Hoppa till innehåll

Havsöring på torrt


Mikate

Recommended Posts

Förra året när jag stog i Djurgårdskanalen så spanade jag in en HÖ som tog på torrt. Jag hade 2 stycken torrisar kvar i lådan och testade dom...men ingen av dom funkade.

Det verkade nästan som att den tog något smått vitt som flöt omkring.

Är det någon som kan tipsa om en bra torrfluga för HÖ fiske? Jag tänkte testa att fiska en stund med torrt eller väldigt ytligt när jag ska till Älvkarleby i Mars/April...bara för att se om det skulle funka att få napp.

/Mika

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trehjulingen
En bomber är aldrig fel :)

Eller varför inte en Boobie. Här är min egna variant då jag inte visste hur man gjorde en boobie.

Mönster finns på www.trout-performance.info.se där kan du även hitta en foamfluga som heter tjernobyl ant som kan funka fint!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förra året när jag stog i Djurgårdskanalen så spanade jag in en HÖ som tog på torrt. Jag hade 2 stycken torrisar kvar i lådan och testade dom...men ingen av dom funkade.

Det verkade nästan som att den tog något smått vitt som flöt omkring.

Är det någon som kan tipsa om en bra torrfluga för HÖ fiske? Jag tänkte testa att fiska en stund med torrt eller väldigt ytligt när jag ska till Älvkarleby i Mars/April...bara för att se om det skulle funka att få napp.

/Mika

sikta inte in dig på nån fångst bara..ta med tungsjunket också...å 15 cm tuberna..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förra året när jag stog i Djurgårdskanalen så spanade jag in en HÖ som tog på torrt. Jag hade 2 stycken torrisar kvar i lådan och testade dom...men ingen av dom funkade.

Det verkade nästan som att den tog något smått vitt som flöt omkring.

Är det någon som kan tipsa om en bra torrfluga för HÖ fiske? Jag tänkte testa att fiska en stund med torrt eller väldigt ytligt när jag ska till Älvkarleby i Mars/April...bara för att se om det skulle funka att få napp.

/Mika

Muddler kan funka någon enstaka gång, även räkimitation med ryggsköld av foam.  Dessvärre så är det väldigt få tillfällen på året man stöter på Havsöring som tar på torrt. De där små vita är lätta att imitera, krok 14 eller 16 med vit dubbing och vitt hackel - precis som en myra. Har alltid ett par såna i flugasken, men det är extremt sällan de kommer till användning. Förra året landade jag en HÖ på en sådan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte en Boobie. Här är min egna variant då jag inte visste hur man gjorde en boobie.

Mönster finns på www.trout-performance.info.se där kan du även hitta en foamfluga som heter tjernobyl ant som kan funka fint!

Tvivlar på att Tjernobyl ant skall funka under angivna förhållanden. Den där Boobien du visar upp tvivlar jag på under alla omständigheter. Eventuellt på nyinplanterad regnbåge....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du fiskat mycket torrt där ???

Vet du någon som gjort en satsning på torrt där ???

nej men fredrik..torrt på vårfiske efter djupfrysen havsöring.. ::) hade det varit med nån muddler under höstfisket hade jag inte sagt nåt men torrt då de känns ju inte så hett..men öringarna kan ju överraska :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fredrik Lindqvist
väldigt ytligt kan jag ge han rätt i att de ska funka..har själv fått öring i början av april på flyt/sjunk 1:an men inte en fet torrfluga..JAG tror inte på det men jag har allt som oftast fel så det går säkert..

Men nu var det tips på en bra torris för HÖ han ville ha, inte höra att det inte går av en som aldrig har testat ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får helt enkelt ta med mig en liten mix av torra, ytliga och sedan blysänkena, eller varför inte binda fast hela lådan i tippen och kasta ut allt. Dår får dom fina blänkarna välja vad de vill ha  ;D  kan ju kalla den "flugan" för smörgåsbordet  ;D

Mika

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
  • 2 weeks later...
Börjar bli aktuellt med torrflugor på havsöringen igen :)

Är det någon som har nya erfarenheter att dela med sig av??

Hade skitskoj fiske igår på torrt. Fisken gick o vakade men ratade mina märlor o räkor, så jag band på cdc kläckare. I första utlägget gick enm öring upp o sörpla i sig flugan...Sen fortsatte det nån timme framåt då jag lyckades kroka 4-5 fiskar på torrt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man råkar på en svärmning av flygmyror så kan öringarna bli som tokiga efter de små krypen. Nu är det ju inte så jäkla ofta det händer - sist var vid Morlanda för två år sen då vi hade ett tiotal öringar runt oss som sörplade halvdränkta myror.  :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...