Hoppa till innehåll

Vadare, vilka är bäst


Olalindberg

Recommended Posts

skitkul med usaköpta grejjer när man väl vill utnyttja garantier osv....

Jag mailade faktisk simms för ett tag sedan för att kolla lite va de sa om saken och man måste reklamera i USA om de är köpta där. Man får stå för frakt dit och tillbaka, så ja det blir ju några hundra extra om man behöver reklamera. Å andra sidan är det ju ett par tusen billigare att handla i USA (i mitt fall funderade jag på det eftersom jag ska resa dit) så även om man behöver skicka å reklamera så har man fortfarande sparat pengar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en G3 jacka för rätt många år sen i USA och dragkedjan gav upp efter ett tag, skickade den till USA för rep, det blev ingen direkt billig raparation kan jag säga. Paketet dit ska vara försäkrat och så ska även returfrakten vara, sen slarvade dom bort min jacka så dom skickade en ny, då åkte jag på tull o moms som om jag köpt en ny en. Försökte förklara för tullen men det var lögn i hevete, dom hävdade bara att så försöker många smita genom tull/moms genom att säga att det är reklamationer.  Att hela proceduren tog 6 månader gjorde ju inte saken bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en G3 jacka för rätt många år sen i USA och dragkedjan gav upp efter ett tag, skickade den till USA för rep, det blev ingen direkt billig raparation kan jag säga. Paketet dit ska vara försäkrat och så ska även returfrakten vara, sen slarvade dom bort min jacka så dom skickade en ny, då åkte jag på tull o moms som om jag köpt en ny en. Försökte förklara för tullen men det var lögn i hevete, dom hävdade bara att så försöker många smita genom tull/moms genom att säga att det är reklamationer. Att hela proceduren tog 6 månader gjorde ju inte saken bättre.

Därför köper vi här hemma istället :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att sömmar spricker beror oftast på att köparen tror han är smäckrare än han i verkligheten är :D , det är otroligt viktigt att man inte har för korta vadare då detta sliter nått otroligt i sömmarna då man sätter sig ner eller liknande rörelser. Där är ju Simms ett föredömme med så otroligt många stl att det alltid går att hitta rätt size.

Jag har kört med Simms Classic Guide i 7 säsonger och fiskar rätt mycket och det finns inte en läcka, köpte G4Z förra året och dom funkar också grymt bra förutom att dom har väldigt många lager och det kan bildas kondens i dom vid vissa temperaturer och detta kan säkert uppfattas som läckage. Jag har Simms i butiken och har disskuterat med många handlarkollegor innan jag bestämde vilket märke jag skulle ha hemma och unisont sa dessa att vill du ha lite jobb med reklamationer, då ska du välja att sälja Simms

Jag kan bara holda med Simms Classic Guide bästa vadare ever.  Jag har kjört med dessa sedan 95 eller 96 (sjölvfallet inte samma vadare) men dom brukar holda 4-6 somrar.  Dessa har inte så många layers Gore-tex som G4 och andas därför bättre.  Man behöver inte iföra sig rustning just för at man önskar fiska.  Ja jag har provat G4:an, men Classic Guide var långt att föredra.  Inte klätrar jag träd eller eldar brasa iförd vadare, så dom tunnare vadarna fungerar mkt bra.  Ofta när man hör om lakkasj så är det egentligen kondens det handlar om.  Djupvadning i kalt vatten kräver bra underställ, om man då kjör med 4layers goretex bliver detta mera lika med dom gamla PVC vadarna.  Nogra av oss har användt dessa i et flertal år och glömmer nog aldrig.  Simms återinförde Classic Guide i sitt sortiment i 2012, inte att undra varför.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett par Scierra CC3 midjevadare som jag fiskat med i 6 säsonger.

Först nu måste jag laga dem i grenen och insidan av benet. Betalade 1800 för dessa.

Fiskar mycket vid kusten bland klippor och salt, samt gäddfiske med trasslande genom ris och vass.

 

Kommer ALDRIG göra mig av med dessa!!!!!!  :lol:  :lol:  :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag fiskar för mycket eller har haft fel märken men inget håller en säsong hitills.

 

Den posten säger ju inte speciellt mycket när skaparen av tråden frågar efter "bästa" vadarna. Kanske skulle du utveckla detta lite och skriva vilka vadare du krossat, speciellt om det är Simms eftersom de flesta verkar hylla dessa och vara ganska överens om att de håller högst klass.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Delar med mig av min vadarhistorik.

 

Ej helt säker på modellnamnen...

 

Loop adventure eller något liknande. Är ej helt säker på namnet. Köpte mina första andningsvadare sent 90tal. Detta var de i särklass billigaste andningsvadarna då har jag för mig. De andades troligen ej så bra...  Dessa höll mer än 200 fiskedagar. Klart godkänt.

 

Guideline breathtex   Första läckan efter 8 dagar. efter 20 fiskedagar har jag ca 20 läckor i sömmarna på både in o utsida ben. Normalt slitage sa guideline o ville ej reklamera. Bestämde att aldrig mer köpa guideline vadare....

 

Vision Extreme  Höll 200 dagar+ utan läkage. sedan rämnade båda sockarna samtidigt. Grymma vadare. Väl godkänt.

 

Vision Extreme Nytt par, annat tyg. Höll kanske 30-40 dagar. Ej godkänt.

 

Guideline igen... Jaha, blev erbjuden Guidlines budgetbyxor (kommer ej ihåg namn) Nästan gratis. Så jag svek mitt löfte o testade igen. Jag o en vän köpte varsit par.

Efter 5 dagars fiske var byxorna totalt havererade. Jag reklamerade mina, fick nya som jag aldrig använt. Min kompis liquosolade sina för att fiska ett par dagar ytterligare innan reklamationen. Detta var inte ok enligt Guideline som vägrade reklamation när de var limmade... Efter 5 dagars användning ser byxorna ut som 5 år i svavelsyra. endast använda i sötvatten.

 

 

Vision extreme zip Började läcka efter 4-5 dagar. reklamerade. började läcka igen efter ca 20-30 dagar.

 

 

 

Kinnetic Tjockt tyg. känns som pvc. de har ej läckt men dålig passform + pvc-känsla har gjort att de ej använts många dagar.

 

 

Simms G4  Nyaste inköpet. Har fiskat ca 30 dagar utan haveri. Känns gedigna men tiden får utvisa..

 

 

Vet att jag haft mer än dessa, men minnet....

 

 

Verkar överlag vara stor kvalitetskillnad på olika exemplar av samma modell. Har tex hört folk som fiskat 2 år  med samma billiga guidelinemodell som jag dödade på 5 dagar.

 

Jag är 191cm, och jag tror att det kanske är för långt för flertalet tillverkares modeller.

 

/T

Redigerad med NinjaTobbe
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft mina Scierra CC6 nu i ett par år.

Ingen läcka, inget annat heller!

 

Köpte mig ett par till, då priset var lågt hos min lokala handlare.

Dessa har bara legat som extra vadare.

 

Finns säkert många lika bra vadare på marknaden, men då mina har hållit så jäkla bra så går min röst på just dessa.

 

Sedan så är det väl som så mycket annat, att man ska ta hand och sköta om sina saker så håller dem längre!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Delar med mig av min vadarhistorik.

 

Ej helt säker på modellnamnen...

 

Loop adventure eller något liknande. Är ej helt säker på namnet. Köpte mina första andningsvadare sent 90tal. Detta var de i särklass billigaste andningsvadarna då har jag för mig. De andades troligen ej så bra...  Dessa höll mer än 200 fiskedagar. Klart godkänt.

 

Guideline breathtex   Första läckan efter 8 dagar. efter 20 fiskedagar har jag ca 20 läckor i sömmarna på både in o utsida ben. Normalt slitage sa guideline o ville ej reklamera. Bestämde att aldrig mer köpa guideline vadare....

 

Vision Extreme  Höll 200 dagar+ utan läkage. sedan rämnade båda sockarna samtidigt. Grymma vadare. Väl godkänt.

 

Vision Extreme Nytt par, annat tyg. Höll kanske 30-40 dagar. Ej godkänt.

 

Guideline igen... Jaha, blev erbjuden Guidlines budgetbyxor (kommer ej ihåg namn) Nästan gratis. Så jag svek mitt löfte o testade igen. Jag o en vän köpte varsit par.

Efter 5 dagars fiske var byxorna totalt havererade. Jag reklamerade mina, fick nya som jag aldrig använt. Min kompis liquosolade sina för att fiska ett par dagar ytterligare innan reklamationen. Detta var inte ok enligt Guideline som vägrade reklamation när de var limmade... Efter 5 dagars användning ser byxorna ut som 5 år i svavelsyra. endast använda i sötvatten.

 

 

Vision extreme zip Började läcka efter 4-5 dagar. reklamerade. började läcka igen efter ca 20-30 dagar.

 

 

 

Kinnetic Tjockt tyg. känns som pvc. de har ej läckt men dålig passform + pvc-känsla har gjort att de ej använts många dagar.

 

 

Simms G4  Nyaste inköpet. Har fiskat ca 30 dagar utan haveri. Känns gedigna men tiden får utvisa..

 

 

Vet att jag haft mer än dessa, men minnet....

 

 

Verkar överlag vara stor kvalitetskillnad på olika exemplar av samma modell. Har tex hört folk som fiskat 2 år  med samma billiga guidelinemodell som jag dödade på 5 dagar.

 

Jag är 191cm, och jag tror att det kanske är för långt för flertalet tillverkares modeller.

 

/T

 

Jag har haft några av de du nämner och haft nästan exakt liknande upplevelser. Nu blev det ett par G4Z till slut, men de är ofiskade än så länge :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...