Hoppa till innehåll

_tobbe_s kastträning!


Recommended Posts

I år har jag blivit intresserad av distanskastning. Anledningen är att det inte finns så mycket tid till fiske så det blir en del torrkastning på gräsmattan. Jag är inte direkt bra på detta en men jag ska försöka bli bättre. I lördags var jag på helsing outdoor och ställde då upp i distanstävlingen som Staffan Dahlbom anordnade. Till min förvåning vann jag tävlingen och då kände jag mej mer taggad att försöka mej på distanskastning. Mitt pb på gräs ligger på 33 m. Första målet är att komma över 35 m. 

Ikväll har jag stått och övat med mitt Vision vipu #5 med Loop opti 210 max distance. Eftersom det var första gången jag kastade med denna lina så gick det sådär att kasta. Kvällens längsta kast är 31 m. 

Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag ska kunna förbättra mej så att jag kan kasta längre. Vad använder ni för tafsar när ni kastar? Jag använde en taperad 9 fot 3X. Jag ska pröva en 12 fot 3x nästa gång och se om det går bättre. 

 

Här är en liten film så ni ser min teknik. Jag har 32 m lina + 9 fot tafs i det klippet. Längd på kastet ca 30 m. 

 

http://www.youtube.com/watch?v=swasTMy8bf4

Redigerad med _tobbe_
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I år har jag blivit intresserad av distanskastning. Anledningen är att det inte finns så mycket tid till fiske så det blir en del torrkastning på gräsmattan. Jag är inte direkt bra på detta en men jag ska försöka bli bättre. I lördags var jag på helsing outdoor och ställde då upp i distanstävlingen som Staffan Dahlbom anordnade. Till min förvåning vann jag tävlingen och då kände jag mej mer taggad att försöka mej på distanskastning. Mitt pb på gräs ligger på 33 m. Första målet är att komma över 35 m. 

Ikväll har jag stått och övat med mitt Vision vipu #5 med Loop opti 210 max distance. Eftersom det var första gången jag kastade med denna lina så gick det sådär att kasta. Kvällens längsta kast är 31 m. 

Jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag ska kunna förbättra mej så att jag kan kasta längre. Vad använder ni för tafsar när ni kastar? Jag använde en taperad 9 fot 3X. Jag ska pröva en 12 fot 3x nästa gång och se om det går bättre. 

 

Jag försökte lägga upp en film men vet tyvär inte hur man gör. 

 

Känner igen det. Gjort samma resa själv. Fiskade typ 100-150 dagar om året förut men småbarn mm gjorde fisketiden svår. Har en gräsmatta 20m från huset som är perfekt att träna på.

 

Försök att få tag på en SA MED #5. Det är den godkända VM tävlingslinan vi tävlar med.

Om du vill träna inför ev tävling så kör med 9´tafs. Det är maxlängden vid tävling. Jag kör med en taperad tafs på 9´med en spets på mellan 0.23-0.25mm. Grövre än 0.27mm och det blir konstigt att kasta. Iaf för mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är barn och husköp som har gjort det svårt att fiska som man gjorde förut. Jag har en fin plätt på gräsmattan som jag kan öva på. Tyvärr så råkade det byggas ett växthus mitt i kastgatan nu i vår men det finns en lucka på 2 meter mellen växthuset och ett par buskar som är öppen så men får sikta där. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kört några pass i helgen och har prövat MathiasL tipps men det blir inte bättre. Jag kommer inte överens med linan helt enkelt. När jag sätter dit min gl experience lina så kommer jag ut ett par meter till på en gång och kasten känns bättre. Har även prövat med fler spön men det fungerar inte. Det är stopp vid ca 30 m. Jag ska pröva linan på ett MAG spö nästa vecka och se hur det går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Tobbe.

Kikat på ditt klipp många ggr utan att egentligen komma på något vettigt att nämna...hm?

Ligger för egen del på i stort sett samma nivå som dig, även om jag varit över 35 strecket vid ett par tillfällen och nu siktar högre, men det är tufft och det finns inga genvägar.

Ska jag nämna något kan jag tycka att din kastsektor är lite väl stor, lite för tidigt, redan i andra bakkastet så stannar du ganska sent och får inte så mycket utrymme kvar till drift, utan "creepar" lite vid starten av framkastet, sedan kan jag tycka att det finns lite mer att göra med kraften/accelerationen då det blir lite sluggerkänsla över kastet, bör finnas utrymme att lugna ner allt och låta spöt göra lite mer av jobbet.

För egen del brukar jag träna på att bära lina och ha en mängd ute som jag behärskar och strax runt en mängd som känns lite tuffare.

Sedan är det alla grunder som ska funka såsom rak spöföring, timing av dubbeldrag, drift, acceleration, rotation mm

Finns många duktiga medlemmar på edge och fortsätter du posta filmer är jag säker på att du kommer få många goda tips här framöver!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har kört några pass i helgen och har prövat MathiasL tipps men det blir inte bättre. Jag kommer inte överens med linan helt enkelt. När jag sätter dit min gl experience lina så kommer jag ut ett par meter till på en gång och kasten känns bättre. Har även prövat med fler spön men det fungerar inte. Det är stopp vid ca 30 m. Jag ska pröva linan på ett MAG spö nästa vecka och se hur det går.

Rom byggdes inte på en dag. ;) Om jag förstår rätt kastar du med wf-linor? Svårt kan jag tycka att komma mycket över 30 då, tycker jag. Med en long belly typ SA MED eller Barrio GT 125 är det lite enklare eftersom du med dem kan bära mer lina. Du kan behöva en 20-23 meter från rullen för att kasta uppåt 32-33.

Från telefon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rom byggdes inte på en dag. ;) Om jag förstår rätt kastar du med wf-linor? Svårt kan jag tycka att komma mycket över 30 då, tycker jag. Med en long belly typ SA MED eller Barrio GT 125 är det lite enklare eftersom du med dem kan bära mer lina. Du kan behöva en 20-23 meter från rullen för att kasta uppåt 32-33.

Från telefon

 

Det är den här linan jag kör med http://looptackle.se/website1/1.0.1.0/838/1/

Jag bär ca 22-25 m lina innan jag skjuter iväg den. Hela klumpen + lite till. Ska lägga upp ett klipp till när det finns tid och när det slutar blåsa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Tobbe.

Kikat på ditt klipp många ggr utan att egentligen komma på något vettigt att nämna...hm?

Ligger för egen del på i stort sett samma nivå som dig, även om jag varit över 35 strecket vid ett par tillfällen och nu siktar högre, men det är tufft och det finns inga genvägar.

Ska jag nämna något kan jag tycka att din kastsektor är lite väl stor, lite för tidigt, redan i andra bakkastet så stannar du ganska sent och får inte så mycket utrymme kvar till drift, utan "creepar" lite vid starten av framkastet, sedan kan jag tycka att det finns lite mer att göra med kraften/accelerationen då det blir lite sluggerkänsla över kastet, bör finnas utrymme att lugna ner allt och låta spöt göra lite mer av jobbet.

För egen del brukar jag träna på att bära lina och ha en mängd ute som jag behärskar och strax runt en mängd som känns lite tuffare.

Sedan är det alla grunder som ska funka såsom rak spöföring, timing av dubbeldrag, drift, acceleration, rotation mm

Finns många duktiga medlemmar på edge och fortsätter du posta filmer är jag säker på att du kommer få många goda tips här framöver!!

Min kastsektor är stor det är jag medveten om. Jag försöker att få den mindre men det är lätt att falla tillbaka till det "vanliga". I andra bakkastet har jag ca 23-25 m lina ute så det är därför jag stannar sent men jag kanske ska försöka stanna tidigare även fast jag har mycket lina i luften. Att få mer fart i linan är något jag måste öva på. Tror att det är ett av problemen som gör att jag inte kommer över 30 m med looplinan.

 

Skjuter ni ut mycket lina i bakkasten eller bromsar ni linan?

Redigerad med _tobbe_
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag stannar också mina kast sent och övar mycket på mina stopp i samband med dubbeldraget, detta ihop med den sena rotation som alla talar om som nyckeln till bra fart på linan, men är farten det viktigaste?

Tighta linbågar är också en stor del i det hela och där tycker jag det är svårt att hålla den tight när jag vill kasta långt, finns liksom ingen marginal att spela på när man ligger på sitt max.

Den linan du har är det inga fel på, den går att kasta långt med, likväl som de linor Mathias tipsade om, fördelen med Barrion är att den är riktigt prisvärd enligt mig.

Drift?

Prova att stanna lite tidigare i bakkastet och följ sedan med lite bakåt med linhanden/spötoppen när linan rullar ut, allt för att ta bort lite störningar i linbågen, samt att ge plats för en lite längre accelerationssträcka vid framkastet.

Apropå att skjuta lina eller ej i bakkastet så gör jag sällan det, det viktiga för mig i främst sista bakkastet är att jag känner att jag behåller kontakten med linan och att den sträcker bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jag stannar också mina kast sent och övar mycket på mina stopp i samband med dubbeldraget, detta ihop med den sena rotation som alla talar om som nyckeln till bra fart på linan, men är farten det viktigaste?

Tighta linbågar är också en stor del i det hela och där tycker jag det är svårt att hålla den tight när jag vill kasta långt, finns liksom ingen marginal att spela på när man ligger på sitt max.

Den linan du har är det inga fel på, den går att kasta långt med, likväl som de linor Mathias tipsade om, fördelen med Barrion är att den är riktigt prisvärd enligt mig.

Drift?

Prova att stanna lite tidigare i bakkastet och följ sedan med lite bakåt med linhanden/spötoppen när linan rullar ut, allt för att ta bort lite störningar i linbågen, samt att ge plats för en lite längre accelerationssträcka vid framkastet.

Apropå att skjuta lina eller ej i bakkastet så gör jag sällan det, det viktiga för mig i främst sista bakkastet är att jag känner att jag behåller kontakten med linan och att den sträcker bra!

 

Jag ska pröva dina tipps och se hur det går.

 

Den sena rotationen som du skriver om och som många andra pratar om vet jag inte om jag förstår vad det menas egentligen. Jag tror jag tolkat det på fel sätt. Om någon vill kan ni gärna beskriva det för mej.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

\///////// är sen rotation. Du vinklar över spöt precis innan stoppet. Innan dess "leder" du med spöbutten/rullen. Butten/rullen ska gå före spötoppen hela tiden tills rotationen kommer.

I ditt filmade bakkast är rotationen tidig, typ \\\\////////. Förstår du vad jag menar? Det här konceptet är lite svårt att bara förklara med ord. Jag har kämpat ganska länge med att få till sen rotation både fram och bak. Av någon anledning har den känts onaturlig vilket är svårt för mig att fatta nu.

Från telefon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var till stor hjälp. Nu förstår jag vad som menas med sen rotation. Det ska jag öva på. Staffan Dahlbom sa till mej att jag skulle försöka föra rullen framför spötoppen i framkast och i bakkast. Nu förstår jag varför han sa så.

Man har kastat med flugspö i 20 år men man känner sig ändå som en nybörjare. Men det är skillnad på tekniken man använder när man fiskar än den man använder när man ska kasta distans.

Redigerad med _tobbe_
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var till stor hjälp. Nu förstår jag vad som menas med sen rotation. Det ska jag öva på. Staffan Dahlbom sa till mej att jag skulle försöka föra rullen framför spötoppen i framkast och tvärtom i bakkast. Nu förstår jag varför han sa så.

Man har kastat med flugspö i 20 år men man känner sig ändå som en nybörjare. Men det är skillnad på tekniken man använder när man fiskar än den man använder när man ska kasta distans.

Egentligen är det inte så stor skillnad. Man måste hålla mer lina i luften, visst, men det finns tillfällen när det är möjligt under fiske. Kropps- och fotarbetet är det som skiljer mest tycker jag. Det går inte att röra kroppen lika mycket och därmed är det svårt att kasta riktigt långt under fiske. Å andra sidan behövs det inte så ofta. Antingen kan man nå fisken eller så kan man inte. Fisken som är för långt bort är det bara att glömma, så är det för alla. All teknik du lär dig har du däremot nytta av i fiskesituationer för det går inte att kasta långt om man inte har koll på det mesta som ska göras rätt. Kan du kasta 30 meter på en gräsmatta är det inte svårt att pricka en vakring på 10-15 meter. Och du slipper antagligen tailing loopar.

 

Med tanke på hur bra du redan är behöver du bara nöta på så kommer distanserna en efter en. Det är nyttigt att läsa på (forum, böcker, artiklar) för att förstå vad som krävs av en. Det kan vara trögt, man står och stampar, men så plötsligt har man lärt sig ett par saker till och så ökar man raskt pb:et med två meter. För min egen del hade jag nog tröttnat bara av att stå och kasta. Jag har läst på en hel del och det har hjälpt mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jag flika in Tobbe?

Nu har vi talat om en sen rotation, men varför är den så viktig och vad tillför den när du ämnar att kasta långt?

Om du roterar för tidigt, vad händer med linbågen då?

Jag har inga perfekta svar på frågorna ovan, vill mest få igång en diskussion kring de olika delarna i kastet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...