Hoppa till innehåll

Skydda Havsöring lista


flyfisher_64

Recommended Posts

Fast webbsidans rapportörer finns inte bara i Gbg utan runt hela västkusten och det fångas inne i vikar och längre ut i havsbandet, på fluga och på spinn. Så jag tror procentuellt är den iaf en indikation på hur beståndet ser ut. Nocke, tror du att vi har ett väsentligt större andel 60+ are ?

Spelar ingen roll vad jag tror, huvudsaken är att vi inte vet baserat på den fångststatistiken, som jag förklarade innan är det betydligt svårare att komma åt 60+ då de går över till fiskdiet. Sedan kan det ju slå åt andra hållet, kul att rapportera in en 60+ men mindre roligt med din femtioelfte 35:a..

Vad vi kan få ut är trender om data samlas in konsekvent under längre tid, men beståndets procentuella fördelning är alldeles för osäkert.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det finns vissa områden där man skulle införa hårdare regler i April anser jag just för att dessa åar/ställen är klassade som klart mer reproduktiva än andra ställen. Jag tänker inte nämna vilka för det kan tyvärr innebära att det innebär ett än hårdare fisketryck där.

Förbud och straff tycker jag dock alltid skall vara sista utvägen men i visa fall måste det tas till.

Men det som först måste förändras är vår inställning i fisket. Är det ok att jag tar upp 10 fiskar idag eller kanske jag skall nöja mig med en? Skall jag stå här utanför mynningen och dra slipsar i varje kast eller skall jag flytta på mig?

Utbilda och informera samt få mer tid och artiklar i media om vad som "rätt och fel"!

Till sist är det ändå upp till varje individ att avgöra omman bryr sig eller ej om mina barn och yngre generationer skall få möjlighet att fiska öring och annan fisk i våra hav eller ej.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller helt och hålet med...om man tittar vilket intresse väcker hela diskussionen och hur många är bereda att avstå att fiska riktat mot utlekt fisk i mynningar i April månad, då är FÖRBUD och hoppas det går inte så långt, STRAFF ända utvägen...

Redigerad med flyfisher_64
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill börja med att säga att jag tycker om idén med att värna om fisken i mynningarna om det är så att det pågår en slakt där.

Fast vad jag inte riktigt förstår är hur man skadar populationen om samma individ tas upp som en slips i april eller som blank och fet ett par månader senare..? Den kommer ju inte att leka oavsett?

Då skulle ju det räcka med att man max får ta upp en fisk per tillfälle?

Jag blir lite fundersam när man läser om fiskafängen på vårkanten där enskilda fiskare får 20-30 öringar på en dag, även om man släpper tillbaks dem så undrar jag hur nyttigt det är för fisken om den är i dålig kondition efter lek och vinter. Samtidigt vet jag inte hur jag skulle reagera själv om det nappade oavbrutet, skulle jag sansa mig?

Jag tror inte att jag fiskar i mynningar, men jag är däremot övertygad om att ju tydligare man är desto lättare är det för folk att skriva på.

Fortsätt att kämpa för det ni tror på!

Rickard.

Tror det är att en utlekt öring är lättare att få till att nappa än en öring som ätit upp sej. Kan säker vara det han menar så då är det en viss skillnad.

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man vill skydda havsöringen för att få en bättre stam så räcker det inte att bara skydda söt vatten zoner

Det behövs mer folk till att förbättra åar o bäckar för framtiden som alla är välkomna. Skicka en pm till

fishdocktor .Jag räknar med att tråd stataren flyfisher_64 från Borås är med i en förening som förbättlra bäckar för Havsöringen här i västkustens åar hur är det med det.

Det gäller alla vattendrag runt GBG

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man vill skydda havsöringen för att få en bättre stam så räcker det inte att bara skydda söt vatten zoner

Det behövs mer folk till att förbättra åar o bäckar för framtiden som alla är välkomna. Skicka en pm till

fishdocktor .Jag räknar med att tråd stataren flyfisher_64 från Borås är med i en förening som förbättlra bäckar för Havsöringen här i västkustens åar hur är det med det.

Det gäller alla vattendrag runt GBG

Nej, jag är inte medlem i någon förening som förbättrar bäckar för Havsöringen här i västkustens åar men vill jätte gärna hjälpa till ...skicka PM på vilken sätt kan jag bidra till förbättring då gör jag det med glädje...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är inte medlem i någon förening som förbättrar bäckar för Havsöringen här i västkustens åar men vill jätte gärna hjälpa till ...skicka PM på vilken sätt kan jag bidra till förbättring då gör jag det med glädje...

Du kan hänga med mig i vår och rensa upp sly och skit i ett biflöde till Anråseån. Bönderna som äger mark kring ån har dumpat slånbärsris och sly i hela ån... Ok, kanske inte av det allvarligare slaget men vi kan även fixa forsnackar etc och förbättra vandringsvägarna för öringen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kan hänga med mig i vår och rensa upp sly och skit i ett biflöde till Anråseån. Bönderna som äger mark kring ån har dumpat slånbärsris och sly i hela ån... Ok, kanske inte av det allvarligare slaget men vi kan även fixa forsnackar etc och förbättra vandringsvägarna för öringen.

Så klart att jag kan och vill...om du lovar att du ska låta bli min favorit ställe ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

För mig är det enkelt att skriva på uppropet. För det första så riktar jag mitt fiske efter Hö på sommar/höst, då dom är i sin absolut bästa form. Vårfisket brukar jag lämna därhän...

För det andra så får jag sällan någonting, och om jag skulle få något, så är jag restriktiv med att "bonka" dom. Om jag tar upp två eller tre öringar om året för att lägga dom i stekpannan, då är det (för mig ) mycket.

F ö så har jag bara skummat igenom uppropet, så övriga kommentarer lämnar jag därhän.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig är det enkelt att skriva på uppropet. För det första så riktar jag mitt fiske efter Hö på sommar/höst, då dom är i sin absolut bästa form. Vårfisket brukar jag lämna därhän...

För det andra så får jag sällan någonting, och om jag skulle få något, så är jag restriktiv med att "bonka" dom. Om jag tar upp två eller tre öringar om året för att lägga dom i stekpannan, då är det (för mig ) mycket.

F ö så har jag bara skummat igenom uppropet, så övriga kommentarer lämnar jag därhän.

Vällkommen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...