Jump to content
Sign in to follow this  
villvetamer

Lämplig fiskejacka som allaroundjacka? (skog, fjäll etc)

Recommended Posts

Hej!

Sitter och tittar på ny allaroundjacka för friluftsliv. Jag och sambon är ute och fiskar varje vecka samt i sommar blir det en och annan tur i fjällen. Blir därfär att använda den nya jackan när jag fiskar (både fluga och haspell) samt skogsturer och fjällvandring. Är ingen prylnörd och vill investera i en jacka som fyller många syften samt hellst inte betala mer än max 1800-1900kr. :unsure:

Har hittat följande jacka som jag provade idag och som kändes bra:

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=144805

Samtidigt så vill jag ha en jacka som jag kan "växa i" inom ramen för mitt nyvaknade fiskeintresse. Har kollat lite på vadarjackor och funderar nu på om en sådan även kan funka som allaroundjacka när vi åker ut och fiskar dvs. även om jag inte vadar(?)

Eller blir det för varmt och fuktigt i en sådan jacka?

Dom är korta vadarjackorna så du vet. Jag rekommenderar t&p pro shell, tänk på att dom är stora i storleken bara å kan vara smart att testa innan du köper.:)

• Like 1

Om jackan är tänkt att ha till vandring i fjällen så skulle jag nog välja en annan jacka. Vädret i fjällen kan snabbt slå om och bli stormigt och regnigt, då vill iaf jag ha en jacka som är helt vattentät och inte bara vattenavvisande. När du är i fjällen och går med den jackan och det blir oväder så tänker du nog "Faan jag skulle valt en annan jacka... skit! "

Jag skulle välja en annan jacka, "gore-tex guaranteed to keep you dry"

Skall du bara fiska dagsturer med frugan där ni lätt kan åka hem vid spöregn och blåst så funkar säke jackan skitbra.

Man får vad man betalar för och till fjälls vill man kanske inte ångra sig.

Var i fjällen för ett antal år sedan och det började spöregna och det höll i sig ett par dagar. Vi hade köpt ett billigt tält som tydligen inte stod emot regn speciellt bra, tältet var blött på både utsidan och insida, kläderna blev fuktiga/blöta och jag blev sjuk... Kommer aldrig åka upp till själls utan riktigt bra tält.

Ok. Det är noterat. Tack för era snabba svar Stefan och Eson!

Jag gör själv bedömningen att en vadarjacka ej blir optimal för att täcka mina behov.

Hur ser ni på den fjällrävenjacka jag länkade till ovanför vs en bra skaljacka för ca 1500-2000kr ?

Det jag vill ha ut av jackan är just flexibiliteten dvs. kunna ha den både i fjällen och när vi fiskar samt slippa ha med sig extra regnjacka på fisketuren eller i fjällryggan.

Har kollat på lite skaljackor som ska andas samt klarar vattenpelare runt 10000-20000mm. Ex. denna:
http://www.outnorth.se/haglofs/velum-ii-jacket-s-true-black.php

Jag har alltid någon varm långärmad fleecetröja (typ haglöfs) under jackan, och upplever aldrig att jag fryser, varken höst eller vår, fast det är nära nollan. Tänker därför att en skaljacka kan funka både som kombinerad regnjacka och fiske/vandringsjacka.

Edited by villvetamer

Sådär då, då var en Tierra Conrad Kain Gore-Tex jacka beställd :D

Min Fjällräven Aajma jacket sjunger på sista versen med sprucken tejp på sömmarna och sönderfrasat andas membran, dags för en ny.

• Like 1

conrad cain är riktigt fina jackor. har haft ett par av dem själv och de har fungerat ypperligt.

Köp en Arcteryx jacka :)

Visst, de är dyra, men de håller grymt bra!

Jag har haft min Alpha SV sedan 2006, den ser nästan ny ut fortfarande!

Dom är korta vadarjackorna så du vet. Jag rekommenderar t&p pro shell, tänk på att dom är stora i storleken bara å kan vara smart att testa innan du köper. :)

kan bara hålla med Stefan! T&P Pro Shell är grymt prisvärd. lite lite längre i modellen också så den är perfekt som allroundjacka.

Edited by byhkov

Jag köpte T&P Pro Shell idag, både jacka och byxa. Håller med om att de är stora i storleken

Är 186 cm lång och har lite mage, för mig blev det då jacka strl. XXL och byxor strl. XXL

Det finns flera bra jackor. Själv tycker jag "TP-jackorna" hör till de prisvärda men hade gärna haft en klättermusen om ekonomin tillåtit. Jag föredrar skaljackor som kan kombineras med olika lager under. Det kan även vara  fördel med en längre jacka om man förväntar sig blåsigt väder, det minskar risken för drag underifrån. Huva eller inte är kanske en smaksak men en uppdragen huva tar vara på värmen kring nacken och kan vara skön att dra upp när skitvädret slår till. Många huvor är demonterbara eller går att stoppa undan i kragen. Sist men inte minst kan stora och lättåtkomliga fickor ersätta fiskevästen, hålla en lite kamera, kikare, karta o.s.v. men å andra sidan vara i vägen för ryggsäckens remmar.

I min smak kommer den klassiska fiskejackan hamna i lite konflikt med en bra fjällvandringsjacka.

Ur säkerhetssynpunkt har jag alltid färgglada kläder på långturen ifall olyckan skulle vara framme och man behöver bli hittad.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5600529 

Eller ja jag fiskar och fånga fisk i min knallblåa Patagoniajacka...

Om du köper en jacka som har flera användningsområden och du planerar använda mycket och under lång tid varför då inte köpa en ordentlig direkt?

Vad är 3-4000 kr om en jacka kan hålla dig torr i 5-10 år?

Jag skulle köpt en slitvarg framför ett budgetalternativ...

Varför inte passa på när det är rea:
http://www.addnature.com/department.aspx?dept_id=13663&s=13663&currentpage=2&pagesize=60&pagestyle=pmap&sort=default&fh=&fb=&fg=1&fp=&fs=&fd=&fc=&mainpage=0&instock=false&wherestock=all&viewtype=productListByDeptId

Edited by JesperP

Jag brukar köra med att ha med skrikiga färger på kläderna man har medpackad samt att man har med sig reflexer mm som lyser upp bra. :)

Edited by Stefan**

I min smak kommer den klassiska fiskejackan hamna i lite konflikt med en bra fjällvandringsjacka.

Ur säkerhetssynpunkt har jag alltid färgglada kläder på långturen ifall olyckan skulle vara framme och man behöver bli hittad.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5600529 

Eller ja jag fiskar och fånga fisk i min knallblåa Patagoniajacka...

Om du köper en jacka som har flera användningsområden och du planerar använda mycket och under lång tid varför då inte köpa en ordentlig direkt?

Vad är 3-4000 kr om en jacka kan hålla dig torr i 5-10 år?

Jag skulle köpt en slitvarg framför ett budgetalternativ...

Varför inte passa på när det är rea:

http://www.addnature.com/department.aspx?dept_id=13663&s=13663&currentpage=2&pagesize=60&pagestyle=pmap&sort=default&fh=&fb=&fg=1&fp=&fs=&fd=&fc=&mainpage=0&instock=false&wherestock=all&viewtype=productListByDeptId

Är det bara jag som inte ser hela texten i mitt inlägg?

Jag ser hela texten i alla fall :)

Kolla in klättermusens allgrön. Det är en riktigt fin allround jacka med kanonsnitt och i ett material som håller stilen. Finns även i dammodell. :)