Hoppa till innehåll

Hjälp en nybörjare!


andre.tanna

Recommended Posts

Hej! 
jag har flugfiskat av och till några år nu, jag har min bas i Västerbotten och goda förutsättningar för att flugfiska! Däremot har jag ett problem, jag har aldrig fått en fisk på streamer, jag äger förvisso endast ett par Muddler minnow så kan ju vara anledningen.. men många svär vid denna fluga och fiskar den mer än allt annat och plockar stora öringar och harrar på den men jag, jag har hittills aldrig plockat något. 

Det jag söker är lite tips och tricks dels på om man ska köra sjunkande lina, sjunkande taffs, flytlande lina med sjunkande taffs, bra streamers att införskaffa till främst öring/harr. Och hur dessa fiskas som enklast för en nybörjare på streamer fisket. Älven jag fiskar mest i har bitvis rätt högt vatten under sommaren, så torrflugor har aldrig riktigt fungerat och nymf-fisket är bra men man plockar endast mindre exemplar. 
 

Information: 
Fiskar ett klass 6, med för tillfället en wf/f #6 på långsamt sjunkande tipp. Men har andra linor och tafsar. Fiskar i snabbt till medelsnabbt vatten i umeåälvensforsområde. 

tack på förhand!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Muddlern är erkänt bra, men den är svår att fiska på lite djup (pga flytkraften i huvudet). 

Jag föreslår att du skaffar några svarta Woolly Buggers. För mig är det flugan som fungerar överallt. Välj en inte så stor fluga. Jag tycker stl 4 el 6 är bra allroundstorlekar. Jag binder alltid mina lätt förtyngda.

Kasta flugan rakt över strömmen, låt den sjunka några sekunder och hämta sedan hem den med korta ryck med pauser. Var beredd på brutala hugg!

Tight lines! :)

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med Bigsalmon, svarta WB i olika färger (jag gillar att fiska med stora, strl 1-4 och gärna med ganska långt och halvmjukt hackel och lite flash) funkar nästan alltid och antagligen det enklaste att testa. Jag fiskar mest med olika ledade streamers men när jag inte fiskar med såna är WB föratavalet. 

Zonkers kan också vara bra, dessutom kan man få fin jiggande gång på dem om man har tung skalle på dem (vilket också hjälper att få ner dem om du inte har ordentlig sink tip eller liknande). 

Muddler zonker kan vara ett alternativ annars? 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Bigsalmon sa:

Muddlern är erkänt bra, men den är svår att fiska på lite djup (pga flytkraften i huvudet). 

Jag föreslår att du skaffar några svarta Woolly Buggers. För mig är det flugan som fungerar överallt. Välj en inte så stor fluga. Jag tycker stl 4 el 6 är bra allroundstorlekar. Jag binder alltid mina lätt förtyngda.

Kasta flugan rakt över strömmen, låt den sjunka några sekunder och hämta sedan hem den med korta ryck med pauser. Var beredd på brutala hugg!

Tight lines! :)

Jo det är många som prisar Muddler men som du säger har jag upplevt att den varit svår att få ner på djupet här i vattnen jag fiskar.

Okej, tack för tipset! Jag har hört folk prata om WB men har ingen egen erfarenhet från dem. Skall definitivt prova dem. När du säger några svarta menar du hel svart eller svart med olika mönster? 
 

Låter som en bra taktik, skulle du säga det är en fördel om jag slänger på en fast sink på min flytlina när jag fiskar WB eller ska jag köra de med vikt på huvudet? 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Sahlberg sa:

Håller med Bigsalmon, svarta WB i olika färger (jag gillar att fiska med stora, strl 1-4 och gärna med ganska långt och halvmjukt hackel och lite flash) funkar nästan alltid och antagligen det enklaste att testa. Jag fiskar mest med olika ledade streamers men när jag inte fiskar med såna är WB föratavalet. 

Zonkers kan också vara bra, dessutom kan man få fin jiggande gång på dem om man har tung skalle på dem (vilket också hjälper att få ner dem om du inte har ordentlig sink tip eller liknande). 

Muddler zonker kan vara ett alternativ annars? 

 

 

Okej, låter intressant! har du några bra exempel på de större flugorna? Jag personligen har aldrig kört med större flugor. Tycker du fisken hugger oftare på de större streamersarna? 

När det kommer till zonker tycker jag det är svårt att veta vad man ska välja. Men ska definitivt kika på Muddler zonker. 

Väljer du svarta WB/streamers även om det är soligt och kanon väder? Anledningen att jag frågar är för hört man ska ta mörka vid mörkare förhållanden och ljusa vid ljusa. 
 

tack för tipsen! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör helst helsvart WB med orange tag och flytlina med taperad nylontafs, 9' + en meter 0,25-0,30.

Varför jag föreslår en mindre WB är för att det ökar chanserna till fisk, även om de kanske blir mindre. Jag har faktiskt upptäckt att jag inte får större öringar när jag kör med större flugor och därför är mina go-to-storlekar 4 och 6, men på Gamakatsu F314, som är en stingerkrok med kortare skaft än en vanlig streamerkrok.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Bigsalmon sa:

Jag kör helst helsvart WB med orange tag och flytlina med taperad nylontafs, 9' + en meter 0,25-0,30.

Varför jag föreslår en mindre WB är för att det ökar chanserna till fisk, även om de kanske blir mindre. Jag har faktiskt upptäckt att jag inte får större öringar när jag kör med större flugor och därför är mina go-to-storlekar 4 och 6, men på Gamakatsu F314, som är en stingerkrok med kortare skaft än en vanlig streamerkrok.

Var förbi lokala flugfiske butiken här i stan och köpte hem svart 4 WB och en brun 6 samt en naturfärgad zonker.

Tyvärr var Svart WB 6 och WB med svart och orange svans samt deras conehead muddlers helt slut så verkar vara heta mönster! 

Blir till att testa dem förhoppningsvis till helgen. 

tack för tipsen! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Lill-Niklas sa:

Muddler kan vara hett men föredrar wb eller än hellre en zonker i stl 8-4. Naturfärgat på dagen, svart på natten. Men ibland tvärt om :)

Köpte hem svart WB, brun WB och en naturfärgad zonker så blir att testa dessa till helgen! 

tack för tipsen! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uppdatering för de som är intresserad.

for ut och fiskade 2h nu under kvällen. Följde era råd om taktik och val av streamers, resultatet blev denna fina öring lite mindre ca 25cm stor men den attackerade flugan som en skenande tåg! 
 

tack för hjälpen

4AF4881A-3AC0-49FC-8B97-8E5D3891F098.jpeg

  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...