Hoppa till innehåll

Flugfiskarens olika Stadier,Var befinner du dig ?


Lord-Thymallus

Recommended Posts

Olika faser man gått igenom som Flugfiskare i korthet och grova drag   :-

Följande verkar vara vanligt och stämmer in ganska bra på mig (Konstigt jag utgick ju från mig själv ::) )

1 Nybörjare - Man har ingen riktig koll på något men kul är det fastän man inte kan kasta riktigt och inte får nå fisk nästan

(inte så mycket att skriva om eftersom man rätt snabbt gick in i fas 2 för man trodde man på så vis skulle få mer och större fisk)

2 Prylnisse/Bög  - Man vill ha allt nytt och bryr sig mer om vad för märke man har på grejorna och tiden för fisket minskar då man sitter hemma och beundrar sina prylar och kollar på nätet och i kataloger vad man härnäst ska köpa...och när man väl tar sig iväg att fiska har man ett dussin spön med sig i olika klasser med allt från flytlina till superultrasnabb sjunklina och västen väger bly av alla bra att ha prylar man läst att man inte klarar sig utan,och när man fiskar mäter man lyckan enbart i hur stor fisken är

3 Njutare - Man har sakta men säkert fallit ifrån prylhysterin och har bara 1spö med sig på fisket och en flugask och man har plötsligt fått upp ögonen för hur vackert det är kring älven/tjärnen och man jagar inte hysteriskt runt i blindo efter vakande storfiskar.

Man tar sig tid att sätta sig ner ta en kopp kaffe och skåda ut över den vakande fisken för att sedan lugnt lägga några kast och dra upp någon ev matfisk och de stora som man tidigare mätte fiskelyckan med släpper man åter och man känner sig mer tillfreds än i början av sina flugfiskeår trots att spöt nu hängt med några år och inte alls skulle va nå att ha om jag varit kvar i fas 2.

Fler som har gått igenom olika stadier i sitt fiske ???

Så hur har du utvecklats som Flugfiskare ???

Och tror du att du kommer ändra dig på nå vis  ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag vet inte var jag befinner mig  ::)

Jag har för många saker med mig- men ännu inte i närheten av så många saker som andra jag träffat. Jag pendlar mellan att ha någorlunda koll på min kastteknik och att sätta krokar i fingrarna och fastna i bakkasten och avslutningsvis så visst beundrar jag naturen kanske ännu mera nu när man gjort ett antal resor och fiskat ganska många år, men jag kan fortfarande kasta planlöst på stora fiskar och nästan grina för att det inte hugger osv...

Vilken fas är det?  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ha, ha, bra skrivet. Jag känner igen stadierna :)

Jag är i alla tre samtidigt, eller plockar från alla tre i alla fall.

Ibland blir man ju fiskfi**a och svär över det dåliga vädret och skitvattnet man fiskar på  ::)

Att få fin fisk är ju alltid kul men en fin fiskeresa kan innehålla så mycket mer. Att vara med goda vänner i en storslagen natur toppas alltid med en matfisk.

Prylar, är alltid roligt  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enzo - Jo nog svingar jag spöt hysteriskt efter stor fisk allt oxå  ;D

Och mitt svingande är inte det snyggaste kanske men räcker gott o väl till för att nå fisken i strömmarna jag besöker och nu senast i ljungan satt jag kroken strax under ögat och brilorna efter att taffsen gjort ett varv kring huvudet(blåste frisk) och likaså drog jag till en guldskall i bakhuvudet så det small, men den fastnade inte utan for ut i strömmen som det var tänkt  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I en helhet så njuter man nog av lite olika saker men renodlade fiskesituationer dvs jag/du vs fisken (dvs glöm kastteknik, kompisar, prylar, natur etc) så ser nog utvecklingen för dom flesta fiskare ut som.

1. Så många som möjligt - Jag får en självkänsla-kick av att ta många fiskar. Gud va jag är bra.

2. Så stor som möjligt - Jag får en självkänsla-kick av att ta stor fisk. Gud va jag är bra.

3 Så svår som möjligt - Jag får en självkänsla-kick av att fånga en svår fisk. Gud va jag är bra.

Detta tror jag är den utveckling som fiskare genomgår i fisket. Själv är jag en 2-3.

Sen har ju fisket allt det andra som sidovinster (kasten, prylarna, kompisarna etc...) :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är i både fas 1 och fas 3.

Jag har ingen aning om vad jag gör för fel när jag inte får fisk eller när jag tappar den och jag sitter gärna på en sten eller stubbe och röker lite pipa och dricker kaffe och njuter av naturen. Jag känner ming väldigt tillfreds med mina tolv månader som flugfiskare...  Min utrustning saknar allt och inget. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns som frågan är lite förenklat formulerad, det finns en inbyggd värdering i den. Vem vill vara en etta eller en tvåa? Nybörjare är ju nåt man vill passera så fort som möjligt, och pryltokig materialist är ju inte så kul heller? Självklart vill man vara en njutare? Det vill vi väl alla? Jag tror sanningen snarare är att de flesta är lite av varje (som nån påpekade). Nybörjare - eftersom det alltid finns nåt nytt att lära sig, däri ligger ju lockelsen i flugfisket? Pryltokig - se dig om på forumet, dom som inte är det räcker upp en hand... Njutare - ja, det är väl det som gör att man återvänder till vattnet, oavsett om man är en etta, tvåa eller trea?

Men frågan är såklart träffande om man ser den som en karikatyr... Och självdistans är ju aldrig fel, även om den ofta är falsk... :- ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dessutom är ju hela året uppdelat i olika stadier

Just nu är jag i Fas 4 och de är att man börjar inse hur jäkla fort sommaren har gått och hur lite fiske det blivit och att det är en mörk lååång vinter som snart väntar och när det blir vinter då går jag in i fas 5 som är att deppa fram tills man börjar ana våren då blir det fas 6 som är förväntan och planering  ;D

Borde vara i fas 3 nu och se fram emot höstfisket men är ej så säker på att det blir så mycket av det då man ska bli Pappar vilken minut som hellst och den lilla fritid man har prioriteras om lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...