Hoppa till innehåll

Klädsel vid nattfiske på västkusten


albedo

Recommended Posts

Hejsan,

tänkte ge nattfiske på västkusten ett seriöst försök. Vad är lämplig klädsel? Är ju varmt som bara den på dagen men blir svalare fram mot kvällen och skall ju hålla till ute vid kusten.

Har nylon/PVC-vadare med stövlar samt en väst. Även en "riktig" fiskejacka med tusen fickor, fodrad och vattenavstötande med huva. Det känns dock lite overkill?

Vad brukar ni som (natt)fiskar mycket på kusten ha på er för typ av klädsel vid den här tiden/under rådande förhållanden?

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Senast hade jag vadarskor, badshorts och linne och fiskeväst. Vid 02:00 tyckte jag att det var lite ruggigt så då åkte en skjorta på under fiskevästen.

Bytte till gympaskor då jag cyklade hem i gryningen.

Skönt med lite myggspray till barbenen då det mörknande.

Blir det kallare åker vadarbyxor på men nu räcker badshorts.

Står ej och fiskar timtals i midjedjupt vatten utan vadar mer mellan platserna.

Så gör jag :)

Rickard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar i och för sig ha med mig midjevadare och vadarskor men har nog aldrig bytt upp mig från badshortsen och gympaskorna på sommaren. T-shirt och keps. Liten ryggsäck med handduk, långärmad skjorta och termos med kaffe.

Har ingen lanyard - då hade jag haft en sån på mig. Har en liten ficklampa, liten flugask, klippare och tafsmaterial ihopsatta med en snodd i en ficka på ryggsäcken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror ju lite på var man fiskar. Har ett ställe där man behöver vada fram till djupkanten men ska man bara hoppa på klippor är ju vadare overkill. Man behöver ju inte direkt ha med sig tonvis med grejer när man fiskar hö...

Ryggsäck med kaffe, avec, fika, tunn skaljacka och diverse verktyg. Annars är det fiskeskjorta med stora bröstfickor för flugaskar, keps, kortbyxor och joggingskor. Har du en slingpack så kan du ha på dig vad du vill på överkroppen och ha allt i slingen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för flera utförliga svar. =) Ser att många kör med shorts. Som den fd östkustbo jag är nojjar jag en del över brännmaneter och andra av havets fasor. Är inte helt bekväm med att gå omkring barbent i mörkret, men det är inget man behöver oroa sig över?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är då man tar sin avec!

Så vinäger till kaffet?

Slipper problem ikväll iaf, då står jag tryggt på land och kastar men nästa gång tänkte jag vada. Som tidigare aspirerande marinbiolog är det inte helt bekvämt när man vet vad som finns i vattnet. Får botanisera lite i barskåpet inför nästa tur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter en tur till Röda Sten igår blev det trots allt vadning och jag mötte modigt "havets" fasor. Där bestod hoten huvudsakligen av tomburkar, dambindor och plastpåsar. Det enda silvriga som såg insidan av håven var mört. Det är så skönt att vara novis, man är glad för det lilla. Det blev i alla fall ingen repris på tidigare kastastrof.

Kängor och kortbyxor fungerade utmärkt men blev lite kyligt fram mot kvällen/natten så huvtröja var inte helt dumt att ta med.

Nu är jag i alla fall lite mer förberedd inför den riktiga silverjakten, tackar för det. =)

Mvh

Redigerad med albedo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mört i havet?

My bad, platsen ligger som sagt vid Göta Älvs mynning och har för mig att det går en haloklin långt upp i älven så tänkte att det kanske räknades... Men du har förstås rätt, något regelrätt hav är det inte. =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

My bad, platsen ligger som sagt vid Göta Älvs mynning och har för mig att det går en haloklin långt upp i älven så tänkte att det kanske räknades... Men du har förstås rätt, något regelrätt hav är det inte. =)

Var mer en undran från min sida. :)

Hmm finns det verkligen så läskiga saker som brännmaneter på samma ställe som man hittar mört?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var mer en undran från min sida. :)

Hmm finns det verkligen så läskiga saker som brännmaneter på samma ställe som man hittar mört?

De är ju plankton och driver med strömmarna så någon förvirrad manet/manetlik kan säkert påträffas i brackvatten. Dock oroar jag mig främst över dylikt när jag vadar på kusten i jakt på havsöring, då kan det definitivt finnas brännmaneter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De är ju plankton och driver med strömmarna så någon förvirrad manet/manetlik kan säkert påträffas i brackvatten. Dock oroar jag mig främst över dylikt när jag vadar på kusten i jakt på havsöring, då kan det definitivt finnas brännmaneter.

Nu bör det inte vara någon fara. Är för varmt för dom i vattnet. Har inte sett någon manet på ca en vecka

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha, yolo! Jag har inte riktigt haft möjlighet att bli havsöringsfrälst ännu och kan tänka mig att ett vinägerbad skulle förta lite av romantiken. Kanske kör med vadare tills jag landar min första iaf, efter det skulle nog inga maneter i världen kunna stoppa mig, förutom rent medicinskt då...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...