Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har tänkt att ge mig på laxfiske/storöring med tvåhandsspö och tänkte kolla vad bör jag tänka på när jag använder tubflugor?

Jag har köpt lite tubflugor i storlekarna mellan 5cm upp till 8cm, ska jag köra enkel eller 2 krok? Sett att man kan sätta silikonrör mellan fluga och krok.

MVH // Christer

Posted (edited)

Frågan om enkelkrok, dubbelkrok eller trekrok är nog mest tycke och smak.
Personligen så brukar jag ofta välja enkelkrok om jag fiskar riktat efter öring och dubbelkrok för lax.
Utan att egentligen ha belägg för varför det en skulle vara bättre än det andra.
Jag upplever dock att det är lättare att kroka av fiska med enkelkrok.

Styrslang (siliconröret) upplever jag minskar benägenheten för kroken att trassla in sig i linan (alternativet är att köra frihängande krok).
Däremot så riskerar det påverka flugans gång i vattnet om du använder styrslang.
I början använde jag nästan alltid styrslang nu gör jag det nästan bara när jag fiskar på natten (eftersom man inte ser om linan trasslat in sig runt kroken).

När du börjar fiska kommer du ganska snabbt upptäcka vad som fungerar för dig.

Edited by toastedfish
  • Like 1
Posted
På 2020-07-06 at 17:13 toastedfish sa:

Frågan om enkelkrok, dubbelkrok eller trekrok är nog mest tycke och smak.
Personligen så brukar jag ofta välja enkelkrok om jag fiskar riktat efter öring och dubbelkrok för lax.
Utan att egentligen ha belägg för varför det en skulle vara bättre än det andra.
Jag upplever dock att det är lättare att kroka av fiska med enkelkrok.

Styrslang (siliconröret) upplever jag minskar benägenheten för kroken att trassla in sig i linan (alternativet är att köra frihängande krok).
Däremot så riskerar det påverka flugans gång i vattnet om du använder styrslang.
I början använde jag nästan alltid styrslang nu gör jag det nästan bara när jag fiskar på natten (eftersom man inte ser om linan trasslat in sig runt kroken).

När du börjar fiska kommer du ganska snabbt upptäcka vad som fungerar för dig.

Tack så mycket för svar! 

Blir nog enkel och dubbelkrok som jag kommer köpa av då, precis enklare att kroka av. Trekrok kan sätta sig dåligt vad jag vet från annat fiske efter andra arter.

Jag får helt enkelt prova mig fram som efter vad jag känner funkar bäst, köper lite slang också till flugorna så får jag testa lite.

Åter tack för all information och svar.

Posted
1 hour ago, ChrisBo said:

Tack så mycket för svar! 

Blir nog enkel och dubbelkrok som jag kommer köpa av då, precis enklare att kroka av. Trekrok kan sätta sig dåligt vad jag vet från annat fiske efter andra arter.

Jag får helt enkelt prova mig fram som efter vad jag känner funkar bäst, köper lite slang också till flugorna så får jag testa lite.

Åter tack för all information och svar.

Har du planer på att släppa fisken efter du vevat in den så kör bara enkelkrok. Snällare mot fisken och helt ärligt så har jag aldrig märkt någon skillnad gällande hur flugan simmar eller hur många krokade fiskar jag fått. 

Personligen har jag bara fått fler problem med dubbel och trippelkrok.

• Like 1
Posted

Min erfarenhet är att en liten trippelkrok utan hullingar ar det mest skonsamma för fisken, framförallt på stor fisk. En trekrok river och skär inte sönder fisken i munnen som en enkelkrok gör. Trippeln sitter stadigt fast i köttet i munnen och håller sig på plats. Småfisk har det ingen betydelse på för där finns inte den tyngden. 

• Like 4
Posted

Se upp för dom där moderna blanka krokarna som rätar ut sig eller böjer sig när man krokar loss fisken är allt jag har att säga. Vassa som fan men för mjukt material. Tycker gamla Mustad när dom gjordes i Gjøvik i Norge fortfarande är bäst. Dom och vissa modeller av Partridge gjorda i England. Aldrig mer dom där blanka dubbelkrokarna! Minns inte fabrikatet, men ett känt namn.

• Like 1
Posted

Owner är för mjuka krokar om det är stor lax och lite hårdare ström rätas de ut. De är vassa, men för mjuka.

Ken Sawada är starka, guideline säljer dem i sitt egna namn. Bästa kroken till tuberna. 

• Like 4
Posted

Tack så mycket för alla tips, bara att suga pt sig. Har inte fiskat Lax/storöring med fluga förut, enbart enhandsfiske så ser verkligen fram emot att testa det. ? Jag gillar att köra hullingfritt i vanliga fall, jag får testa mig fram. Vill inte att fisken ska ta skada när man krokat den. Eller iaf undvika det så långt det går. 

Blir en beställning innan semestern här nu. 

Har även upplevt att krokar rätar ut sig på enhandsfiske, ahrex hooks har detta hänt någon gång med. Sylvassa men lite mjuka om nått större hängt på. 

• 2 months later...
  • 3 months later...
Posted

Tack så mycket för guiden! Var ett tag sen jag var inne nu. Det jag skaffade var tvåkrokat och enkelkrok med en liten styrslang till. Tyckte det fungerade bra, även om jag inte fick någon fisk förra året. Fiskar mest enhands som sagt, men blir definitivt mer tvåhandsfiske i år. Riktigt trevligt att kasta med! :)