Hoppa till innehåll

Gäddfluglina vilken är din favorit?


Mikeyland

Recommended Posts

Använder mest BD #9 int, den håller sig på det djup jag fiskar mest. 

Behöver jag komma djupare har jag en BD #9 S5, den funkar la bra den med. 

 

Har testat Scierra pike line #8F, men den var inget bra skjut i, och den var rätt elastisk. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör både slomo och int BD. Behöver jag kommer djupare så tycker jag bättre om att kona flugan. Tycker det är enklare att hålla bättre bottenkontakt om man kan låta linan dra upp flugan än tvärtom. Stör mig bara på att runninglinen inte är flytande. Tror Rio's har flytande runningline så den ska testas. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör BD i SloMo, int och S5. Sen har jag GL Pike i flyt och S3/int. Favoriten e BD, gillar den kortare klumpen då jag fiskar från båt och fiskar in fluganbhela vägen in till relingen mer eller mindre. Vänder över sjukt bra och kan nästan liknas me att kasta spinnspö ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På #9 är favoriten rio pike/musky, just nu har jag bara den i flyt. Den skjuter överlägset bättre än min gamla BD. BD linan var däremot bra att lära sig kasta med, och den är stummare, det saknar jag på alla rio linor.

Annars är nog favoriten rio outbound short, jag har den som flyt #12 till switchspöt. Det är löjligt lätt att skicka iväg gäddflugor med den kombinationen.

I år har jag kompletterat med rio outbound i intermediate och sjunk för sommarfisket.

anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använde tidigare skjutklump och skjutlina men eftersom jag fiskar mest från båt så blev det opraktiskt eftersom skarven störde en del när avstånden till vassen varierar när man driver av en vass- eller grundkant. Jag använder nu BD int och S3. Jag använder en BD 8 int klart mest men har även en 9 och en 10:a. Jag tycker att den är lättkastad och vänder över stora flugor på ett bra sätt. Jag har även en Rio Outbound 9 int som dock inte får lika mycket fisktid, den kastar också bra men har en lite trassligare runningline än BD:n. Linorna är dock rätt tunga vilket är skönt när det blåser på men stör lite ibland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...