Hoppa till innehåll

Watersnake frontmotor


Recommended Posts

Du får väl prova… 😅

Vad jag kan se så har motorn de funktionerna jag tycker är viktiga. Autopilot och ankring med jogingfunktion.

Med det sagt är jag ändå tveksam om du tänker ha den i havet.

Kör du havet är min rekommendation att du går på en Minnkota Riptide. Hållbarheten över tid har visat sig överlägsen. Flera av mina guidekollegor i Fjordguiderna körde andra varianter i början men  jag tror att alla har gått över till Minnkota nu? I alla fall de som kör flest turer. Minnkota Riptide är det enda som håller i vårt salta vatten. Och körtiden är bättre på minnkota med.
 

Jag skulle hellre köpt en begagnad gammal variant på Minnkota Riptide än en helt ny Watersnake eller Motorguide om man säger så. Och glöm inte sinkanodskruv till propellern (behövs så ej till nyare Riptide)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago, Fisk said:

Är det någon som har koll på Watersnake? Vad är det som man inte får jämfört med Minn Kota och Garmin?

Den här tycker jag ser intressant ut:

https://www.watersnake.eu.com/products/watersnake-geo-spot-gps-80lb-bow-mount-motor

Jag har inte haft nån frontmotor, men jag har haft en Tracer, och spontant så är det kortfattade svaret 'kvalitet' 🤔...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just det… har du utrymme ska du definitivt gå över på Lithiumbatterier.

jag körde 2 styck agm 100amp marinbatterier till min gamla båt. Efter två säsonger hade jag slitit ut dem (5400krx2) och under normala förhållanden behövdes båten laddas varje dag.

Nu kör jag 2x lithium 100amp. Efter en heldags guidning har jag än så länge aldrig lyckats förbruka mer än att jag har haft 68% batterikraft kvar. I praktiken innebär det att jag numera bara behöver ladda varannan eller var tredje dag.

Och om batterierna håller som utlovat. (Typ 2000 laddningar) så kommer totalekonomin med lithium vara bättre redan efter två år, och jag har ungefär tre gånger så lång körtid innan laddning🤗

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Fisk said:

Är det någon som har koll på Watersnake? Vad är det som man inte får jämfört med Minn Kota och Garmin?

Den här tycker jag ser intressant ut:

https://www.watersnake.eu.com/products/watersnake-geo-spot-gps-80lb-bow-mount-motor

Jag funderar också på att köpa frontmotor, men vet inte vad, och undrar varför du tycker Watersnake är mer intressant än de mer etablerade märkena Minnkota och Motorguide? Vad jag kan se är priset ingen fördel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago, Bigsalmon said:

Jag funderar också på att köpa frontmotor, men vet inte vad, och undrar varför du tycker Watersnake är mer intressant än de mer etablerade märkena Minnkota och Motorguide? Vad jag kan se är priset ingen fördel.

Det var nog mer ett feltänk av mig.

Tittade på listpriser och då såg Watersnake mycket billigare ut. Och det är nog på Watersnakes minsta med ankarfunktion som det skiljer mer i pris. Vilket kanske har att göra med att den inte verkar fungera med annat än blybatteri. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.


















×
×
  • Skapa ny...