Hoppa till innehåll

Abborreflugor


Recommended Posts

När lax och öringsäsongen är slut, får man till ännu större utsträckning åka ut i skärgården och fiska. Jag har fått ganska mycket gädda och abborre på fluga, men jag har inte några "riktiga" abborreflugmönster (finns det???).

Jag använder mest regnbågsflugor, och det funkar väl bra...

Nu undrar jag om det fins någon som har ett mördar-mönster för just abborre?

Ett kanonfiske är Idfiske på torrfluga, är det någon som har testat det???

Tight Lines OP

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 138
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Japp!! jag håller med, id på fluga är sketkul. det är nästan så man tror att det är delfiner man fiskar på när dom dyker upp och ner i ytan.

jag har aldrig fått dom på torris trots att jag har försökt utan bara på nymf. några jättar har det heller inte blivit runt halvkilot som störst. det tråkiga är att dom fightar så kasst, lite EPO i blodet skulle sätta fräs i fenorna!! ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp!! jag håller med, id på fluga är sketkul. det är nästan så man tror att det är delfiner man fiskar på när dom dyker upp och ner i ytan.

jag har aldrig fått dom på torris trots att jag har försökt utan bara på nymf. några jättar har det heller inte blivit runt halvkilot som störst. det tråkiga är att dom fightar så kasst, lite EPO i blodet skulle sätta fräs i fenorna!! ;D

LoL  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Guest Storfeskarn

Det finns en fluga som heter abborrflugan den finns

med i Rolf Smedmans bok från fjäder till fluga. Sen fungerar som sakt bla rengbågsflugor och nymfer väldigt

bra.

Favoriter 1 Haröra 2 abborrflugan 3 Dog nobbler

4 Kaninflugan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Coneheads är till för tuber, däremot så finns det guldskallar m.m. som är till för krokflugor.

Dessa trär du på kroken innan du börjar binda, sedan är det bara att binda på, och du.. lägg whipfinishknuten bakom skallen, det blir snyggast så... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Coneheads är till för tuber, däremot så finns det guldskallar m.m. som är till för krokflugor.

Dessa trär du på kroken innan du börjar binda, sedan är det bara att binda på, och du.. lägg whipfinishknuten bakom skallen, det blir snyggast så... ;)

Jaha, är det någon som bill byta en nyinköpt påse röda coneheads mot lite guldskallar då ;D

Man lär så länge man lever

PerL

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst GÅR det att använda coneheads, det råder inget snack om saken... de gånger jag har använt coner har det varit när jag har labbat lite med laxflugor... men mina erfarenheter säger mig att resultatet blir bättre med guldskallar.. jag tycker att conerna oftast har för stort hål vilket medför att conen inte sitter som den ska... men det kanske finns mindre coner än de som jag har testat?

Annars kan man ju förstås limma den... då borde det ju vara lugnt....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Denna kreation har fungerat fint för mig.

Stjärt : En bunt Vit marabou

Kropp : Grizzly hackel palmerlindat

Hackel : En liten bunt röd marabou.

Gärna ett par ögon oxå (för fisken eller fiskaren vet jag ej)

Denna fluga fungerar både för abborre (1.3 kg som topp ;) samt för gädda.

Ha de

M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Coner finns ned till X-small, men då bara i guld, vad jag vet.

Kulor finns också i hotta färger.

Den enklaste flugan att binda för abborren är som följer:

Börja med att trä på en röd cona.

Bind i en stjärt av vit marabou.

Till kropp använder jag vit chenill (gärna sparkle-modellen, den med silverkärna).

Enkelt eller hur?

:D :D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Denna kreation har fungerat fint för mig.

Stjärt : En bunt Vit marabou

Kropp : Grizzly hackel palmerlindat

Hackel : En liten bunt röd marabou.

Gärna ett par ögon oxå (för fisken eller fiskaren vet jag ej)

Denna fluga fungerar både för abborre (1.3 kg som topp ;) samt för gädda.

Ha de

M

Gratulerar!

På vilket djup fiskade du med denna fluga?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Coneheads är till för tuber, däremot så finns det guldskallar m.m. som är till för krokflugor.

Dessa trär du på kroken innan du börjar binda, sedan är det bara att binda på, och du.. lägg whipfinishknuten bakom skallen, det blir snyggast så... ;)

Jaha, är det någon som bill byta en nyinköpt påse röda coneheads mot lite guldskallar då ;D

Man lär så länge man lever

PerL

Går hur bra som helst att ha coneheads på krok. De finns i storlekar från små till stora i en mängd färger.

Har fiskat ett 10-tal pass efter abborre i Löddeåns mynning nu i år. Det har otroligt nog bara blivit borrar i vikter på runt 1,5 kg med en topp på runt 2 kg.

Flugor jag använt är främst röda och orangea softhackle streamers, med och utan conehead.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...