Hoppa till innehåll

Bygga om Zpey spön?


haze

Recommended Posts

Jag har två spön av spömärket Zpey och som jag nästan aldrig använder. Orsak ! de har ett krokigt handtag och absolut inget jag trivs med, det känns helt fel. Inte riktigt säker på modellerna (har dem på annan plats), men tror spöna heter följande;

 

-Zpey Inspire o ca 14 fot

-Zpey HM Signature o ca 12 eller 13 fot fot (minns inte)

 

Ett tag tänkte jag sälja dessa spöna, men insett att de har litet värde efter Zpeys konkurs (snacka om prisfall). Har Nu fått en idé att jag skall bygga om dem med raka handtag. Därför mina frågor;

 

1. Går det bygga om dessa spön till raka handtag?  Hur? 

2. Kommer denna ombyggnad, ändra aktionen på spöna på något sätt?

3. Vilken kvalité är det egentligen på dessa Zpey spöns klingor? Aktion på klingorna?

4. Var är Zpey spöna/klingorna tillverkade?

 

Som Ni säkert uppfattar så har dessa spön blivit stående och knappt prövade. Orsak! Upplever att min kastteknik samt fiskekänsla går helt förlorad med dessa krokiga handtag. Men kan jag bygga om dem så har jag lite att göra i vinter. Men är Zpey verkligen kvalitetsspön? Har i övrigt endast Sage spön (One och Z-axis). Dessa Sage spön upplever jag har stor kast- o fiskekänsla. Kan verkligen dessa Zpey spön bli reserv till mina Sage spön? Det är min tanke om de kan bli ett rakt handtag på dem.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har precis börjat med att bygga om ett 12,6#8.Men jag värmde upp rulfäste, och knakade hela ekipaget bort. Bytte till anan rulfäste som vägde 30 gr jämfört med zpey infinity fäste 60 gram.Hade en bit gammal klinga som passade in.Nu måste jag lima korkringar till bakre handtag. Det är inte så komplicerat som man tror, du fixar det här själv utan problem. Fiskare66. ..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...