Hoppa till innehåll

Kräfta för abborren?


tahl

Recommended Posts

Någon som testat? Abborren är ju en notorisk kräftätare - inte bara i augusti :D. (Även öringen äter kräftor) Hittade den här bindbeskrivningen:

http://globalflyfisher.com/patterns/tabou-daddy/

Ser bra ut. Men jag ska nog göra den mörkare. Jag gillar illusionsmönster mer än semi-realistiska så denna verkar bra för mig. Vad tror ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snygg och enkel. Skulle väl kunna bli mer realistisk om man la till en mörk ryggsköld i plast. Något längre känselspröt vore väl också en modifikation mot det semirealistiska hållet. :)

Det är just enkelheten i detta mönster som tilltalar mig - men absolut - man kan lägga till vad man vill om man tror på det. Kan även tänka mig att lägga en ryggsköld av foam och fiska den på en mycket kort tafs och UFS lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undra om vikten räcker för att få den att flyta "upp-och-ner"?

Fiska den som en booby fluga lär ju vara hur hett som helst!

Man får lägga anpassad blylist på "ryggen" så kroken pekar uppåt - bygga en köl. Behövs nog inte så mycket bly, eller ännu bättre tungstensark.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Har haft stora framgångar med en liknande fluga på ett ställe där abborren smaskar på tångräkor. Rejält förtyngda och på lång tafs för att få ner dom ett par meter och kunna sätta lite fart på dom utan att tappa djupet då jag fiskat dom med flytlina. Svårt att ha trevligare än att dra borre efter borre på #4 en varm sommardag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...