Hoppa till innehåll

En hands eller två hands till skagit lina


Imrun

Recommended Posts

Hej!

Ny kille på forumet som söker lite tips och vägledning. Jag är sugen att testa att kasta med skagit linor. Men jag vet inte vilken typ av spö jag ska köpa. Jag är sugen på ett trout Spey/switch spö men är det smartare och enklare att köpa ett en hands och köra på det? Jag har fiskat med en hands för ca 10 år sen. Om det nu spelar någon roll. 
 

Jag kommer att fiska mest i sjöar och från båt. Men kommer också att vada lite och fiska från älv. Abborre och öring är det jag riktar in mig på. 
 

klassning jag tänker på spöna är 4# på trout Spey/switch och 6# på en hands. 
 
Mvh

imrun

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trout spey och/eller skagit linor är mest lämpligt till strömmande vatten. Skulle rekommendera en vanlig enhands med vanliga wf-lina till stilla vatten speciellt om du kör från båt. En klass 6 blir nog bra. Om du vill kan du komplettera med skjutlina och en opst klump om du vill testa skagit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar @Lill-Niklas  Men varför är skagit bättre till strömmande vatten än stilla vatten? Jag har sett lite olika klipp där dom kastar skagit i sjö och lugna partier i älvar. Så därför tänkte jag att det inte borde spela någon roll om man fiskar i älv eller sjö. 
 

En till anledning till varför jag vill testa skagit är för att det verkar ”lättare” än en vanlig wf lina. T.ex färre/inga luftkast.  Men det kanske inte är så dumt med en klump och skjutlina. Det blir ju billigare så…

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skagit kommer ju från tvåhands fisket efter steelhead. Vid detta fiskar man sällan in klumpen innan för spötoppen innan man börjar nästa kast. För upp linan i position, låter sjunkspetsen landa på ytan sen bilda d loopen och iväg. Exempel på kast är snap-t, snap-c, doubelspey.

I stilla vatten missar du ju närmare 10 meter av kastet om du inte fiskar hem klumpen. Går såklart men blir massa rassel. Ankra kastet från båt blir också plaskigt och klumpigt. Bättre lära sig kasta enhands först. Kommer ha mer nytta av det. Speciellt om du vill kunna fiska nymf och torrt också.

  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, Imrun said:

Tack för snabbt svar @Lill-Niklas  Men varför är skagit bättre till strömmande vatten än stilla vatten? Jag har sett lite olika klipp där dom kastar skagit i sjö och lugna partier i älvar. Så därför tänkte jag att det inte borde spela någon roll om man fiskar i älv eller sjö. 
 

En till anledning till varför jag vill testa skagit är för att det verkar ”lättare” än en vanlig wf lina. T.ex färre/inga luftkast.  Men det kanske inte är så dumt med en klump och skjutlina. Det blir ju billigare så…

Det finns hela WF-linor med skagit-liknande egenskaper. Då tänker jag på de med kort klump, t.ex. GL Bullet eller Vision Vibe 65, men de är i första hand avsedda för fiske på kort håll i mindre strömmande vatten. Utan att ha testat själv tänker jag att om du går upp ett par klasser så får du en "skagit-likande" upplevelse.

Men - som jag ser det finns det ingen anledning till att göra så. Skagittekniken är, precis som Niklas skriver, avsedd för fiske i strömmande vatten med stora, tunga flugor. Ska du fiska från båt i sjö tycker jag att en lina med lång klump passar bättre, då det inte är några problem att hålla lång lina i luften.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Publicerat (redigerad)

Okejokej. Det låter som att en vanlig wf lina är bättre än en skagit i detta fall. Bra att jag frågade iaf😁 Som jag skrev tidigare så verkade Skagit så ”enkelt” ut bara jämför med vanlig wf lina. Men jag får nog lära mig att kasta igen😅
 

Torrflugor och nymf är inget jag fiskar med. Tänkte bara köra med streamers, för det är det jag binder och fiskat mkt med. Kört en del bombarda, Carolina riggade flugor och Cheburashka riggat på haspel/multi. 

 

Redigerad med Imrun
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...