Jump to content

Va fan ska man göra?

Rickard81

Recommended Posts

Ingen motivation, lägger hellre tiden som blir över på annat, så jäkla enkelt att bara dubbelklicka på nätet så har man flugorna snart hemma. Kostar en jäkla massa pengar för man försöker motivera sig och så handlar man bara mer. Kanske lika att sälja flugbindningsgrejerna [emoji20] för inte är det någon idé att de bara ligger i skåpet och väntar på att motivationen ska infinna sig.

Vill ju egentligen ha motivation men har det inte. Ska man sälja det mesta och spara lite till nödfall? Eller kanske lika att he iväg allt så slipper man tänka på det.

Ha det bäst! :-)

Det värsta man kan göra när det kommer till all typ av kreativt arbeta är att försöka forcera fram något.

Det leder alltid till blockering och frustration och sedan är den nedåtgående spiralen igång.

Om jag skulle ge dig ett tips, så är det att göra något helt annat tills du verkligen känner att nu jäklar är jag sugen på att binda flugor!

Det kan ta en vecka eller ett år, men vad du än gör forcera inte fram något sug. :)

Gjorde själv ett uppehåll på 4-5 år, på grund av att jag inte hade någon lust. Började binda igen för några månader sen men pga tidsbrist så blir det nån/några flugor i veckan och det känns ok.

Är glad att jag inte sålde allt när tanken slog mig för några år sen.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

Behåll prylarna.... Jag sålde hela min flugfiske utrustning för ca 10 år sedan, fick andra intressen som jag behövde pengar till, men det ångrar jag djupt idag, bla, så sålde jag ett Sage 389 LL för en tusenlapp, jag hade ingen aning om dess värde då.. snyft...Det här med flugbindning går upp och ner, själv band jag massor med olika mönster som aldrig blev använda, för när jag väl står vid vattnet så är det alltid dom vanliga säkra mönstren som jag knyter på tafsen, men nu finns ju inte alla mina favorit mönster att köpa, så jag blir tvungen att börja binda dom själv om jag skall bli helt nöjd, men det är också dom enda mönster jag kommer binda förutom något nytt då och då som jag vet att jag kommer testa att fiska med, sen kan man ju alltid uppgradera dom mönster man använder med nya material eller mm, men att binda massor med olika mönster som aldrig kommer till användning det kommer jag aldrig göra mer.

• Like 1

• 2 years later...

Efter att ha haft ett uppehåll under 8 år - sen jag reggade mig på edge faktiskt - så har jag återupptagit bindandet.

Jag har medvetet valt att återuppväcka denna tråd från arkivet för jag tror mig ha svaren på frågeställningen i rubriken, eller i alla fall ledtrådar till vad man inte skall göra för att bibehålla den nyfunna motivationen:

-Man skall inte göra whip-finish med ett verktyg stort som en klädgalge på krok i storlek 18.

-Man skall undvika att binda med en trådhållare som är lika lång som städet.

-Man skall inte tro att turkey biots är samma sak som turkey biots. Det är de nämligen inte, men ingen vet varför.

-Man skall inte rensa sina egna påfågel-quills. Själen tar skada.

-Man skall inte tro att saxen duger bara för att den ser liten ut.

-Man skall tydligen inte ta för givet att ögonen skall fungera tillfredsställande heller

Med den investeringstakt kontra produktionstakt jag just nu håller så är kostnaden för varje enskild fluga snart i nivå med mina flugspön. (då räknar jag inte ens in optikern, en lukrativ bransch verkar det vara i alla fall)

Det hade känts ok om jag producerade små konstverk men de ser snarare ut som om man slagit ihjäl lite dubbing och fjädrar med en flugsmälla.

(nej - det blir inga bilder :P )

Edited by Troutman
  • Like 6
  • Haha 5

19 minutes ago Andreas89 sa:

Suddgummi!

Synen kanske blivit sämre men ryggen klarar sig alltså? Gubbvarningen får nog vänta i såna fall. 

Ryggen är helt ok. Befintlig ryggrad, knappt nån sylt alls. Har gått att fejka opåverkad syn i de flesta fall men nu blev det tydligt att nån har mixtrat med inställningen.

(åsså är det alltså med suddgummi det är själsdödande - hoppas verkligen inte att du provat att noppa bort dem ett och ett)

Edited by Troutman

22 hours ago Andreas89 sa:

Påfågeln som bidrog med mina herls var säkert en syltrygg av stora mått. Fibrerna lossnar utan protest.

Säkert en vek och timid individ. När jag rycker fjädrar från påfåglarna på Mösseberg brukar de protestera högljutt.

Edited by Troutman

Motivationen försvinner förr lr. senare,,förhoppningsvis inte för resten av livet. En massa saker i ens liv kan förändra den saken,sjukdom..ens nära å kära..m.m ..har sjäv fått tillbaka lusten mera! ..nu efter ettpar år av nedgång,,.lusten att binda flugor kommer mer & mer..lusten att skapa..kommer oxå..ens ska inte slösa bort sitt liv....gör det du/ni vill.

• Like 2

På 2016-03-21 at 16:06 Rickard81 sa:

..........." så jäkla enkelt att bara dubbelklicka på nätet så har man flugorna snart hemma. "...........

Känner igen detta...

Började binda flugor innan jag ens hade ett flugspö i början på 70talet.

Har blivit en del med åren men sedan tappade man farten...

Tyckte också att beställa flugor på nätet var både enkelt och billigt jämfört med att binda själv.

Men trots att flugorna såg bra ut så höll dom inte måttet.

Tvinnade tafsar, hackel som lossnar, krokar som går av vid lite belastning.....o.s.v.

Näe, .....nu åker bindstädet fram igen så det blir någon ordning.?

Började  med laxfiske för några år sedan, och vi var några stycken som gick en bindkurs i att binda laxflugor,....inte för att det egentligen behövdes, men där kom nytändningen att börja binda igen.

Det fanns ju en hel del att lära om både verktyg, material och bindteknik.

Mycke fika och fiskesnack blev det  också.

/M.???

• Like 1