Jump to content

Stor skillnad Loop Cross S1 vs Cross SX??

kent.flyfish

Recommended Posts

Normalt sett så gillar jag Mediumfast aktion.

Gillar Sage Z axis som ska vara fast (?) ... och även Loop Cross S1, mediumfast.

Kommer Cross SX att bli för snabbt eller ska jag ge det en chans?

:rolleyes: Kent

Edited by kent.flyfish

Tycker inte det handlar så mkt om snabbhet utan snarare styvhet (intrinsic power(IP)/ERN). Winston BIIIX är väldigt snabbt om man mäter AA men väldigt låg IP. Finns flera spön som egentligen inte är så snabba, men istället väldigt styva (tex Sage One). Ny Sage X, vad jag har förstått, har tex en mjukare topp än Sage One, vilket gör den både snabbare (toppen böjer sig mer) och mindre kraftfull och därmed mer lättkastad...

Jag har haft båda. SX590 är ett av de bästa spöna jag testat så den rekommenderas varmt. Tycker absolut inte det är för snabbt. Skulle jag välja ett av de två spöna (S1590 vs SX590) till allroundfiske i Sverige med kusten, strömfiske och fjällen inkluderat så blir det SX för min del. Jag gillar den snabba och djupa aktionen och det är ett extremt träffsäkert spö som är perfekt till både torrflugor och streamers. 

Sen beror det ju som sagt på vilken klass vi talar om och vad ditt primära användningsområde är? Det finns så klart situationer då jag hellre skulle välja S1590 också.

Håller med @subbuteo om jämförelsen med Sage One 590.

21 minutes ago Jonas sa:

Jag har haft båda. SX590 är ett av de bästa spöna jag testat så den rekommenderas varmt. Tycker absolut inte det är för snabbt. Skulle jag välja ett av de två spöna (S1590 vs SX590) till allroundfiske i Sverige med kusten, strömfiske och fjällen inkluderat så blir det SX för min del. Jag gillar den snabba och djupa aktionen och det är ett extremt träffsäkert spö som är perfekt till både torrflugor och streamers. 

Sen beror det ju som sagt på vilken klass vi talar om och vad ditt primära användningsområde är? Det finns så klart situationer då jag hellre skulle välja S1590 också.

Håller med @subbuteo om jämförelsen med Sage One 590.

"Den snabba och djupa aktionen", kan ett spö vara snabb och djup samtidigt? Tippar att du menar djupare action, fast relativt styvt spö?

Edited by peke