Hoppa till innehåll

Redux - korta långsamma torrflugspön och långa klumpar på kusten...


T-bum

Recommended Posts

On 5/21/2024 at 5:14 PM, Lawson said:

Viken tomtekategori hamnar jag i om jag möter dig med min moddade Medalist? Medalist bromsen är ganska svår att ställa om och handbromsa fungerar också sådär med Medalisten. Min Medalist är spakbromsad.

Medalist 20240521_164301_02.jpg

Jag tänker spontant 'ovanligt envis' variant.

Jag diskuterar här rullar för kustfiske efter havsöring på västkusten. Väjer du att göra det med ovanstående rulle - så fine. Jag hade inte valt den.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Lite lösa projekttankar då det varit outhärdligt väder i ett par dagar. Lite hastigt och lustigt kom jag över ett Feralite 8'6" 7wt och ett nytt Loop Greenline 8'8" 6/7wt (med plastat handtag). På lite oklara vägar kom jag även över Orvis Clearwater 9' 6wt (ärvdes av en polare). Tog ner dessa tre spön och dängde lite i parken nu på morgonen.

 

Feralite-sjuan som greenline-spöt kastade behagligt med Infinty 6wt resp. Sonar emerger tip 6wt. Clearwatersexan är diskvalificerad från projkektet som varandes för lång - men det kommer att tjänstgöra som allt-i-allo-sexa. En fin ersättning för Radian-sexan jag sålde. Jag har även diskvalificerat fibatube-sexan och feralite-femsexan som för klena för kusten. Efter att ha kastat med feralite-sjuan idag, känner jag att det här får bli det spöt jag fokuserar på.

 

Så - projektkittet består av:

-spön:

ABU Feralite Zoom 8'6" 7wt (ungefär jämnåigt med mig - spöt kastar behagligt med Infinity 6wt, Sonar emerger tip 6wt, Wulff signature 6wt - det här får bli det gamla glasspöt i projektet, då det funkar med samma linor som övriga - köptes för 22 brittpund + en tusenlapp i frakt på eBay - i princip oanvänt - behagligt allenrullfäste och handtag). Handtaget mycket trevligt. Helvetes jävla omöjligt små ringar. Vacker amber klinga. Balanserar nra med 356.

 

Loop Greenline 8'8" 6/7wt (mitt första spö var ett Loop HM 8'6" 4wt - mitt tredje spö ett Greenline 7wt - så det här fyller någon form av märkesnostalgisk funktion - spöt kastar behagligt med Infinity 6wt, Sonar emerger tip 6wt, Wulff signature 6wt - köptes nytt här på edge till en synneligen rimlig kostnad). Oversize western trout utan krokhållare. Mycket trevligt. Oklar metall i rullfästet. Bra ringstorlek utom möjligen toppöglan. Vacker grön klinga. Balanserar bra med 356.

 

Scott GSeries 8'8" 6wt (som var startskottet för skrivandet - det har i retrospekt finansierats genom försäljning av ett radiansexa och en ULA Wide - kastar som en dröm med infinity 6wt - möjligen lite kort handtag och jag gillar inte krokhållare). Vacker mörkbrun/romfärgad klinga - balanserar bra med 356.

 

Thomas & Thomas Exocett SS 250gr 8'8" (som var karmabytet som ja... också var startskottet för skrivandet... - kastar som en dröm med Gold 8wt, balanserar bra med Loop Graphite) - och jag tänkte höra med Thomas & Thomas om jag kan få fatt i en blank för en SS 8'8" 6/7 wt - handtafet ä ok, men jag är oförtjust i krokhållaren...

 

Iljegard glass 8' 6 och 8 wt med basic korkhandtag och gamla ABU slides, samt 2x oversize titan är projekterade'

 

Som referensspön har jag Scott Radian 7wt 9' (allt trevligt utom handtaget/rullfäste och krokhållare) och Orvis Clearwater 6wt 9' (krokhållare lite pinnigt western trout - förmodligen jag som har stra händer... trevligt rullfäste metallmässigt - dubbla låsringar).

 

Rullar: Loop Graphite/sunk *2, Flymax 56*2, Okuma plastkustsunk*2, Diplomat 356 *2, Ryobi MG356 och Daiwa 731 - rullarna är byten och eller loppisfynd och eller köpta här på edge. Ingen rulle har kostat mer än 250:- undantaget min gamla Loop Graphite köpt ny -96 som ersatte den sönder korroderade Flymax 56:an... Den kostade nog lie mer på den tiden...

 

Rullarna är lätta, billiga och kul - jag har en Record standard som jag ska testa på Feraliten, men det känns mest som en fotoposer-rulle;) Jag tycker att en åttaochenhalva passar bra med 356-formfaktorn i 6wt - och då får man nästan 100 meter backing. På Exocetten kommer jag att köra Rio Gold 8wt resp Infinity 8wt på Loop Graphite, det lirade bra balansmässigt i våras.

 

Så... Linor:

Infinity 6wt, 7wt, 8wt

Sonar Emerger 6wt

Sonar Hover 7wt

Gold 7wt, 8wt, 6wt (tournament)

Expert Distance 6wt

Wulff Signature 6wt

 

Utöver att då landat i rullar/spön och linor som någon slags röd tråd i tankeprocessen om spödesign - jag är en sucker för oversize western trout och slides och minimalt med metall. Två gamla ABU-spön donerar slides - och sen blir det bara kork i övrigt.

 

Utöver detta lyckades jag på något vis komma över en Fjållröven Climber från -94 - samma storlek/färg som jag hade till såväl alpina som flugfiskerelaterade spörsmål på 90-talet - denna dock ny (min föll i bitar efter 20 år), så denna jacka komer tillsammans med en underbar zegnakavaj i kashmir hittad på second hand för 150:- kommer tillsammans med filsonprylarna att utgöra klädesstommen i projektet.

 

Lyckades även hitta en vintage NFL-kepa från 70/80-tal - i sådan där mysig ullcanvas. Samt alla de askar jag kan tänkas behöva för flufiskeprylar.

 

Planen utöver jobb,är att försöka fiska öring med torrfluga och kustabborre med poppers de kommande månaderna, samt att få ordning på kamerautrustning och fylla på lin och tagsförråd. Jag tänkte även försöka skriva ihop någon form av projektbeskriving och synopsis. Tänkte även höra av mig till T&T för att försöka få fatt i en blank.

 

Ska väl försöka plåta mig igenom prylarna också.

 

Funderar på om jag kanske skulle göra mig av med mitt S4 10'6wt samt mitt l2H switch - de står ju faktiskt och samlar damm. Hu,. Tål att tänka på.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På temat det blir oftast inte riktigt som man tänkt sig... så slumpade det sig som så att jag överhörde en yngre bekant säga sig behöva en bra vinylspelare. Killen är en generation yngre en jag och har inte 'uppvuxen-med'-känsla för analogteknik, men musik- och produktionsintresse - så han har kommit den vägen till vinyl.

Jag sa att han kunde ta min Rega P3 som ändå bara står och samlar dam. Sagt och gjort, han köpte den på studs. Jag fick väl mer eller mindre igen pengarna jag gav för den en gång i tiden. Han blev supernöjd då han fick en riktigt fin gammal spelare som gått i tre generationers arv bland audiofiler. En bra standardspelar, utan att vara superexklusiv. Jag tror jag betalade tretusen för den, utan pick-up. 

Ett par timmar senare så hittade jag ett Scott 'ur-G' 6wt 8'8" - tredelat på eBay.  Har försökt hitta ett sådant ganska länge - utan framgång. Nu blev det mitt för under fyra papp inklusive frakt. Lite i överkant, men överkomligt för ett spö (i princip det enda jag är intresserad av fiskemässigt) med fiskehistoriskt samlarintresse. Det som skulle kunna komplettera är därmed ett G2 i samma längd/klass.

Det är ett av Bartschis mest speciella spön, ett av få torrflugspön i klass sex som överhuvudtaget producerats de senaste årtiondena. Meridian var ett annat fullträffspö av samme designer, speciellt sexan. Jag kände mig dock klar med det spöt och släppte vidare (ja, vilket då slutade väldigt bra för mig bytesmässigt). Det hade dock förmodligen blivit någon form av samlarobjekt i framtiden. Kanske. Svårt att förutse.

Samma sak med Radian-sexan. Jag bytte den till mig och hade mitt livs fiske med det spöt. Efter det kände jag mig klar med det. På något vis. Radian-sex 9' anses vara precis där sweetspoten för Radian-serien ligger. Jag håller inte med. Jag tycker Radian-sexan känns som 'lite en för klen sjua', och Radiansjuan som 'en precis lagom _kraftig sexa_'. Som parallell tycker jag GS688 är 'en precis lagom sexa' och Feralite 8'6" 7wt 'en precis lagom sexa'.

Det här kanske låter lite konstigt och bakvänt. Men - Radian 6wt och 7wt i niofotsutförande ansågs magiska när de kom. 'Fast meets feel'. Jag håller helt med. Snabba i klingan men... långsamma i själen... svårt att förklara... men man upplever det inte som att man kastar med ett snabbt spö - så länge man fiskar det med en skapligt lätt lina.

Bartschi själv menar att Radians är tänkta att fiskas 'true to weight' och jag är benägen att hålla med. Jag har fiskat GPX/Sonar 'halvklass upp' 7wt på Radian 9' 7wt och 6wt på Meridian 9' 6wt. Det har funkar ypperligt. Jag har även kastat samma lina 7wt på Merdian 6wt - killen som har det nu tyckte det var enklare att kasta med en Sonar 7wt än en 6wt.

På Radian-sexan kastade jag infinity 6wt och Sonar stillwater emerger 6wt. Infinitysexan kändes för tung för Radiansexan,  samtdigt som emergern kändes helt ok, så länge det inte blåste för mycket (7-8 m/s där omkring). Vid lite styvare vind kändes det som spöt fick arbeta för mycket för mycket. Det kändes ansträngt. Inte 'fast meets feel'.

Infinitysexan är ungefär 15 meter - emergertipen ungefär 12,5 meter. Bägge väger ungefär som en sjua enligt tillverkare. Radiansexan kändes överlastat med infinitysexan med hela klumpen ute, och kändes överlastad när det blåste såpass att jag fick ta i mot vinden när jag fiskade med emergertippen.

Så - för det ändamål man behöver en kraftig sexa' - alltså att övervinna struliga förhållanden snarare än att kasta artikulerade megastreamers - så menar jag att Radiansjuan är en bättre sexa än Radiansexan. Som sannolikt är en dröm att fiska med en lättare torrflugelina... men... det jobbet gör ju ett GS688 perfekt med en Infinitysexa...

 

Svårt att få rätsida på den här tanketråden - men... för att utnyttja spänsten i ett Radian till det yttersta kan man med fördel underlina snarare än överlina.Spöna presterar bra och är väldigt förlåtande mot tunga linor - men spänsten infinner sig inte riktigt.

Med GS-sexan är det som att - ja... den långsammare aktionen göra att det inte är något bekymmer med en tyngre klump.

Med Exocetten är det som att... ja... en Gold 8wt funkar bättre än en Gold 7wt. Aktionen är djup och lite tyngd gör att klinan börjar jobba lättare. Med ett Radian är det som att tyngden mer anstränger klingan än får den att jobba. Enligt tillverkare skall den vara närmre en sjua än en åtta. Men reviews har varit ganska samstämmiga i att 250gr. är lite i underkant på sagda 250 grains-modell.

Feralite-sjuan (8'6") kastade förträffligt med infinitysexan som emergertipsexan, och känns ganska lik GS688-an.

Det Greenline 6/7wt 8'8" som införskaffades kastade ypperligt med infiinitysexan och emergertipsexan. Aktionen är djupare än Radian och inte 'snabb - ansträngt snabbt' utan mer 'lagom snabb för ett våt och torrflugspö.

Så för att runda av tanken... en radiansexa är ett lätt streamerspö som kan fiska torrfluga. Men det är inte ett presentationsspö. Allt det gör riktigt bra gör Radian-sjuan bättre. Radiansjuan klarar av att fiska torrfluga lika bra som Radiansexan - men ett GS688 kommer att göra det bättre... (om man nu med 'torrfluga' menar 'presentationsfiske').

 

Jaja.

 

Det ska bli spännande att se hur det ursprungliga G688 är i jämförelse med GS-varianten. Vad som väntar i postleverans just nu är alltså:

- ett G688

samt

-en infinity 6wt

och

- en infinity 8wt

--

I projektbacken ligger:

- 2 diplomat 356

- 2 Flymax 56

- 2 Loop Graphite

- 1 Daiwa 731

- 1 Delta 3

- 1 Record Standard

--

samt

- SA ED 6wt, Gold 6wt, Infinty 6wt, Emergertip 6wt, Gold 7wt, G0ld 8wt, Wulff Signature 6wt.

--

och då...

 

- ett Orvis Clearwater 9' 6wt

- ett Loop Greenline 6/7wt 8'8"

- ett Abu Feralite Zoom 7wt 8'6"

- ett Abu Feralite Zoom 5/6wt 8'6"

- ett Fibatube 6wt 8'6"

- ett GS688

- ett T&T Excocett SS 250gr.

 

Med den utestående G-sexan kommer jag därmed att ha en massa kul retrokitt vilka sammanlagt kostat mig under tio papp inklusive rullar. Finansieringen för detta har täckts genom trading av oanvända fiskeprylar huvudsakligen här.

Radian-sexan som jag bytte mig till byttes, tillsammans med en ULA, mot pengar som mer eller midnre täckte GSsexan. Mitt Meridian 6wt bytts med Exocetten.

Jag har en ULA kvar och jag behåller mina Radian 7wt (9' resp 10') för att de är så jävla magiska.

--

Funderade vidare på det här med resten av spöparken - och la helt sonika ut annonser på mit L2H och S4-sexan. Där med blir det utrymme för nya iljegardspön...

;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • T-bum changed the title to Redux - korta långsamma torrflugspön och långa klumpar på kusten...

Efter att ha läst lite historia kring G så är det inte säkert att det är Bartschi som låb bakum ur-G 688 - spöserien kom före. Oklart när den modellen kom dock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur mycket är lagom och hur mycket är tillräckligt - och är tillräckligt lagom?

'Lagom går åt, men tillräckligt kan vara bra att ha att tillgå' - är devisen bland folk som jagar i björntäta områden med lös hund...

 

Efter att ha dryftat en del frågeställningar om kastande på kusten och linor och spöklasser och längder med en spekulat på ett spö kom avstampet till en ny reflektion - och tillika provocerande frågeställning... Är 9' 6wt fast action den mest överskattade spötypen som finns?

Frågan uppstår när jag funderade över med vlken lätthet jag gjorde mig av med min Radiansexa - en av de mest allsidiga och bästa sexorna i grafitspönas historia (och nej - det är inte jag som säger det) och min Merdiansexa. Samma sak där. Legendariskt spö. Men - det var ändå lätt att skiljas från dem.

Jag blev ombedd att förklara skillnaden på mina spön på kusten och förklarade då i princip att ett Radian 6wt/7wt är 'ganska lätta streamerspön' emedan Flex 7wt och Exocett 250 är mer att betrakta som arbetshästar - de böjer sig djupare och bänder gärna upp en tung lina med en stor fluga. I princip ett 'tungt streamerspö'. Ett GS 6wt är ju då ett rent torrflugspö i sammanhanget.

Sen det här med längder - vad är skillnaden mellan 8'6"/8'8" resp. 9' resp 9'6" resp. 10'? På kusten blåser det ofta(-st) så här spelar vindkänsligheten ganska stor roll - ju längre spöt är desto mer vind fångar det. På såvis är ett spö nånstans 8'8"-9'0" ganska optimalt. Vadar man djupt är en niofotare att föredra, vadar man riktigt djupt håller jag en tiofotare som optimalt - men så djupt vadar jag bara i strömmande.

Fiskar man i stillastående är ett längre spö ganska yxigt, men i strömmande mest behagligt. Jag har en tiofotare i sex resp. sju för älvfisket. Sexan som rent torrflugspö (S4), sjuan (Radian) dubblar som streamerspö och tungt torrflugspö. Jag har fiskat sjuan på kusten som nödlösning men tycker det är för långt för att det ska vara riktigt praktiskt. En nio-sexa kanske funkar ok på kusten, men kommer nog att bli slitsam att 'grindfiska' med dag in dag ut.

Men vad babblar jag om...

 

Jo - poängen var att som ett rent torrflugspö på skapligt kort håll <20 meter påstår jag att en 8'6"-8'8" mod-slow är ett bättre val än en 'snabbsexa' som Radian. Radiansexan är ett lätt streamerspö som är kapabelt att kasta torrflugor och kroka fisk på väldigt långt håll. Men - ska jag fiska på kort håll och vadar grunt väljer man ju såklart ett annat spö. Samma sak om man ska fiska torrfluga i ett 'big water' - en tiofotare eller möjligen nioochenhalva är förmodligen ett mycket bättre val om du ska kasta långt som fan, menda hur mycket som helst och samtidigt stå med vatten i bröstfickorna... Inte minst då det underlättar att få linan över strandvidjet... Så en snabbsexa är helt ok på allt, men inte bäst på något.

På kusten blir det ju lite samma sak - det finns ingen direkt fördel med en Radiansexa över en Radiansjua. men jag upplevde Radiansexan som mer ansträngande att kasta med när det blåste. Och det är här det blir intressant - det är klart att en Radiansexa är att föredra framför en Radiansjua som torrflugspö... men är det här egentligen torrflugespön per se? Nej - jag skulle snarare beskriva dem som 'lätta streamerspön' de kastar gärna relativt lätta flugor och relativt lätta linor. Och, som 'lätt streamerspö med torrflugepotential' håller jag en niofotssjua som mer versatil än en niofotssexa.

Samma sak det här med torrfluga - blåser såpass mycket att jag inte kan kasta skapligt tillförlitiligt med GS-sexan så blåser det såpass mycket att det inte är någon direkt poäng med torrflugfiske... Så även här blir då frågeställningen 'när är en snabb niofotssexa att föredra framför en långsammare kortare sexa'?

Så - som lätt streamerspö föredrar jag en (true) 'fast' sjua framför en (true) 'fast' sexa. Som torrflugspö föredrar jag en 'slow' <9-fotsexa. Som arbetshäst/tungt streamerspö ett kortare/djupare spö som Exocetten (som ju dessutom är att betrakta som 'true' 8wt). Så när använder man en snabb niofotssexa, egentligen?

I älv är det ju lite samma sak fast med tiofotare och ett elvafots 6wt-switchspö. I mindre strömmande vatten (läs, smalare vattendrag med kortare kasthåll/grundare vad) är ju ett så kort spö som möjligt att föredra av vegetationsskäl... Så - när behöver man en snabb niofotssexa?

--

Meridiansexan kvalar inte riktigt in i den här diskussionen då det är ett dedikerat salvattenspö och inte riktigt låter sig jämföras med övriga spön - jag böjde mitt meridian jämte en annan killes Radianåtta och Meridiansexan var styvare... Så det var i praktiken ett åttaspö med en sexatopp. Jag personligen hade valt en sexa snarare än en sjua om vi pratar om saltvattenspön - men diskussionen ovan avser mer flugspön i största allmänhet.

 

Och - jag vet naturligtvis att 9' 6wt är at betrakta som '30-06' för öringfiske. En snabb sexa klarar precis allt, utom möjligen delikat mygg/knottfiske etc på nära håll. Streamer, tungnymf och torrfluga samt kasta en hel lina... jajamen... men - frågan är:

I vilken situation är en snabb niofots 6wt det oprimala spövalet?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den snabba sexan kanske är optimal för Nya Zealand?

Och jag tror också att en riktig sjua gör allt på kusten bättre än en sexa. Det flesta hänger ju ändå på en lina som väger som en sjua. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago, Fisk said:

Den snabba sexan kanske är optimal för Nya Zealand?

Och jag tror också att en riktig sjua gör allt på kusten bättre än en sexa. Det flesta hänger ju ändå på en lina som väger som en sjua. 

Scott gjorde ju ett Meridian 6wt NZ special - så du har en poäng... Men - jag vill ändå påstå att jag hade valt en Radiansjua framför en Radiansexa om vind var faktorn jag skulle komma tillrätta med. Meridian och Radian låter sig som sagt inte riktigt jämföras rakt av. Jag hade valt ett Merdian 6wt framför ett Meridian 7wt alla dar i veckan också...

Men frågan kvarstår - är det mångsidigheten i den snabba sexan som gör den så poppis, eller handlar det om något annat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snabbt, hård, styv ord som verkar tilltala många. Mer måste vara bättre. Det finns inget enklare sätt att sälja en ny rulle än att klämma in ett till kullager någonstans. 
 

För en del kanske det känns bättre i magen att det står 6 istället för 7 ovanför handtaget? Som att det skulle vara väldigt stor skillnad att landa en öring på en sexa eller sjua. Speciellt danskarna verkar gilla en låg siffra ovanför handtaget, trots att spöna dom använder används för att kasta linor som egentligen är ett par klasser högre än dom intalar sig att dom fiskar med. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många verkar börja helt baklänges. Börjar med spöt, sedan en lina som gör att man klarar av att hantera spöt. Istället för att börja med vilka flugor man ska fiska för att titta på en passande lina och sist ett spö som gör att man kan hantera linan. 
 

Som sista inlägget här:

Om man börjar med spöt, en femma. Då vill man ju troligtvis fiska en lina i klass fem. Behöver man sedan överlina spöt för att klara av att kasta det, då är det ju ingen femma längre. 
Det har inget med moderna spön att göra. Göra orimligt styva spön har gått länge. 

Redigerad med Fisk
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Publicerat (redigerad)
40 minutes ago, Fisk said:

Många verkar börja helt baklänges. Börjar med spöt, sedan en lina som gör att man klarar av att hantera spöt. Istället för att börja med vilka flugor man ska fiska för att titta på en passande lina och sist ett spö som gör att man kan hantera linan. 
 

Som sista inlägget här:

Om man börjar med spöt, en femma. Då vill man ju troligtvis fiska en lina i klass fem. Behöver man sedan överlina spöt för att klara av att kasta det, då är det ju ingen femma längre. 
Det har inget med moderna spön att göra. Göra orimligt styva spön har gått länge. 

Vi är i detta rörande överens.

Jag tror min förvirring kommer sig av att jag efter Meridian 6wt och Radian 7wt på kusten skulle tycka att Radian 6wt var the shizznittzz... men så blev det inte. Och jag är lite nyfiken på varför jag inte fastnade mer för Radiansexan än så...

Sen är det intressant att Ininity 6wt som jag tycker känns perfekt på GS-sexan kändes för tung på radiansexan.

Jag tyckte Radiansexan var supertrevig att fiska med och jag fick uppleva mitt livs kustfiskedag med det... men ändå - blåser det under fem väljer jag GS-sexan alla dagar i veckan. Blåser det mer än fem så väljer jag Exocetten eller Radiansjuan alla dagar i veckan. Så frågan kvarstår - när ska jag egentligen använda en snabb sexa? Det är ju inte som att mina flugor bundna på CS54 resp F314 (#6 i bägge fallen' är att betrakta som 'stora flugor' om vi pratar spö för öringfiske i största allmänhet.

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här med karma är lite spännande.

Sålde precis av min Flex-sjua och summerade årets utrustningstransaktioner...

Det är lite lustigt hur det här året har blivit - jag har bytt ut nästan hela min utrustning.

Meridian 6wt från -16 -> Exocett SS 250 från -23 (jämt byte) - personen ville ha ett ur-Meridian i samlingen och erbjöd byte rakt av... Spöt kostar nånstans runt 12 papp i butik i USA.

Radian 6wt + ULA-rulle -16 (sålda) -> Loop Greenline 8'8" 6wt + Feralite 8'6" 7wt + Feralite 5/6wt 8'6" + Scott (ur-)G 6wt 8' 8" + två diplomat 356 och en flymax 56 (så, ett spö och en rulle såldes för tillräckligt mycket pengar för att betala fyra vintagespön, varav två oanvända, samt då tre rullar). Spöt hade jag bytt till mig mot ett utdömt SAGE One som jag inte trivdes med, men Lamsonrullen köpte jag hos René - och jag fick såpass bra betalt att det täckte dåvarande nypriset för ett Radian samt det jag betalade för rullen -16... Jag fick dessutom ett i princip oanvänt Orvis Clearwater 6wt 9' av en polare - så jag fick en annan lite snabbare niofotssexa om nu jag skulle behöva det.

Utöver det har jag sålt av gamla avlagda linor, haspel- och multirullar, flexsjuan och lite andra fiskeprylar som blivit liggandes de senaste 10 åren - vilket faktiskt gett tillräckligt mycket för att ha täckt kostnaden för mitt GSeries 6wt 8'8" som jag gav mig själv i sen femtioårspresent.

--

Så - jag har kommit ur det med ett i princip ofiskat Thomas & Thomas, ett splitternytt Greenline, en splitterny Feralite 5/6wt, en i princip ofiskad Feralite 7wt och ett ur-G 6wt samt då ett nytt Scott G Series 6wt, samt en drös flymax och diplomat 356 - vilket passar perfekt på sexaspön i spannet 8'6"-8'8".

Kvar av det gamla finns en ULA F-W och mina två Radiansjuor - vilka jag tror får bli kvar som framtida samlingsobjekt, samt då mitt switchspö med en tillhörande 2w, samt en 10' S46wt och en Dryfly - vilka kommer att avyttras om tillfälle ges - för att på så sätt finansiera det utestående spöt i samlingen...

vilket då såklart är ett Scott G2 6wt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Publicerat (redigerad)

Jaha. Nähä.

Grunnar vidare i tanken kring det här med att bygga ett par åttafots-glasspön. Vad är det jag vill uppnå? Vad är det i min redan abnormt förvuxna utrustningssamling som saknas? Vad är scenariot jag vill komma åt med dem. Funderar tillbkas på min första jämtlandstur för 30 år sedan. Med fanns mitt Loop HM 4wt, ett St. Croix ul-spö och mitt Ryobi Astroblack 9' allt-i-allo-spö. Det gick streaking caddis, harörenymfer och bitch creek. Små tobys, lillöringen och rapalas. Ett par kastflöten och en maskburk för att säkerställa födotillgång.

Tittar på vad jag har idag. Astroblacket finns kvar - förvisso ersatt, men ändå. St. Croix-spöt finns kvar. Loop-fyran är ersatt av en Greenlinesexa och en G-sexa. Jag har dessutom eBayat hem ett Feralite Spin/Fly 7' 6wt och sneglar på en Feralite smuggler 7/8. Så - vad är det då jag skulle vilja komplettera med utöver detta?

Funderar vidare - hur skulle det vara med ett par riktiga 'bummarexpeditionsspön' - alltså ett par robusta spin/fly åttafots glasfiberspön med dubbla handtag och dubbla toppar? Tanken är alltså i princip följande:

Att utgå ifrån dubbla klingor och passa ihop dellarna så att man har sex kompatibla delar. Sedan en minimalistisk flugunderdel för enhands och en med slides som kan dubblera mellan switch resp haspel samt då såklart dubbla toppar som en nick till Greenline.Som bonus får man en extra mittendel. Oklart vad man ska med den till... Om inte annat kan man ha den som en prdding stick för att reta 'Yxan'.

Har man en sådan sexa och en sådan åtta så har man tillsammans med två loop graphite (en sexa och en åtta) och två lättviktshasplar samt en packe toby och lillöringen i spannet 4-12 gram, några rapala, lite poppers för spinn och fluga ett par kastflöten och ett paket krok samt en burk mask, ett par päronblyn och en flugask för strömmande och en flugask med märlor och omö för kusten ett kitt som ryms i två tuber som lätt fästes i ramen på ryggan. Ett kitt som i pincip klarar av alla former av lättspinn och fluga efter öring (och harr) på skapligt kort distans (<20 meter) som går att uppbringa i Sverige. Dessutom ett perfekt kitt för att fiska abborre på kusten med poppers - antingen med haspel eller med fluga. Åttaklingan kommer att kunna kasta mina vanliga kustflugor med bravur och binder jag en sunray-intruder på en lätt donator-krok så kommer jag att ha en välfungerande stor baitfishfluga. Med oversize titanringar och titnakomponenter i övrigt för att slippa allergi.

Lite spännande tanke - går det att med två uppsättningar glasfiberklingor (alltså - fyra klingor), två gamla Loop Graphite och två gamla haspelrullar att få ihop ett pålitligt 'expeditionskitt' - det jag egentligen skulle haft i Vålådalen -95, BC -04 eller i Cali -07... Samt dåå under alla år däremellan och fram tills nu... Och då - för all överskådlig framtid?

Tanken svindlar. Med en såpass kort progressiv sexa skulle man till och med kunna fiska KFK och andra midge-mönster på extremt kort distans och fortfarande få det att funka med relativt grav fisk (<2kg). Så - trettio års prylhets skulle hypotetiskt kunna täckas in av två galsfiiberkitt...

Visst - det finns en del spinnsituationer där åtta fot är för kort, och det finns massvis med flugsituationer där en åttafotare är för kort. Men det är inte poängen. Poängen är två fullt tillräckligt bra spön som är robusta och har själ och som kan stå ute, upptacklade i ur & skur. Det pratar Gierach om i någon av böckerna - ett spö som kan stå upptacklat utanför köksdörren hela säsongen. Ett sommarstugespö och ett fjälltursspö. Eller ja - fyra spön då totalt...

Som sagt. Tanken svindlar.

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland, inte särskilt ofta - men ibland, går allt smidigare än man förväntat sig. I måndags morse gjorde jag av med vad som i princip var mina sista stålar för månaden (inte riktigt, men nästan - det finns till bilbesiktning också och det finns mat som räcker månaden ut) på ett 'ur-G' (6wt, 8' 8"). Jag tänkte att det skulle drälla ner om ett par veckor.

Icke-sa-nicke. Vid lunch messade fedex och sa att det skulle komma ett paket mellan 17:00-22:00 och vid halvåtta knackde ett förvirrat bud på.

Och - hade det varit fotoljus ute hade jag bjudit på några bilder, inomhus blir det svårt att få till det. Sicket jävla spö - för det första förefaller det vara helt oanvänt. För det andra är det... så... enastående vackert. Ner i minsta detalj - mörkröd scroll på osandad klinga är bara... för mycket...

Det ska bli oerhört spännande att kasta det sida-vid-sida med den modernare versionen - mina försiktiga provdarrningar av spöt inomhus ger vid handen att det förmodligen är en smula vekare än den nyare upplagan.

Men. men. Då har jag köpt mig mitt första samlarspö... Och jag tycker jag fick rätt bra med valuta för <4.000:-

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dåså - lite provkastningsobservationer och reflektioner. Rant-style

Med dundrande migrän linkade jag ner i stadsparken, efter morgonrundan med hunden samt repetetivt kaffedrickande, med G688-an tillsammans med en Flymax 56. I dagsljus är inte längre längre lindningarna blodröda, utan har en intressant rödbrun transluscent ton. Makalöst vackert ner i minsta varv i lindningarna - eleganta subtila dekorationsvarv här och var (kass fotoljus och migrän = inte läge för makrofotografering...). Handtaget är identiskt med det jag har på mitt GS688, på det senare är det syntetinsert, på den här mörkt trä av något slag. Möjligen är det silverveslag på den här, eloxerat på mitt GS. Men, slimmat western trout och screw up/single. Blir inte mer klassiskt western än så...

Precis när jag strängat spöt med infinitysexan börjar det blåsa pissvind. Jahopp. G-sexan överraskar dock positivt. Jag trodde den skulle vara flimsigare än GS-sexan. Men icke. Den här är minst lika rapp och hanterar infinitysexan med bravur. Det känns inte det minsta överlastat, den pissiga vinden till trots. Det blåser 8-10 och jag kastar utan större bekymmer klump + 10' tafs + 5 meter backing. Fullt adekvat för pissblåstsfiske.

Skillnaden då? I termer av hantverk vinner G-sexan. Spöna var helt enkelt vackrare för 20-30 år sedan. Samma sak med Greenline-sexan jag köpte - lystern i klingan är magisk. Samma sam med Loomisspinspöt från BC -04 (en GL2:a 10' moderate för bobberfiske efter steelhead och lax i älv) - lystern i klingan är fantastiskt, och handtagen är på något vis - jag vet inte... no frills snygga, perfekt exekverade handtag, utan onödigt krångel... på ett elegant och enkelt vis. Visst. på mitt bygge kommer det att vara titan-komponenter och korkinsert resp. slides.

Det är inte som att jag tycker det är något fel på GS-sexan - det är ett makalös vackert spö, och även om syntetinserten är praktisk så... nä - det andas inte lika mycket hantverk som en träinsert, på samma sätt som de perfekta lindningarna på G-sexan för tankarna till 'hantverk' snarare än 'serieproduktion'. Även om den moderna versionen är ett bättre spö ur alla tänkbara tekniska jämförelelser, så har det äldre spöt mer 'mana' eller 'själ' eller what not... Det är dessutom vackrare ur alla tänkbara perspektiv och tillhörande jämförelser.

Men - den moderna versionen är ett bättre spö att kasta med. Inte för att det verkar vara någon större skillnad i praktiskt kastande - men det äldre spöt har definitivt mer 'tip bounce'. Balansmässigt skiljde det inte mycket; visst - GS-sexan är lättare, men man upplever inte det äldre spöt som tungt på något vis. Mer distinkt, snarare. Men, mer 'livligt'. Om man väljer att betrakta det som 'mindre precist' eller 'mer själfullt och livligt' är nog mest en smaksak.

Pris/prestanda? Tycker jag att man får valuta för pengarna om man köper ett GSeries 688 för 11.5 kkr kontra köper ett på eBay för 4.000:-? Nej. Jag kan inte påstå att skillnaden är värt 7.500 (vilket f.ö. är _mer än_ nypriset på ett Radian 2016). Tvärt om skulle jag påstå att ett välbevarat premiumspö etbjuder ett bruksvärde långt över prislappen. Samma sak med Greenline-sexan jag köpte (nytt) här på edge. Gsexan och Greenline-sexan kostade mig, tillsammans, lite mer än hälften av vad GS-sexan stal av veckopengen...

Tittar man på Feralitespöna så är de ju mer av underhållingskaraktär på kusten. Det finns något vilsamt i att fiska med ett kort glasfiberspö, men för praktiskt kustöringsfiske håller jag grafit att vara ett bättre material... Med det sagt. Såväl G-sexan som Greenline-sexan är tvivels utan fullt adekvata öringsfiskemaskiner tillsammans kapabla att hantera precis allt utom vind över 8 m/s när det kommer till mitt kustfiske efter öring - att få ihop detta (i princip i nyskick) för hälften av vad ett nytt premiumspö kostar är faktiskt mycket utrustning for the buck, no?

Klurade vidare lite kring det här med vilka spön skulle man ha för att på så få spön som möjligt täcka allt praktiskt torrflugfiske, streamerfiske, nymffiske etc. med flyt och intermediate efter öring, havsöring och smålax/sommarlax som jag kan förutspå ska kunna inträffa framigenom... Detta då undantaget knott/myggfiske - eller möjligen det allra mest delikata distanspresenatationsnånting-fisket man kan konstruera. Jag är fullständigt övertygad om att det finns några fall där en 3/4/5 wt är ett bättre val en 688... men jag tror en 688 kommer att vara adekvat i de flesta tänkbara fall...

Bryter man ner det taxonomiskt så handlar det ju egentligen om följande katergorier spön:

1 - presentationsspö för torrfluga (G688, GS688, Feralite 5/6wt, Feralite 7wt)

2 - kort buskröjarspö för bäcköringsfiske (Feralite 7' 6wt spin/fly - man skulle kunna komplettera med kort G 4/5 wt)

3 - lätt streamerspö/distansspö (Radian 7wt 9'/10', Greenline 6/7wt 8'8", S4 10' 6wt - man skulle kunna komplettera detta med en G-6wt-10'... för att det skulle vara kul att ha ett... )

4 - tyngre stremerspö (Exocetten och mitt 6wt switch - de är ju i praktiken åttor - man skulle kunna komplettera med ett tyngre/längre G eller 8'8" HeliPly* 7-8wt).

Men, med ovanstående spön och ett ganska litet urval av linor skulle jag känna mig komfortabelt rsutad för med nära nog allt tänkbart öring och smålax/sommarlaxfiske - sjunklina undantaget. Av dessa har jag köpte fyra nya, resten är secondhand/byten. Med ytterligare ett par kompletterande spön kommer jag att ha fullständig täckning från 70-tal i glas (Feralite), via 80/90-tal i grafit (G) samt modern samtid (Radian/Exocett/GS/S4/L2H).

Utöver detta då ett dubbeltoppsspinflyexpeditionsglasspön på Iljegardklingor i klass sex och/eller åtta.

Det känns faktiskt som en öringgarderob att vara nöjd med...

;)

--

*Dagens Scott nörderi - om jag har förstått det rätt som kom 'G' (spöt då - inte filmen) 1976 och fanns sedan i produktion fram till -06 (30 år) då det ersattes av G2 som några år senare ersattes av G-Series - vilket produceras idag. En intressant livscykelsanalys kan göras på ovan... G fanns i produktion i 30 år. Meridian fyra-fem, något sådant. SAGEs modeller lever sällan mer än ett eller par-tre år. Etc. Etc.

Hur som - utöver 'PowerPly' glasspön så finns 'HeliPly' - vilket i princip är 'G' i saltvattensutförande - och de har lika myckt kultstatus bland amerikanska saltvattensfiskare som 'G' har bland öringfiskare.

Jag har sett något enstaka på eBay och hoppas kunna hitta ett så småningom. De finns som tredelade 8'8" i 6wt, 7wt och 8wt.

Utöver det hade det såklart även varit roligt att testa ett 10' G 6wt - om man tänker sig lite för kring linval, tafs och flugkonstruktion borde man kunna 'chucka' en ganska (relativt) stor hårvinge med ett sånt spö. Att kasta en omö/ullsock på CS54 #4 lär ju inte vara något större bekymmer, och en Sunray skulle ju kunna bindas som en intruder på en väldigt lätt donatorkrok (har några popperkrokar liggandes som verkar ypperliga för ändamålet).

I princip bygger man/jag isåfall en två-stations omö/ullsock - med en tail av isbjörn över vilket man lägger häger och därefter apa, därefter en främre station på samma vis, men mer 'vingprofil' på isbjörnshåret och djungeltupp som ögon. Som förstärkning kan man använda tippet och om man har lust kan man såklart dubba in lite säl alternativt tvinna upp isbjörn och ripple-ice eller påfågel. Men lackad tippetjropp kommer ju att bli ungefär som en tub - om det nu är Sunray-looken man är ute efter...

Bakloop för stinger är ju enkelt att få till med 0.50 fireline som jag har liggandes (knytbar gäddtafs), i den hänger man en lätt karpkrok i storlek 6.

Med brun, vit och svart häger och isbjörn får man ihop de flesta upptänkliga kombinationer som kan vara relevanta för ja... stora hårvingar syftandes att fånga fiskätande öring snarare än lekvandrande lax. Med pseudo hackle, syntetapa, ripple ice och någon form av syntetsub för isbjörn går det ju enkelt att få till en syntetvariant.

Jag tänker att det sannolikt är en av de lättare (i såväl bildlig, som mer abstrakt bemärkelse) sätten man kan konstruera en fluga på 5-6". Omö/Ullsock i svart guldfasanflank (och svart guldfasantippet) på CS54 har jag en drös liggandes. Sen kanske man skulle kunna komplettera med muddlers med isbjörnsvinge? Tre ganska eleganta/enkla mönster som täcker de flesta former av ytligt streamerfiske jag kan föreställa mig.

Jaja. Dags för kaffe.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Publicerat (redigerad)

Dåså - ytterligare ett snabbt oplanerat spöbyte...

Jag blev av med mitt S4 10' 6wt och fick ett tvådelat G 9' 6wt.

Så - på kort tid har jag blivit vid ett G688 och ett G690. Det senare framstår lite som ett Tom Morgan Favouirite fast för mig. Sjukt osmidigt men samtidigt så perfekt tvådelat...

Spöt är byggt av nån tjomme i Europa på en Scott-klinga. Snyggt exekverat och med ett bättre handtag än orginal - så jag kan inte klaga. Bara provvispat inomhus, men återkommer efter provkast.

--

Vill man vara rolig:

'Det enda som är bättre än att ha ett Scott G - det är sannolikt att ha tre...'

Rätt häftigt - jag köpte ett GS - och nu har jag två ur-G. Tre G-sexor. Svårt att bli mer öringluffare än så... Men - roligt/skönt att ha två ur G att fiska med. De representerar inget större materiellt värde, men är vackert hantverk och har mycket själ.

Spön att fiska med. Håller de så håller de - går de av så... ja - så kan det gå...

Har kvar mina 'arbetsspön' GS-6, Radian 7 9'/10' samt L2H-sexan. De är kastmaskiner och såväl Radian-sjuorna som GS-sexan är makalösa. Men - spöna är själlösa på något vis. De är för perfekta. Nästan för bra.

Tillsammans med Exocetten så har jag tungspön så jag klarar mig.

Så - fortsättningsvis blir det vintage-sexor för hela veckopengen. Överkomliga i pris och roliga. Kan man sedan reducera linvalet till infinity så är nog livet perfekt...

;)

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och då så... där damp den sista sexan på överskådlig framtid ner i eBay-kundvagnen... Ett Thomas & Thomas Horizon II 9' 6wt.

Så - all in all har jag gjort mig av med:

- Radian 6wt

- Meridian 6wt

- S4 6wt

- Flex 7wt

- ULA Force W

På kuppen har jag blivit med:

ABU Feralite 5/6wt 8'6"

ABU Feralite 7wt 8'6"

Fibatube 6wt 8'6"

Feralite 6wt 7' Fly/Spin

Orvis Clearwater 9' 6wt

Thomas & Thomas Exocett 250

Thomas & Thomas Horizon II 6wt

G 6wt 8'8"

G 6wt 9'

Loop Greenline 6/7 8'8"

 

Jag gjorde ett försök att räkna ihop det och så vitt jag kan bedöma är det en +/- noll affär för mig give or take en femhunk. Försäljning av linor och lite avlagda multi och haspelrullar gav ytterligare ungefär fem papp som täcker ytterligare ett par linor och backing samt lite tafsar. En dryfly täckte gott och väl inköpet av ännu en Flymax 56 och dubbla Diplomat 356. Jag har kvar en 2W och en CLW samt två ur-graphite och en ULA Force W.

Så lite hastigt och listigt har jag fått ihop en dubbeluppsättning spön för mitt fiske:

- moderna med garanti (GS688 samt Radian 7wt 9'/10' och T&T Exocett 250 8'8")

samt

-'90-talare' (G688, G609, Greenline 6/7 8'8" och T&T Horizon II 9' 6wt)

Det verkar som att jag utan att riktigt fundera igenom det skapade mig min drömutrustning för ungefär 25-30 år sedan. Visst Greenline är lite senare, men den får räkna dit. Som bonus då flera fina Feralites.

Hade varit kul med en G sjua och eller en HeliPly i 6wt eller 7wt Den som lever får se.

Jag känner mig dock färdig med utrustningstransaktioner för överskådlig framtid och ska nu få tummer ur och beställa hem lite linor och tafsar. Sen ska jag väl förhoppningsvis få mitt migränarsle ut och fiska vad det lider.

Sight casting på id i klar vatten och bleke är ja... bättre än att sitta hemma med migrän...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog ut och luftade de bägge ur-g-sexorna idag.

Strängade först niofotaren med en MED 6wt på min ULA W. Trivdes inget vidare med det, så jag växlade till en Flymax 56 med Infinity. Det lirade betydligt bättre och jag hittade snabbt ett skapligt ok 'klump + 3-4 meter'-kast i måttlig men märkbar vind. Handtaget passar som hand i handske och jag har exakt noll invändningar mot spöt. Utöver då att det är tvådeat... Men det har sin egna rustika charm...

Växlade sedan till den tredelade 6wt 8'8":an, med infinityn på flymax. Det ger ett helt annat klipp i kastet. Så - de där fyra tummen gör skillnad.

Jag tror möjligen att nio-fotaren kommer att trivas bättre med Wulff SIgnature, eller möjligen en helt vanlig TT-(true)sexa. Jag ska även testa gold-sexan vid tillfälle, men redan med infinityn är det en fullt fiskbar kombination.

Men:

...så länge jag befinner mig i icke-strömmande icke-harrförande vatten kan jag inte riktigt se vad det här spöt tillför mitt fiske idag - de två G/GS kort-sexorna är helt enkelt mycket bättre kastspön, emedan nian skulle erbjuda bättre mendmöjligheter, rollkast och presentation i skapligt vindstilla förhållanden i lövsjö (samt bättre möjlighet till distanskrokning). Men för _det fiske jag bedriver på sörlandet_ så är det mest kuriosa och ett kul spö att ha i samlingen. Jag är fullt nöjd med '+/- noll'-bytet mot mitt S4 som jag köpte för en relativ spottstyver när de gick ur produktion.

Det ska bli spännande att göra samma utvärdering med T&T-sexan och Greenline 6/7-an.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag vaknade i onsdags hade jag inte en aning om att jag skulle skaffa mig mitt första canespö samma dag.

Nu har jag för första gången i mitt liv kastat med ett canespö. Som jag dessutom äger själv.

--

Garrison 209E 7'9" - med slide down och makalös finish. Vackert så. Testade den ständiga Infinitysexan som kändes en smidge tung (föga överraskande), så det blir till att skaffa en femma också. Den kommer nog att trivas även på G-nian som kändes lite överlastat med infiinity-sex.

Fick ett tips om RIOs Single Handed Spey, så jag flyr nog hem en sådan sexa för ytterligare test.

209-taperingen påminde inte helt lite i aktionen om Feralite 5/6wt, så det här kan nog bli kul på riktigt.

Och - satan så kul det ska bli att ta en västkustöring på ett canespö!!!

--

Hur var det att kasta med ett canespö då? Bra och märköogt samtidigt. Nalansen blir ganska annorlunda så det kändes rätt trevande - men... jag är klad att jag valde ett spö kortare än 8 for... Eller om det nu var spöt som valde mig - det var det där med karma...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/28/2024 at 7:12 PM, Fisk said:

Single hand Spey, värt att notera vikten på den. Den är en skjutklump utan finess vid underhandskast och vid överhandskast blir det en riktig tegelsten i ett snöre. 

Säger du... - jag satte mig och kontroll-läste Rios hemsida - 230 grain total head. Så nu är jag en smula brydd...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Publicerat (redigerad)

Men dåsås att... Lite spöporr.

Efter att ha sprungit som en yr höna och bytt spön fram och tillbaka i tre månader har jag nu till slut fått det sista paketet levererat. Trodde jag. Hade missat att beställa en lina... Jaja.

Nåväl.

Resultatet av runtflängandet är att jag nu har att tillgå, för min fullständiga utvärdering av sexor på kusten att tillgå:

Ett Scott G 6wt 8'8" 3-p

Ett Scott G 6wt 9' 2-p

Ett Garrison 209E 5/6wt 2-p

Ett Loop Greenline 6/7wt 8'8" 3-p

Ett ABU Feralite 7wt 8'6wt

Ett Thomas & Thomas Horizon II 6wt 9' 4-p

ej med i bild:

Scot G-Series 6wt 8'8" 4-p, Orvis Clearwater 6wt 9', Thomas & Thomas Exocett SS 250 gr, Scott Radian 7wt 9'(10' - dessa är att betrakta som samtida arbetsspön och inte en del av den faktiska vintafeutrustningen - där allt utom Loop-piskan och T&T-spöt är från nittiotal eller tidigare. De senare två är dock trevliga exempel från tiden då det fanns välbyggda nononsensespön att att köpa, samt då premismspön var premium.

Jaja. Ovanstående prylar har tillkommit genom att sälja/byta bort ett Radian 9' 6wt, En ULA, ett Flex 9' 7wt samt ett S4 10' 6wt. Lite andra prylar har också växlats ut. Mitt Meridian byttes mot ett Exocett - synnerligen uppskattat byte. Men - Radian/G-Series och Exocetten saknar själ. Där fiskemaskiner, men tråkiga.

Jaja.

Så, planen är att nästa vår fiska (huvudsakligen jag kommer att använda Exocetten med 8wt Infinity som tungspö och G-S sexan/Radiansjuan vid behov) med _nedanstående -i syfta att evaluera korta spön pch långa klumpar med fokus på klass sex, i ett försök att komma bort från snabba niofotssexor som ju då egentligen är klensa sjupr...

Syftet är alltså egentligen trdeggat:

- att pula ihop en spösamling

- att fiska med klaissiska öringsexor

- att tvinga tillbaks mig i gammaldags kastande

- undersöka hur livet är som öringbummare med klassiska sexor och en tungåtta, och därmed klara mig med fem linor:  Infinity 5wt, 6wt, 8wt samt Emergertip 6wt och Wulff Sig 6wt (utövr då gamla Gold som ligger och skräpar).

Därmed kommer jag att använda Radiansjuan med GPX om jag behöver det av vindskäl och G_Series-sexan som rent 'torrfluearbetsspö och inte på kusten'

Enjoy De är de sista spöna jag köper... Lite ironiskt att detta var vad det blev istället för ett Thomas & Thomas Avant II köpt nytt i butik. Bra value for money me thinks....

 

IMG_3003.JPG

IMG_3004.JPG

IMG_3005.JPG

IMG_3006.JPG

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Garrison + Record, kommer att Få Infinity Orange 5wt + orange backing. Laserstråle...

 

IMG_3014.JPG

IMG_3015.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

G 6wt 8'8" -kommer att få nytt handtag, otervlig metall... Lirar najs med Daiwan och kommer att köra Infinity Orange 6wt med Orange backing. LAserstråle...

IMG_3016.JPG

IMG_3017.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

G 6wt 9'med Flymax 56 -sunkmetall men fint handtagsbygge - så det får bestå. Kommer att fiskas med Inifinty Mastery 6wt. Långt mjukt streamerspö, men primärt för strömmande. Drömspö för grob harr.

IMG_3013.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.



















×
×
  • Skapa ny...