Hoppa till innehåll

Akut fråga, ser gäddan färger lr ej?


Guest Marre

Recommended Posts

Jag måste ha svar på en fråga samt inte era egna åsikter utan jag behöver ha källor, bra källor till varför ni säger det ena eller det andra.

Ser gäddan färger eller ej ?

svara på frågan men bara om ni desutom kan hänvisa till en källa, universitetsavhandling, bok internet sida etc.

Gjärna en amerikansk källa om ni har.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Punk rules O.K.

Nej, jag fragade folk pa Naturhistoriska riks museet om detta. Och dom sa att det finns inga som helst bevis for att fiskar ser farger overhuvudtaget!

Om detta ma tvista de larde!

Punk!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, jag fragade folk pa Naturhistoriska riks museet om detta. Och dom sa att det finns inga som helst bevis for att fiskar ser farger overhuvudtaget!

Om detta ma tvista de larde!

Punk!

Nej precis och man kan dra det hela lite längre om man tänker att det inte finns några bevis för att din bästa kompis ser färger på samma sätt som du, eftersom det inte finns några färger och det är hjärnan som "fixar" till dem. Även om man har rätt stavar och tappar i ögonen osv. så är det omöjligt att förklara för någon annan hur färger ser ut (om man inte förutsätter att den andre också ser samma färger). Hur som helst, troligen ser gäddan färger om deras ögon är skapta till det,tyvärr går det inte att ha föra en diskussion på "normal nivå" med en gädda för att bekräfta om den ser samma färg som oss. Därför tycker jag att frågan hamnar på en filosofisk nivå, ungefär som om fiskar känner smärta. Har en fisk förstånd att förstå det som känsel/syn/lukt snappar upp och dra slutsatser av det eller är det bara nyckelretningar som styr deras handlingar.?

Helt klar är att gäddan ser något, men vad exakt den ser och hur den tolkar det hela kommer vi nog aldrig få veta.

Marre: Visst, detta var mina egna åsikter utan källor men se det som ett stycke filosofi...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svenska gäddklubben kanske kan hjälpa till? :)

Här kommer mina tankar-tyvärr är enda källan min erfarenhet som fiskare. ;)

Kontrasten mot omgivningen/bakgrunden är mycket viktig.

Gäddor och andra arter ser garanterat skillnad på mörka och ljusa färger.

Färgen på betet har stor betydelse om inte annat för att den ger en kontrast mot bakgrunden.

Beten med större kontrast upptäckts lättare och ger oftast bättre utdelning på gädda.

På andra arter och vid vissa omständigheter fungerar dock en mindre kontrast på betet betydligt bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag skrev mitt projektarbete om fiskars fysologi men den e inlämnad så det är försent nu :)

jag frågade biologer både på KTH samt Umeå Universitet men ingen kunde stärka det ena eller andra så jag valde att höjja frågan till det diffusa och inte ge något konkret svar.  :-[

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det jag kom fram till i min "avhandling" var att de inte direkt ser färger men det ser kontraster, alltså vit och röd fluga ser de inte som vit och röd men det ser att det är en skarpkontrast mellan två olika "färger".

Svårt å förklara på 3 rader när jag knappt kunde förklara i arbetet på dryga 20 sidor...  ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag måste ha svar på en fråga samt inte era egna åsikter utan jag behöver ha källor, bra källor till varför ni säger det ena eller det andra.

Ser gäddan färger eller ej ?

svara på frågan men bara om ni desutom kan hänvisa till en källa, universitetsavhandling, bok internet sida etc.

Gjärna en amerikansk källa om ni har.

Hej Marre!

Är övertygad om att fiskar ser färger. Varför finns det eljest lekdräkter typ elrista, röding m.fl.

Åter till din fråga om gäddan ser färger eller ej.

Svar ja. Frågan är mer om vilka färger som syns i vatten och på vilka djup!

http://mn-aquarium.org/masart80.htm

The rods are more sensitive and allow the fish to see even under dim lighting situations, but apparently its the cones that are more responsible for seeing color and bright light. So fish who are most active during daylight have relatively high numbers of cones, sometimes double cones. The pike (Esox lucius) is a good example of this. It's a dawn to dusk eater and in clear water can see up to 50 feet away, darting 20-30 feet forward to catch its supper. The rods out-number the cones but it (and most other freshwater and coastal fish) are said to have diurnal eyesight because the rods and cones are in balanced mass amounts (close-up figure C). The pike is also a good example of a fish having excellent binocular vision. This means its eyes are not set so far back from its nose that it looses an overlapping of each eyes field of vision.

   If we look at the brain of a fish active during daylight hours, we can see a large, highly-developed optic lobe (figure D). In contrast, nocturnal fish have small optic nerves and retinae where the rids far out number the cones. In a few species the cones have been totally dispensed with.

MVH Scanner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Marre!

Är övertygad om att fiskar ser färger. Varför finns det eljest lekdräkter typ elrista, röding m.fl.

Åter till din fråga om gäddan ser färger eller ej.

Svar ja. Frågan är mer om vilka färger som syns i vatten och på vilka djup!

http://mn-aquarium.org/masart80.htm

The rods are more sensitive and allow the fish to see even under dim lighting situations, but apparently its the cones that are more responsible for seeing color and bright light. So fish who are most active during daylight have relatively high numbers of cones, sometimes double cones. The pike (Esox lucius) is a good example of this. It's a dawn to dusk eater and in clear water can see up to 50 feet away, darting 20-30 feet forward to catch its supper. The rods out-number the cones but it (and most other freshwater and coastal fish) are said to have diurnal eyesight because the rods and cones are in balanced mass amounts (close-up figure C). The pike is also a good example of a fish having excellent binocular vision. This means its eyes are not set so far back from its nose that it looses an overlapping of each eyes field of vision.

   If we look at the brain of a fish active during daylight hours, we can see a large, highly-developed optic lobe (figure D). In contrast, nocturnal fish have small optic nerves and retinae where the rids far out number the cones. In a few species the cones have been totally dispensed with.

MVH Scanner

tack :)

ungefär vad jag skrev i min avhandling men jag lyckades inte hitta bevisen med tappar samt stavar som han nämner, hade inte heller någon tillgång till att studera hjärnan dock och då blir det givetvis svårare att se hu deras ögon och synfält är uppbyggd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...