Jump to content
Sign in to follow this  
CLundin

Den eventuella kampen mot den äldre generationens fiskare

Recommended Posts

Hej!

Äntligen ska dammen vid utloppet av öringsjön rivas och jag tänkte i samband med detta lägga fram några förslag till områdets FVO på hur ån vid utloppet bör förvaltas för att kunna etablera en inhemsk öringstam. Nu är jag lite "paranoid" av mig och utgår alltid från att folk tycker att mina förslag är dumma oavsett vad jag har som förslag. Därför ser jag alltid till att vara väl förberedd på eventuella argument mot mina förslag. (Förövrigt en bra vana som jag utvecklat genom åren)

Mina förslag:

1. Införa flugfiskesträcka. Åtminstone den bit av ån som kommer ha lekbottnar för att minska fisketrycket samt för att reducera skador från stora krokar. Åtminstone under ett par år till stammen är stabil

2. Införa obligatorisk catch and release där endast fiske med hullinglös enkelkrok får användas i ån. Av samma själ som ovan.

3. Förbjuda fiske med mask för att förhindra spridning av sjukdomar samt ge öringen större chans

4. Fredning under lekperioden.

5. endast tillåta fiske med handhållna redskap i sjön. dvs förbjuda nät, ryssjor,mjärdar etc.

6. ökad fiskekortskontroll av tillsynsman. (Jag kan tänka mig att vara frivillig)

Jag skulle behöva eran hjälp till att utveckla dessa svar. Exempelvis har jag ingen källa på att mask sprider sjukdomar men det är vad jag hört. Kom gärna med fler förslag på vad för regler som kan införas för att kunna etablera en inhemsk öringstam. Kan även tänka mig att förslaget om flugfiskesträcka kommer att ogillas eftersom att de flesta som fiskar i området är av den gamla skolan där man bäckmetade och flugfiske va något engelsmännen höll på med. Ungefär som (klart du vill införa det du som flugfiskar men vi som inte kan eller vill fiska med fluga då?)

OBS! Reaktionerna och tankegångarna från aktuella FVO är helt och hållet Framspekulerade av min paranoida hjärna. Troligt- och förhoppningsvis kommer mina förslag att ses som bra förslag.

Bakgrund

Det är en stor sjö där det planterats öring rätt så regelbundet och håller svårflörtad men stor öring. Dock så fiskas det med nät i sjön (helt jävla idiotiskt enligt mig).

Nu ska dammen vid utloppet rivas och Ån nedströms ska flottledsrestaureras.

PS. Dela gärna med er av länkar till klipp eller filmer jag kan visa som exempel på solskenshistorier efter striktare fiskeregler, gärna i samband med restaurering.

PS 2. Känner att jag skrivit rörigt och konstigt och jag kommer att renskriva detta efter en välbehövlig natts sömn. Håll tillgodo

• Like 1

Du borde nog besinna dig och intervjua den äldre generationen av fiskare för att få en referensnivå på vad du kan förvänta dig av ev. fiskevårdsåtgärder. Det finns ett ordspråk: "Om man inte kan sin historia kan man inte förutse framtiden". Klokt och tänkvärt.

• Like 1

i "mina vatten" så är maskförbudet p.g.a att många fiskar krokas djupt (klarar inte återutsättningen) och väldigt mycket av den mindre fisken " hinner fram" / "gillar mask mer" / fiskas upp så att individerna inte kan växa.
sen dom införde det ( cirka 10 år sen) har vi faktiskt sett att medelvikten faktiskt har ökat och många av " gammlingarna" tror faktiskt att maskförbudet är orsaken. Men jag tänker det låta vara osagt :)

• Like 1

Om du vill ha en solskenshistoria så kan man ju ta Kraddsele som exempel (lite annan typ av vatten men ändå), hänt ganska mycket där de senaste 13 åren sen de började strama åt reglerna.

Snabbgooglade och hittade de här minnesanteckningarna från ett möte där Ulrik håller en presentation  http://www.sodralappland.nu/media/minnesanteckningar_fr_n_fisketr_ff_juni_2015_avatr_sk.pdf

Djupare krokning= svårare att kroka av =mer blödning = mer död

Aha djupare ner i svalget... Inte lätt med kommunikation ibland

Har där funnits öring i själva ån

Finns det öring i tillrinningsområdet.

Hur ser tillrinningområdet ut skogsbruk jordbruk industri i någon form annan mänsklig aktivitet som kan påverka.

Berggrund som dominerar

Typ av skog ädellöv eller barrskog gammal/ung när bedrevs skogsbruk sist och när sker nästa tillfälle om det är aktivt.

Sedimentdeponi

Grönalger

Insektskläckningar i strömmarna och vilka arter pratar vi om att de dominerar.

Har du Åsandsländor/Sjösandsländor,

Bottnar sand grus sten block

Lugnflyt (meandrande)

Hårda strömmar

Djupa sel

Grunda strömmar

Gäddförekomst i strömmarna riklig eller gles

Mörkt vatten eller klart vatten

Myrar sura marker

Källor

Vattenvegetation

Vad för typ av öring har man planterat in ?

Kalkningsprogram ?

Rödlistade arter

Lite prytlar i tillrinningsområdet som kan påverka...

Jag skulle vilja föreslå att restaureringsarbetet sker långsamt över flera år. Att man kanske börjar med dammen och utloppet ur sjön, ser hur det påverkar och går vidare därifrån.

Är det ett mindre vattendrag kanske man inte behöver dundra ut med grävskopor och andra maskiner. Man kommer väldigt långt med spett och handkraft och lär sig mer om vad som finns i vattnet under tiden.

När dammen skall rivas bör det ske sakta och försiktigt över en längre tidsperiod, och med en finmaskig ryssja i utloppet som hindrar öringens predatorer och näringskonkurrenter att vandra ner i ån.

Tror att många missförstått frågeställningen. Dammen och ån SKALL restaureras men inte av områdets fvo utan av länstyrelsen.

Min fråga var hur jag kan ge bra svar om mina förslag till nya fiskeregler till områdets fvo anses som dåliga

i "mina vatten" så är maskförbudet p.g.a att många fiskar krokas djupt (klarar inte återutsättningen) och väldigt mycket av den mindre fisken " hinner fram" / "gillar mask mer" / fiskas upp så att individerna inte kan växa.

sen dom införde det ( cirka 10 år sen) har vi faktiskt sett att medelvikten faktiskt har ökat och många av " gammlingarna" tror faktiskt att maskförbudet är orsaken. Men jag tänker det låta vara osagt :)

Tackar. Att fisken krokas djupare i svalget och dessutom lockar den yngre fisken mer visste jag inte:)

Om du vill ha en solskenshistoria så kan man ju ta Kraddsele som exempel (lite annan typ av vatten men ändå), hänt ganska mycket där de senaste 13 åren sen de började strama åt reglerna.

Snabbgooglade och hittade de här minnesanteckningarna från ett möte där Ulrik håller en presentation http://www.sodralappland.nu/media/minnesanteckningar_fr_n_fisketr_ff_juni_2015_avatr_sk.pdf

Bra länk! Det är precis sånt här som kan få eventuella konservativa gubbar att tänka om:)

• Like 1