Jump to content

Recommended Posts

Posted
Tjena
Har fastnat totalt i laxträsket här uppe i norr
Fiskar mycket i Torne,Lainio och även Kalixälven
Jag fiskar i 99% djupa gropar men jag känner att jag inte riktigt kommer ner på djupet och har börjat fundera på rena sjunklinor med tunga sjunkspetsar
Vilket då fått mig att inse att jag behöver gå upp i spöklass för att kunna använda dessa linor
I flera fall måste jag dessutom kunna kasta ganska långt

Jag är uppfödd med flugfiske längst kusten, där förerdrar man kortare spön med snabb aktion till sina tyngre sjunkande linor
Detta tänket borde jag väl kunna ta med mig in i två-hands fisket?

Ett lite kortare spö 11 kanske 12 fot i klass 11 och upp? eller kompremissar man mycket på kastlängden med ett kortare spö?
Posted

Du skall absolut prova detta med Skagit  kastar vilka spetsar och flugor du önskar. Fiskar själv mest med 11 fotare 7/ 8 eller 8/9 och mina tyngsta spetsar är T8. Kör du en 11-12 fotare # 9-10 kastar du vilka spetsar du vill T10 T15 T17 och en skagit lina är lätt kastad.

Posted

Jag fiskar i Luleälven nedanför kraftverket det är 10 m djupt, jag kör med grainlinor och sjunk 5-7, scandi,ST, funkar hyfsat bra, får havsöring och lax. Skulle aldrig fundera på annat än tvåhandsspön 14-16 fot. Det krävs normalt att man rollar upp linan före nästa kast kör ofta "snap-T"  (river right to left) (motsv finska sidan i Torneälv för mig).

• Like 1
Posted

När det begav sig och jag ville ner på botten fiskade jag Deep water express 850 grain. Ner kommer man, men den kan vara rätt seg att få upp. Då underlättar det om man har lite längd på spöt. Har inte prövat Skagit men gör den samma jobb med korta spön så kör på det.

Posted

Jag har en Rio Gamechanger lina som då är lite skagit. Det slog mig idag att jag kan testa sätta betydligt tyngre spetsar och se om det hjälper mig att komma ner samtidigt som det inte känns trist att kasta med

4 hours ago, berndt said:

Du skall absolut prova detta med Skagit  kastar vilka spetsar och flugor du önskar. Fiskar själv mest med 11 fotare 7/ 8 eller 8/9 och mina tyngsta spetsar är T8. Kör du en 11-12 fotare # 9-10 kastar du vilka spetsar du vill T10 T15 T17 och en skagit lina är lätt kastad.

• Like 1