er bra farger. Gjerne med weedguard.

Kan være en ide å ta med klasse 10 - 12 til Tarpon.

Kom ihåg at det inte finns utrustning å kjøpe på LR.........

Tight lines!

Johan

Hej Johan!

Läste ditt mail. Jag tar gärna emot mail adressen till guiden. Pratar han lite engelska eller behöver jag lära mig spanska :-) .... Har mailat lite olika guider, men ingen har svarat...

Vad kan det bero på ?

Idag ska jag sätta mig vid bindstädet och binda lite flugor inför resan.

Trevlig helg !

Antero

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Johan!

Läste ditt mail. Jag tar gärna emot mail adressen till guiden. Pratar han lite engelska eller behöver jag lära mig spanska :-) .... Har mailat lite olika guider, men ingen har svarat...

Vad kan det bero på ?

Idag ska jag sätta mig vid bindstädet och binda lite flugor inför resan.

Trevlig helg !

Antero

Har sendt deg mailadressen til guiden jeg nevnte!

Han snakker bedre engelsk enn han skriver.. Sannsynligvis en av de beste på LR når det kommer til å kunne kommunisere;-)

God helg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skitfina Calle! Verkligen den inspiration jag behöver för att börja bruka allvar med binderiet...

Kan inte tänka mig annat än att de där är super. Funderar lite på om uv-material gör ngn skillnad där borta. Blir nog en tur till butiken på måndag o köpa lite mer material...

46 dagar tills vi åker!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skitfina Calle! Verkligen den inspiration jag behöver för att börja bruka allvar med binderiet...

Kan inte tänka mig annat än att de där är super. Funderar lite på om uv-material gör ngn skillnad där borta. Blir nog en tur till butiken på måndag o köpa lite mer material...

46 dagar tills vi åker!

post-2799-0-03871100-1294574834_thumb.jp

post-2799-0-93329500-1294574890_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt var, man kanske skulle börja bruka allvar med bindandet.

Jag skulle vilje ha lite konkreta tips på vilka öar man bör åka till i närheten av Gran Roques. Finns ju några stycken att välja på har jag föstått. Gärna med ungefärliga kostnader osv så man kan planera vistelsen lite... PM'a mig gärna ni LR-rävar där ute ;)

45 dagar till vi åker Calle!

Redigerad med Andtrax
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt var, man kanske skulle börja bruka allvar med bindandet.

Jag skulle vilje ha lite konkreta tips på vilka öar man bör åka till i närheten av Gran Roques. Finns ju några stycken att välja på har jag föstått. Gärna med ungefärliga kostnader osv så man kan planera vistelsen lite... PM'a mig gärna ni LR-rävar där ute ;)

45 dagar till vi åker Calle!

Snart åker vi!

post-2799-0-57232300-1294603690_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bundit den här varianten,, hoppas jag dom hugger på :)

har även bundit lite annat till resan som ni hittar på min blogg :)

Coolt droppformad kropp. Försök att dölja allt under limmet/epoxien. Gör troligtvis inget för fisket men det ser mycket snyggare ut. Och snygga flugor fiskar bättre ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt var, man kanske skulle börja bruka allvar med bindandet.

Jag skulle vilje ha lite konkreta tips på vilka öar man bör åka till i närheten av Gran Roques. Finns ju några stycken att välja på har jag föstått. Gärna med ungefärliga kostnader osv så man kan planera vistelsen lite... PM'a mig gärna ni LR-rävar där ute ;)

45 dagar till vi åker Calle!

Madrisqui är skitbra och närma, försök att komma ut tidigt, morgonfisket är bra och inte så många badare i vägen!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.



















×
×
  • Skapa ny...