Jump to content
Sign in to follow this  
stigmator

Tafs vid tvåhandsfiske?

Recommended Posts

Är ganska grön vad gäller tvåhandsfisket. Tänkte be om lite tips hur man kan göra med tafsen. Olika varianter, fördelar respektive nackdelar med kort otaperad tafs?

Jag kör med Rio Scandi Short Versitip #9 (540 grains) till ett 12,8 ft 8/9 Scierra-spö.

Tack på förhand.

Jag kör med en stark taperad nylon-fluorocarbontafs med färdig ögla mot linan, som jag förlänger i spetsen med fluorocarbon i lämplig storlek.

Funkar kanon.

Allt beroende på vattenföring samt temp på vattnet. Generellt till tidigt vår fisket ca 1.5-2 meter heldragen nylon på sjunklinor eller till senare fisket på varmare vatten ca 1.5 gånger spölängden taperad eller egen knuten tafs gällande flyt till sjunk 1-2. Allt detta grovt draget beroende på vad för flugor samt djup, temp o ch färg på vattnet man fiskar.

Edited by thegrappler

Guest Säta

1 1/2 ggr spölängden på en 1/2s???

Lär dig fiska flyt ;)

Med tanke på vart du presenterar flugan!

om du vill få bra tips om kastteknik och material i allmänhet (och tafslängder i synnerhet), skaffa Mattias Drugge Dvd "The art of modern Scandinavian fly casting"

Som sagt grovt draget!!!

Sjunknörd som man är så fiskar jag sällan längre än 2 meter tafs eller på en flyt och då ca 1-1.5 gånger spölängd. Men det inträffar nästan aldrig.

1 1/2 ggr spölängden på en 1/2s???

Lär dig fiska flyt ;)

Med tanke på vart du presenterar flugan!

kan vara hur effektivt som hellst med lååång taffs på sjunklina.......

Om jag kör med för lång tafs till snabbsjunkande lina så brukar de oftast resultera i att spetsen fastnar i botten vilket brukar resultera i att skjutlinan går av och man tappar klumpen då man försöker komma loss!

Om jag inte då kör med en polytafs som sjunker lika fort som linan eller en jävligt tung fluga, men med tung fluga blir de svårkastat med en lång tafs!

kan vara hur effektivt som hellst med lååång taffs på sjunklina.......

Tror inte att det blir nå bra med en lång tafs på en sjunklina pga att flugan kommer att tryckas upp av strömmen.

På sjunklina typ 4/5 a så använd en ca bara en meter monofill ,men om du fiskar flyt så är det ok med en till en och en halv spölängd.

Kolla in Jan Erik Granbos rek om tafslängder och du är hemma.

njae vill man fiska flugan högt i vattnet men ändå få ner hastigheten på den så ...........linan ligger i lugnare vatten o flugan fladdrar omkring ovanför förstår ni hur jag menar?

men det är ju inte så man gör i vanliga fall med sjunklina.

Det är nog ganska individuellt med tafslängd. Jag kör riktigt långa tafsar vid sjunklinefisket. Ex på på 3Ds1/3/5 är favoritlängden 16 fot. Står jag riktigt illa och djupt till har jag på min Shortcut S6/7 15 fot förutom om jag kopplar på en 3 meters poly, då räcker 1,3 meter nylon. En av anledningarna är att jag ska nå de laxar jag är ute efter vilket är helt omöjligt med för kort tafs. Att flugan dras ner är inget snack. Men jag gör ofta tvärt om och fiskar "fel" :)

Ja kanske, jag har aldrig provat att fiska så amebix. Sänker fart genom att menda lite. Men personligen så tror jag på att variera farten på flugan, att flugan går snabbt kan vara det som utlöser hugget i en hel del fall.

Det är nog ganska individuellt med tafslängd. Jag kör riktigt långa tafsar vid sjunklinefisket. Ex på på 3Ds1/3/5 är favoritlängden 16 fot. Står jag riktigt illa och djupt till har jag på min Shortcut S6/7 15 fot förutom om jag kopplar på en 3 meters poly, då räcker 1,3 meter nylon. En av anledningarna är att jag ska nå de laxar jag är ute efter vilket är helt omöjligt med för kort tafs. Att flugan dras ner är inget snack. Men jag gör ofta tvärt om och fiskar "fel" :)

Men då kör du med förtyngda flugor?

Annars blir de väl så att spetsen är betydligt djupare än vad flugan är?

tex en fluga på bara tub med conehead och en sjunk 5 spets, då är spetsen nere vid botten och flugan nästan vid ytan? Eller?

Jag har nästan aldrig en tafs över tre meter då jag vill fiska sjunkande. Flyt och Int kan bli 3.5 m, inte mer. Funkar bra. Jag har fluocarbon från Flyhook Filler, billigt och bra tafsmatreal.

Men då kör du med förtyngda flugor?

Annars blir de väl så att spetsen är betydligt djupare än vad flugan är?

tex en fluga på bara tub med conehead och en sjunk 5 spets, då är spetsen nere vid botten och flugan nästan vid ytan? Eller?

Jag kör oftast på lätt mässingstub. Vid fridrift så sjunker linan snabbare än flugan men när det sträcks upp dras flugan ner. Jag fiskar oftast älvar med bra tryck i på tidig lax som vill ha lite långsammare och djupare flugor. En fisk som står 15 m från land kan kräva ett kast på 45 m för att få flugan med rätt hastighet och på rätt djup. Fiskar jag med flyt/sjunk linor på mindre platser i forsar och i storsteniga åar med mindre fart på vattnet blir det betydligt tyngre flugor och kortare tafs då det blir kortare kast och viktigare med kontroll.

Vid " felfiske " så kan man ju använda vilken tafslängd som helst och ibland så kanske det drar i nån fisk,men en 15-16 fots tafs på en sjunk 6/7 a skulle jag inte rek ,men Salmon Mike och en viss Gävlebo har ju bevisat motsatsen.

Tror inte att det blir nå bra med en lång tafs på en sjunklina pga att flugan kommer att tryckas upp av strömmen. På sjunklina typ 4/5 a så använd en ca bara en meter monofill ,men om du fiskar flyt så är det ok med en till en och en halv spölängd. Kolla in Jan Erik Granbos rek om tafslängder och du är hemma.

Tack. Jag kollade in denna sida: http://www.granbo-flyfishing.no/_english-edition/fortommer.html

om du vill få bra tips om kastteknik och material i allmänhet (och tafslängder i synnerhet), skaffa Mattias Drugge Dvd "The art of modern Scandinavian fly casting"

Ska kolla in den. Tack!

Allt beroende på vattenföring samt temp på vattnet. Generellt till tidigt vår fisket ca 1.5-2 meter heldragen nylon på sjunklinor eller till senare fisket på varmare vatten ca 1.5 gånger spölängden taperad eller egen knuten tafs gällande flyt till sjunk 1-2. Allt detta grovt draget beroende på vad för flugor samt djup, temp o ch färg på vattnet man fiskar.

Tackar!

Jag har nästan aldrig en tafs över tre meter då jag vill fiska sjunkande. Flyt och Int kan bli 3.5 m, inte mer. Funkar bra. Jag har fluocarbon från Flyhook Filler, billigt och bra tafsmatreal.

Great!

OM man får ner linan så vägrar jag tro att flugan simmar upp med en tung sjunklina utan att strömmen trycker ner flugan. Ca 1,5 spölängs blir absolut bäst kastning. Fast det är bara min syn på det hela.