Hoppa till innehåll

Typ av guldskalle?


Florin

Recommended Posts

Jag är ny på det här med att binda flugor. Köper de flesta flugor men saknar en del varianter. Så jag tänkte att jag skulle binda dem. Dels för att man har något att göra under vintern när isen inte håller, för då blir det pimpel. Jag bor nere i Skåne så det blir mest fiske efter regnbåge men även en del havsöring. Ialllafall fiskar jag mest med streamers. Så min fråga är: Om man har en streamer strl 8a med en typ av guldskalle? Och jag vill binda den i strl 10/12, använder ni samma strl på skallen eller ni går ner i strl även där? Händer ibland att man känner att fisken bara "drar lite i skärten" på flugan, och då har jag tänkt "fan att jag inte har den flugan i mindre storlek". Tror att de flesta här på forumet fiskar med torrfluga/nymf men det är ju samma sak där, går man ner i storlek på guldskalle om man byter till mindre krok vid fiske av nymf? Är mest nyfiken på hur mycket djupet ändras. Ibland känns det som det lilla är avgörande:)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns inga regler när det gäller storlek på guldskalle. Köp i lite olika storlekar och prova dig fram. Tycker du att du inte kommer ner ordentligt finns det tungstensskallar. Lite dyrare, men helt klart värt det! Tänk också på att det är stor skillnad i hur en yvig fluga sjunker, jämfört med en slimmad, speciellt i strömmande vatten.

Om du har mycket problem med att fisken nafsar kanske du ska göra flugorna med kortare stjärt istället för att gå ner i krokstorlek? Funkar för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det bara handlar om sjunkhastighet kan du förstås med fördel förtynga flugan med guldskalle och bly- eller koppartråd.

 

Jag använder utan tvekan oftast skallar på 3,8-4 mm. Det har för mig blivit en allroundstorlek.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...