Hoppa till innehåll

Flugfiske-set för nybörjaren i Nissan


Banan

Recommended Posts

Hej! (tråden kanske ligger fel, mods får gärna flytta den!)

Imorgon är det premiär i Nissan och jag ska ut tidigt imorgon bitti och börja fiska! Först blir det spinnfiske men till nästa löning hade jag tänkt fixa ett Flugfiske-set.

En vän från Skåne kommer till Halmstad då och lär mig flugfiskets grunder :)

Men nu är den stora frågan, vad ska jag ha?

Jag skulle behöva ett set som är ganska allround, men mest inriktat på Lax och Öring i Nissan. Har nämligen nyligen flyttat till Halmstad och bor bara 50 meter ifrån så ett årskort var givet i år! För övrigt så KAN det förekomma att jag nån gång vill testa på flugfiske efter Abborre/gädda/båge. Dock så kan det förekomma mer att jag skulle använda spöt på kusten efter HÖ och lax, men Nissan främst!

Ryktet gick om att fiskeflugor hade en kampanj nu på hela set vilket såg lockande ut, men det verkar vara obrandade spön och rullar så det kanske inte är bra grejer? eller är där något för nybörjaren? Jag menar, mitt första haspelset var ett billigt från Hobbex och jag har fångat en del roliga firrar på den (allt från skrubba till gädda). 

Om man skulle ta något från Fiskeflugor så har jag hittat en kandidat som ser ganska bra ut:
http://fiskeflugor.se/product/4271-flugfiskeset-troutfly-wild-trout-lw6-7.html

Om nu inte fiskeflugor är något vidare, har ni tips på ett annat set någon annanstans? eller något som kan kastas ihop! Jag är öppen för förslag! Har tillgång till affärer på nätet men fysiska butiker vore Wittlocks i Halmstad, Sportfiskegiganten i Malmö och Fiske&Fiskar i Malmö (där den senare har jag en kompisrabbatt på då en polare jobbar där)

 

Budget: Har väl inget direkt tak, men kan väl mer säga att det ska vara rimligt för en nybörjare!

 

Tacksam för hjälp!
MVH
Gicka

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! (tråden kanske ligger fel, mods får gärna flytta den!)

Imorgon är det premiär i Nissan och jag ska ut tidigt imorgon bitti och börja fiska! Först blir det spinnfiske men till nästa löning hade jag tänkt fixa ett Flugfiske-set.

En vän från Skåne kommer till Halmstad då och lär mig flugfiskets grunder :)

Men nu är den stora frågan, vad ska jag ha?

Jag skulle behöva ett set som är ganska allround, men mest inriktat på Lax och Öring i Nissan. Har nämligen nyligen flyttat till Halmstad och bor bara 50 meter ifrån så ett årskort var givet i år! För övrigt så KAN det förekomma att jag nån gång vill testa på flugfiske efter Abborre/gädda/båge. Dock så kan det förekomma mer att jag skulle använda spöt på kusten efter HÖ och lax, men Nissan främst!

Ryktet gick om att fiskeflugor hade en kampanj nu på hela set vilket såg lockande ut, men det verkar vara obrandade spön och rullar så det kanske inte är bra grejer? eller är där något för nybörjaren? Jag menar, mitt första haspelset var ett billigt från Hobbex och jag har fångat en del roliga firrar på den (allt från skrubba till gädda). 

Om man skulle ta något från Fiskeflugor så har jag hittat en kandidat som ser ganska bra ut:

http://fiskeflugor.se/product/4271-flugfiskeset-troutfly-wild-trout-lw6-7.html

Om nu inte fiskeflugor är något vidare, har ni tips på ett annat set någon annanstans? eller något som kan kastas ihop! Jag är öppen för förslag! Har tillgång till affärer på nätet men fysiska butiker vore Wittlocks i Halmstad, Sportfiskegiganten i Malmö och Fiske&Fiskar i Malmö (där den senare har jag en kompisrabbatt på då en polare jobbar där)

 

Budget: Har väl inget direkt tak, men kan väl mer säga att det ska vara rimligt för en nybörjare!

 

Tacksam för hjälp!

MVH

Gicka

 

Det kan vara vettigt att satsa på ett mer etablerat märke (går ju att sälja vidare om du så önskar) Wittlocks säljer Guideline och just Guideline har ett prisvärt alternativ i sitt Kispioxs combo, ligger i ungefärligt samma prisläge som det du länkar till. Har inte själv testat detta, men hört positiva omdömen om att detta är ett prisvärt combo.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara vettigt att satsa på ett mer etablerat märke (går ju att sälja vidare om du så önskar) Wittlocks säljer Guideline och just Guideline har ett prisvärt alternativ i sitt Kispioxs combo, ligger i ungefärligt samma prisläge som det du länkar till. Har inte själv testat detta, men hört positiva omdömen om att detta är ett prisvärt combo.  

Jag var nere på Wittlock och snacka med dom om ett kit, Killen rekommenderade detta:

 

http://www.wittlock.se/sv/specialerbjudande/combo-exp4-flugsporullelinabackingtafsflugask.html

9.6 fots klass 8, såg ganska bra ut i butik!

Ska kolla på ditt tips om kispiox combo!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är ett enhandsspö du vill ha så funkar det nog rätt bra.

Jag var nere på Wittlock och snacka med dom om ett kit, Killen rekommenderade detta:

http://www.wittlock.se/sv/specialerbjudande/combo-exp4-flugsporullelinabackingtafsflugask.html

9.6 fots klass 8, såg ganska bra ut i butik!

Ska kolla på ditt tips om kispiox combo!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Av vad jag sett och klämt på, både flugor och spön/rullar, är inget jag rek. Försökte få kontakt m dom då vi finns i samma stad. Ville kolla in rullen jag var sugen på men fick aldrig ngt svar.

Rek Sameo / flugor.se istället. Deras Classic 9.6' kl 8 är fin. Går att få tag på beg här på edge eller på tex tradera till bra pris.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var nere på Wittlock och snacka med dom om ett kit, Killen rekommenderade detta:

 

http://www.wittlock.se/sv/specialerbjudande/combo-exp4-flugsporullelinabackingtafsflugask.html

9.6 fots klass 8, såg ganska bra ut i butik!

Ska kolla på ditt tips om kispiox combo!

Ser ännu bättre ut än kispiox, 4Cast linan som är inkluderat är dessutom en trevlig och lättkastad lina. mycket prisvärt! Kolla även under säljes anonserna här på forumet, ofta går det att göra fina affärer på bra begagnade prylar. Eller lägg ut en trevare under köpes.

 

Vad gäller Fiskeflugor så finns det mycket att läsa om dem här på forumet, och det är väl inte så positiv läsning

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför det? fiskeflugor.se är ett anrikt företag från metropolen Västerås och de har jättebra produkter!

 

 

Nä, jag skoja bara, de är skitdåliga!! Saltvattenskrok som rostar, flugrullar som inte är av denna världen och säkert en himla massa mer.

 

Missade en skön Bonefish pga saltvattenskroken rostade av under första veckan på Los Roques och flugrullen lade jag ut en rescension på här

 på edge för några år sedan men blev snabbt refucerad.. Den var iaf inte ens en flugrulle, snarare en pruttprodukt från helvetet!!

Det enda jag skulle råda är att inte köpa fr fiskeflugor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat en del i nissan och även i fylleån samt på kusten utanför halmstad.

 

Om jag vore du skulle jag satsa på ett tvåhands, 12'6-13 fots klass 8-9 för laxfisket i nissan som är ganska bred på många ställen där det är bra att fiska lax.

Lilla fylleån funkar däremot bättre för enhands, ett 9-9'6 fots klass 7-8 kan nog funka bra, men fylleån kräver ganska god kastteknik då det är en hel del träd runt ån. Själv fiskar jag med ett 11 fots switch i fylleån.

För kusten tycker jag att ett 9 fot klass 6 passar bäst, det går givetvis att fiska lax i ån även med ett sådant spö men det är hyggligt extremt och man gör det knappast lättare för sig.

 

Så du borde nog fundera på om du inte ska satsa på två uppsättningar, en för lax och en för öring/kust.

I ditt ställe hade jag först köpt en enhands kustutrustning då HÖ premiären är om en månad (dessutom har du nära till skåne där säsongen redan är startad).

Sedan kommer fisket i fylleån igång runt juni och nissan lite senare, så då har du tid på att fundera lite grand på vad du ska satsa på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...