Hoppa till innehåll

Investera i ett gädd-set.


raekaN

Recommended Posts

Har varit ute med en polare och lånat ett set av honom och flugat efter gädda några gånger och fastnat som tusan för det känns det som, trots att jag inte lyckats kroka någon ännu  :angry:

Så har fått för mig att investera i ett eget set för gäddan. Vad kan rekommenderas som ett "nybörjar kit"? har mestadels fiskat efter regnbåge med ett #6 spö tidigare.

 

Såg att Vision släpper ett gäddset nu i slutet av feb och lutar åt att investera i ett sådant. har även kollat på big daddys set och Guideline exp4 settet. tycker att big daddy setet har lite för hög prislapp dock.. (Snålsomfan ^_^ ) LPXe rs v2 hade ju vart drömmen för en annan haha!

 

Tror att ett #9 är ett måste? då det blir en del kustfiske från båt då.

 

Sen handlar ju allt om personlig smak iof, men ändå tacksam för lite tips :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag började fiska gädda med ett #6 men ganska snart ville jag kasta större flugor.
Och stora poppers och då vart det svårt med lätt spö, alltså vart det ett #9.
Det kan vara lite tungt efter en hel dags kastande beroende på vad du har för fluga men jag skulle ändå satsa på en nia istället så slipper du känna begränsning i val av fluga.

Jag kör på Big Daddy, tycker det är ett revligt spö (köpte kitet och gillar alltihop).
Priset säger jag inte mycket om men om de skall släppa Big Mama nu kanske Daddyn sjunker lite om nån månad?

När det gäller krokningen tycker jag att gäddan är hård i munnen så att bara höja spöt funkar oftast inte, ett flugspö är ju mjukt jämfört med nån jerk-pinne och fjädrar för mycket.
Jag föredrar Strip-strike,alltså att du fortsätter peka med spöt mot fisken när den hugger och gör ett långt och hårt drag med linan istället, som en hemtagning men hårdare.
Det kräver förstås en stum lina.
När kroken sitter höjer du spöt och drillar som vanligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att veta att big dady inte gillar saltvatten, både ringar och rullfäste tar stryk. Jag har testat och lärt mig den hårda vägen. Jag hade satsat på ett kustspö med saltvattenkomponenter om du som du säger siktar på att fiska i kustvatten. Lägg till en rio pike/musky så får du en bra start.

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör ett rsv2 klass 8 och ett vision sws klass 9. Båda är sköna att drilla med och där skiljer det inte så mycket men sws är kanon när de körs större flugor. Jag gillar rsv2 men kommer byta upp mig till en 9a så man får den där sista skjutsen även där.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Redigerad med Tallbom
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur mkt påverkar saltvattnet Big Daddy spöna? Väntar nämligen på en sådan beställning!

Jag fick brunt under lindningarna i princip direkt

post-14069-13923151120154_thumb.jpg

och mitt rullfäste har i princip gett upp och måste bytas.

post-14069-13923151339321_thumb.jpg

Underkänt på komponentkvalitet helt enkelt.

Var extra noga med att skölja och torka mellan turerna så dröjer det kanske lite längre.

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick brunt under lindningarna i princip direkt

ImageUploadedByTapatalkHD1392315117.003342.jpg

och mitt rullfäste har i princip gett upp och måste bytas.

ImageUploadedByTapatalkHD1392315139.167106.jpg

Underkänt på komponentkvalitet helt enkelt.

Var extra noga med att skölja och torka mellan turerna så dröjer det kanske lite längre.

anders@gäddfiske.se

Jävlar. Aldrig sköljt av dem efter fiske? Iof fiskar du väl i Blekinge oxå? Där är väl salthalten värre än vad sthlms skärgård är?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jävlar. Aldrig sköljt av dem efter fiske? Iof fiskar du väl i Blekinge oxå? Där är väl salthalten värre än vad sthlms skärgård är?

Jo, jag fiskar i blekinge, men jag sköljer av grejorna efter varje tur, rullar, spön och flugor (som annars ser ut som nåt katten spytt upp), sen får allt lufttorka.

Kan lägga till att Beulah spöt som har riktiga komponenter är helt fläckfritt, båda hanteras på exakt samma sätt.

Spinnfiskeutrustningen däremot sköljs aldrig av, och det fungerar ändå.

Min slutsatts, skitkomponenter...

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, jag fiskar i blekinge, men jag sköljer av grejorna efter varje tur, rullar, spön och flugor (som annars ser ut som nåt katten spytt upp), sen får allt lufttorka.

Kan lägga till att Beulah spöt som har riktiga komponenter är helt fläckfritt, båda hanteras på exakt samma sätt.

Spinnfiskeutrustningen däremot sköljs aldrig av, och det fungerar ändå.

Min slutsatts, skitkomponenter...

anders@gäddfiske.se

Ingen garanti kvar? Kontakta butiken du köpte det i. Kan ju vara ett måndagsexemplar.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen garanti kvar? Kontakta butiken du köpte det i. Kan ju vara ett måndagsexemplar.

/Micke

Ärligt talat, tänkte inte på det. Jag var för upptagen att lära mig fiska med grejorna. Frågan är bara om dom skulle acceptera returen. Jag tror inte ett måndagsex skulle ha alla felen på alla ringarna och rullfästet, det tyder mer på kassa komponenter. Kassa komponenter är ett val från tillverkaren, inte ett måndagsex.

Jag funderar mer på om jag ska bry mig om att renovera, lite som ett övningsprojekt i spöbygga, eller bygga helt nytt.

Det lutar åt helt nytt...

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, tänkte inte på det. Jag var för upptagen att lära mig fiska med grejorna. Frågan är bara om dom skulle acceptera returen. Jag tror inte ett måndagsex skulle ha alla felen på alla ringarna och rullfästet, det tyder mer på kassa komponenter. Kassa komponenter är ett val från tillverkaren, inte ett måndagsex.

Jag funderar mer på om jag ska bry mig om att renovera, lite som ett övningsprojekt i spöbygga, eller bygga helt nytt.

Det lutar åt helt nytt...

anders@gäddfiske.se

Jag hade kollat upp det med butiken som jag köpt spöt i.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är nog inget måndagsex, polarens ser likadant ut max 15-20 fiskepass :-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Ok märkligt. Vart har han fiskat? I vilken del av landet? Tänkte på salthalten.

Någon som upplever detta på andra spön som ej är "saltwater" spön från Vision eller andra större märken? Jag har aldrig varit med om det.

/M

Redigerad med Mikael S
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok märkligt. Vart har han fiskat? I vilken del av landet? Tänkte på salthalten.

Någon som upplever detta på andra spön som ej är "saltwater" spön från Vision eller andra större märken? Jag har aldrig varit med om det.

/M

Mest runt blekingehållet, angående rullfästet så är det nog inte saltet som är problemet, dålig kvalitet helt enkelt:-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt poängen med det kortare Big Daddy spöt förutom vid popper fiske. Big Mama kommer väll även det va kortare och lite snabbare än Big Daddy. Kör ett #8 och tycker det är mjukt och följsamt och verkligen ingen pinne. 

 

Har inte haft några problem med vattnet i stockholmsskärgård ihop med mitt Big Daddy och det används väll ganska flitigt i dessa vatten av en annan gäddfiskare från Fly Dressing?

 

Min slutsats är att Big Daddy är bra valuta för pengarna. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt poängen med det kortare Big Daddy spöt förutom vid popper fiske. Big Mama kommer väll även det va kortare och lite snabbare än Big Daddy. Kör ett #8 och tycker det är mjukt och följsamt och verkligen ingen pinne.

Har inte haft några problem med vattnet i stockholmsskärgård ihop med mitt Big Daddy och det används väll ganska flitigt i dessa vatten av en annan gäddfiskare från Fly Dressing?

Min slutsats är att Big Daddy är bra valuta för pengarna.

Intressant att Du ej haft problem alls med ditt Big Daddy. Hur många fiskedagar kan du ha haft med det tror du? Eftersom vissa i Blekinge verkar ha fått bruna spöringar väldigt fort.

Jag hade valt en 9a #9 för gäddfisket mest allround.

/M

Redigerad med Mikael S
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^ Vet inte riktigt, men inga mängder. Dock fler än vad som kan klassas som: "Jag fick brunt under lindningarna i princip direkt". 

 

Är väldigt noga med ett skölja utrustningen direkt efter fisket, vilket kan påverka. Men om det är så dåliga kvalité som vissa har upplevt så borde inte ens det ha så stor inverkan. Har säkert 50+ dagar i sötvattnet med spöt och förutom korken så är det nyskick på spöt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

^ Vet inte riktigt, men inga mängder. Dock fler än vad som kan klassas som: "Jag fick brunt under lindningarna i princip direkt".

Är väldigt noga med ett skölja utrustningen direkt efter fisket, vilket kan påverka. Men om det är så dåliga kvalité som vissa har upplevt så borde inte ens det ha så stor inverkan. Har säkert 50+ dagar i sötvattnet med spöt och förutom korken så är det nyskick på spöt.

Ok. Ne det låter ju väldigt skumt med att vissa har fått brunt under lindringarna direkt i princip och vissa inte.

De som fiskar med Big Daddy spön kan väl lämna sin egna uppfattning här i tråden, kanske kan man då se ett sammanband eller inte.

/Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag förvisso bara typ ett tiotal dagar i bräckvatten (utanför Vasa och runt St Anna) med mitt BD, och jag har sköljt det de flesta gånger. Ingen rost än iaf. 

Jag skulle verkligen inte kalla det för pinnigt, även om jag iofs bara har LPXE RS och Vision 3Zone att jämföra med i (nära nog) samma klasser.

 

Jag är nöjd med mitt iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...