Hoppa till innehåll

snabb spö eller teknik brist?


tomislav

Recommended Posts

hej alla edgare.

jag behöver lite hjälp tack.

Ursäkta om jag stavar fel hoppas att ni kommer att förstå vad jag mennar.

jag är nybörjare sen förra året,komm i gång ganska "brå" med en shimano 9'5#,och sen två vekor skaffade jag LPXE 9' 5#

nu kan jag inte kasta alls brå. det känns som jag för inte spön att ladda,och jag för jävla massa knuttar på tafsen?

Lite tips tack eller har jag köpt spön som kräver mucket ansträngning för jag blir trott att kasta bara några timmar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inget konstigt om du blir trött av att kasta "några timmar", det är ganska lång tid. Det spelar egentligen ingen roll vilka spön du har, du kommer inte märka någon stor skillnad om du köper fler spön. Möjligen kan du satsa på ett spö som inte är jättestyvt. Pröva att använda så lite kraft som möjligt, då får man lättare kontakt med linan. Det vanliga är att man kompenserar genom att ta i mer när det inte går bra men det brukar bara leda till svårigheter.

Vh

Staffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Tomislav, jag vet inte om det är mig du frågar men om jag ska svara så blir det nåt i stil med "jättesvårt att säga" utan att ha sett dig kasta. En sak vet jag dock och det är att inget av de spön du nämnt är speciellt svåra att kasta så med små insatser kommer du kunna använda dem. Generellt gäller att det alltid handlar om teknik och inte utrustning. Visst, viss anpassning kan göra det roligare att kasta men allt funkar om man anpassar sin teknik efter förutsättningarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Staffan, mycket bra svarat.

Ang. Fario eller Lpxe så har jag fiskat med de båda och upplever Lpxe vara ett kraftfullare spö med mera ryggrad och något styvare. Farion har mera djupare aktion men jag tror inte att det hade varit lättare att kasta med Farion.

Igen så tycker jag du ska läsa Staffans svar... Anpassa din teknik är det du behöver göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej alla edgare.

jag behöver lite hjälp tack.

Ursäkta om jag stavar fel hoppas att ni kommer att förstå vad jag mennar.

jag är nybörjare sen förra året,komm i gång ganska "brå" med en shimano 9'5#,och sen två vekor skaffade jag LPXE 9' 5#

nu kan jag inte kasta alls brå. det känns som jag för inte spön att ladda,och jag för jävla massa knuttar på tafsen?

Lite tips tack eller har jag köpt spön som kräver mucket ansträngning för jag blir trott att kasta bara några timmar?

Om du inte har kastat mycket så ska du inte träna mer än 10-20min per dag. Annars ger det bara träningsvärk och problem. Jag har tränat rätt hårt i över två år och nu ligger jag på ca 1h om dagen. Mer ger nästan bara problem för mig så om du precis har börjat så är det bättre att dra ner på tiden men öka antalet pass istället. Angående hjälp så kontakta Stockholmsflugfiskecenter. De fixar det mesta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prova dra ut linan så att du har färgskiftningen precis vid toppöglan, testa kasta utan dubbeldrag och känn om spöt laddar. Det läget brukar jag gå till då jag känner att jag börjat kasta sämre än vanligt. Lugna kast med en hand och bara känna hur linan och spöt jobbar tillsammans.

Så gör jag, om det är rätt eller fel, bra eller dåligt vet jag inte. Funkar för mig att hitta tillbaka till rytm och timing.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har samma uppsättning själv ok det funkar perfekt.

Tänk bara på att du kan inte ha mycket mer än klumpen ute när du kastar, utan man får helt enkelt skjuta lina istället.

Sent from my iPhone using Tapatalk

"samma upsättning" menar du presentation #5 eller 6 som carpenter rek.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

LPXe #5 och presentation #5.

Tror inte du ska gå upp till en #6, jag har provat med en #6 och tyckte det blev alldeles för tungt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

ok

tack för tipset

ska lägga lite mer tid på träningen och kanske ta någån kast kurs/lektion

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...