Jump to content

Recommended Posts

Ingen logik! 690 hade jag fiskat med några ggr och tagit i rejält, ingen träff med flugan på klingan. 8:an var nästan ny och gick av när jag hade 7-8 meter ute och slöviftade efter småbarracuda i väntan på att tidvattnet skulle sjunka.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

• Replies 344
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Här är mitt BVK bygge bara lackningen kvar.

Jag har inte 5:an men en sexa äger jag. Tycker att det är utmärkt för både streamerfiske och presentationer av torrisar. Gillar känslan i dessa spön,fiskade huvudsakligen med det spöt under min fjäll

Har samma men 4-delad, asskönt spö och lätt! Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted Images

Har två olika, en klass 5 och en klass 7. Fiskat mycket med båda då jag tycker känslan i dem är grym. Slår flera så kallade premium-märken. Aldrig haft problem med dem. Hade dock en klass 7 av TFO TiCr som klingan gick av på. Tror dock att det berodde på att en fluga smällt in tidigare

• 1 month later...

Enligt en forseljare jag talat med po Reel Fishing er det bara spon from klass 6 med fighting butt och hogre som dom har haft problem med spo brott, vet inte om det ligger nogon sanning i det.

PS! Engelskt tangentbord ;)

• 3 weeks later...

Igår gick ett femdelat #5 9' av på två ställen, dels mellan andra och tredje delen (del 3) samt ca 15cm in på andra delen. Felkrokad öring som jag tog rätt hårt för att snabbt kroka av den, precis när jag lutar spöt bakåt för att ta in öringen så small det av. Öringen blev fri efter 15s i alla fall :)  Andra gången det går av, förra året gick det av i Bosnien 15min in på fisket första dagen (bra att ha med sig reservspö) vid ett  underhandskast (ca 15m lina ute). Gick då också av mellan andra och tredje delen (rakt snitt). Då vände jag mig till Capricorn och fick ett nytt (hände på fjärde turen med spöt). Nu har jag vänt mig till TFO direkt. 

Var i kontakt med dom för någon vecka sedan då jag när jag försökte få isär del 4 & 5  knäckte buttdelen (efter 5 dagar av försök att få isär så vek sig spöt precis under del 4). Väldigt bra service, fick en ny buttdel inom 2 veckor, fick betala frakt och en ny del (totalt ca 400kr). Får se hur det går denna gång. Tråkigt när spöt är så trevligt att fiska med.

Provkasta spöt innan köp, jag har ett 590, inga problem med Spöbrott, men det är underklassat, mitt kom till liv först efter att jag satte på en #6 lina, annars så är spöt riktigt bra, kvaliteten på korken är usel, men man kan väl inte räkna med bättre i den prisklassen.

Problemet är att jag bor så till att om jag ska ta mig till närmsta "fysiska" butik som säljer TFO-spön så blir slutkostnaden på spököpet iväg såpass mkt att jag kunde köpt valfritt spö av de "riktiga" premium-märkena för samma peng. Inget stort fan av att köpa saker som jag inte testat innan, men prislappen samt de goda omdömena här på edge lockar en att göra en chansning..

• 10 months later...

Forecasten i klass 6 har funkat bra för mig till spön som sage tcr, winston b2x och även till tfo bvk i klass sex. Absolut inte en lina som känns för tung med något av dessa spön. Väldigt trevlig lina att kasta med!

• 1 year later...

Jag tänkte köpa två TFO bvk spön men funderar lite över klassningen.

Tänkte först att jag skulle köpa en 6# för streamerfiske i älvar/sjöar efter öring/röding och lättare kustfiske efter HÖ - Samt en 8# för lite blåsigare dagar på kusten och för enhands laxfiske. 

Men sen läste jag någon review om att 7# upplevdes att ha bättre lyftkraft än 8# och att den i tillägg är lättare än 6#med butt!?Stämmer detta och bör jag isf tänka om och nöja mig med att bara köpa en 7# för alla tillfällen? 

Tack på förhand!

/Peter

Hej Peter!

jag har inte provat 890 eller 790.

men jag har  fiskat en hel del med 590.

Det är ett makalöst spö som klarar ett flertal linor med bravur..

Har kastat med GL fourcast#5(bra skjut) GL highvater#5 (laddar dåilgt)  Loop stillwater#6 (mycket bra combo)

GL coasal#6(Bra tryck i kasten!) Loop evotec 100#7! (med lite lugnare tempo helt ok)

Ska du köpa ett TFO BVK prova 1 spö i lägre klass först innan du köper 2.

Mvh Jonas

Edited by jolaf
  • 2 weeks later...
På 2016-10-01 at 00:53 jolaf sa:

Hej Peter!

jag har inte provat 890 eller 790.

men jag har  fiskat en hel del med 590.

Det är ett makalöst spö som klarar ett flertal linor med bravur..

Har kastat med GL fourcast#5(bra skjut) GL highvater#5 (laddar dåilgt)  Loop stillwater#6 (mycket bra combo)

GL coasal#6(Bra tryck i kasten!) Loop evotec 100#7! (med lite lugnare tempo helt ok)

Ska du köpa ett TFO BVK prova 1 spö i lägre klass först innan du köper 2.

Mvh Jonas

Tack för info Jonas! Blev en #7 och en skjutlina till att börja med =) /Peter

Har lite uppföljande synpunkter. Spöt är använt flera år nu. Slitage och annat börjar visa sig.

1 Lacken har börjat bubbla. Estetiskt tråkigt. 

2 två av ringarna har gått av. När spöt ska delas har de blivit påfrestade. Men ringarna är av tunt gods. Har bytt ut dem själv och fått fula lagningar som ändå fyller sin funktion. 

3 handtaget börjar lätt gå i sär vid limning mellan korkarna. Inget jag behövt laga än.

Fiskar fortfarande mycket med spöt. Det är väldigt trevligt med fina egenskaper. Kvalitén är tyvärr sämre.

Fluglina till ett Tfo bvk 9" #7 tips? 

Jag älskar snabbt laddande linor. Jag använder idag enbart linor från Rio, SA och Guideline (erfarenhet och kunskap om andra märken blir därmed ytterst begränsad). 

Dock inte heller ägt ett Tfo spö förrän nu, så tips på en lina som passar gött/perfa till detta spö mottages varmt.

Ändamål för spö blir mest med flytring efter grov regnbåge/öring eventuellt lite gädda & HÖ. Och även ifrån land ibland.

Jag har ju en drös med andra favorit spön för detta ändamål, men en kan ju inte låta bli å handla :). 

Hare 

Edited by Patteras
Felstavat

Jag byggde en sjua från en BVK klinga och har använt spö nu nästan ett år. Mest för havsöring och vadfiske men även lite från båt. Jag tycker om aktionen på det här spöt. Den är okomplicerad och kraftfull. Den klarar de flesta situationer från närfiske men framförallt från medel till långa distanser. Jag har provkastat många spön men får nog säga att BVK är bästa sett i relation till kostnad. Men det gäller # 7, hur de övriga är i familjen vet jag inte. Linmässigt tycker jag att klumpvikter runt 18 g funkar bra lite beroende på taperingar och densiteter. Snabb laddning och få luftkast med linor typ airflo 40+ eller mer flugkastning med något längre klumpar typ Snowbee XS. För dig som är intresserad av flugfiske i praktiken och kan hantera att det står TFO och inte Sage eller Loomis på klingan så är valet lätt. Anbefalles!

TFO 1.JPG

tfo 4.JPG

tfo 3.JPG

Edited by sloopy
  • 4 weeks later...