Hoppa till innehåll

Säveån!


Sasko1

Recommended Posts

Är det någon som hört något ang fisket i ån. Rapporter om fisk?

Ska dit på söndag och göra min debut.

Så vitt jag vet har inget fångats ännu - normalt tas ju inte de första säveålaxarna förrän runt de sista dagarna i Maj så det är inte något ovanligt - men just i år borde det nog finnas fisk i ån redan nu...

Det har ju tagits fina laxar uppe i Lilla Edet och Ätran har fiskat bättre än på många år, så det tyder nog på att laxen är tidig den här våren.

Blåsvädret just nu är ju också positivt, ett tryck av högvatten in i Göta älvs mynning kan mycket väl vara det som behövs för att få några tveksamma laxar att bestämma sig för att vandra upp.

Fisket i ån har nog varit väldigt sparsamt än så länge, och fiskar man inte så tas det ingen fisk... ^_^

Skitt Fiske på dig!

/ PJ

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Det går funderingar på att stänga detta vatten, finns ju knappt någon fisk kvar.

Stod en artikel om detta nyligen.

Tycker det är ett bra beslut, dom få fiskar som kommer upp behöver lugn och ro med avsevärd biotopvård.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går funderingar på att stänga detta vatten, finns ju knappt någon fisk kvar.

Stod en artikel om detta nyligen.

Tycker det är ett bra beslut, dom få fiskar som kommer upp behöver lugn och ro med avsevärd biotopvård.

Nja, får jag säga som svar. Om ån stängs för fiske vem ska då förvalta den? Trots allt är det sportfiskare som utvecklat ån sedan början av 80-talet. Själv hoppas jag att ån hålls öppen för allmänheten. Det är inte många åar i Sverige som har en sådan står andel återutsatt lax som Säveån. Inte heller är det många åar som har en sådan fin lax som Säveån. Tycker även det är kul att se att nya fiskare är på framfart. Mickes Ingvarssons tid som Säveåkung är kanske förbi..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, får jag säga som svar. Om ån stängs för fiske vem ska då förvalta den? Trots allt är det sportfiskare som utvecklat ån sedan början av 80-talet. Själv hoppas jag att ån hålls öppen för allmänheten. Det är inte många åar i Sverige som har en sådan står andel återutsatt lax som Säveån. Inte heller är det många åar som har en sådan fin lax som Säveån. Tycker även det är kul att se att nya fiskare är på framfart. Mickes Ingvarssons tid som Säveåkung är kanske förbi..

Är det kungar vi skall kröna eller förvalta laxen till kommande generationer..... <_<

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går funderingar på att stänga detta vatten, finns ju knappt någon fisk kvar.

Stod en artikel om detta nyligen.

Tycker det är ett bra beslut, dom få fiskar som kommer upp behöver lugn och ro med avsevärd biotopvård.

Jag tror nog vi läste samma artikel i GP och jag vet inte riktigt var du fått det här med stängning ifrån...

Det finns vare sig mer eller mindre lax i Säveån idag än det har gjort de sista trettio åren, trots vattenkraftverk, minitappningar, miljöhot, sportfiske, gyro och allt annat.

Man får nog nästan säga att laxstammen i ån inte kunnat bli så mycket större under dessa år fram till idag - det är inte sportfisket som har varit den begränsande faktorn utan istället brist på lek- och uppväxtområden. Det skulle inte spela nån roll om hela ån kokade av leklax frampå hösten - det hade inte blivit fler utvandrande smolt ändå. ( även om det ju är bra med stort genetiskt urval ).

Nu har ju situationen ändrats drastiskt genom omlöpet vid Hedefors som blir klart nästa år, det kommer att öppna upp stora nya lekområden för fisk som hittills stångat ihjäl sig mot kraftverket.

Paradoxalt nog är det inte minskat utan ÖKAT sportfiske som är räddningen för säveålaxen i det långa loppet. ( naturligtvis med nogrant beslutade restriktioner om så behövs )

Ett ökat fiske från fler människor ger också automatiskt ett större engagemang och intresse för att värna om ån och dess miljö, att engagera sig i rent praktiskt biotoparbete eller att protestera mot huvudlösa politikerbeslut.

Fler ögon längst ån är också en garanti för att folk sköter sig - det finns redan idag stora problem med tjuvfiske ( tyvärr oftast av personer som inte heter Andersson och Pettersson och som får märkligt stora språkproblem om man frågar efter fiskekort... )

Ett minskat eller stoppat fiske skulle vara ett garanterat sätt för många personer som engagerar sig idag att snabbt tappa intresset, intresset från Partille Kommun och Sportfiskarna lär definitivt minska, och fältet lämnas hel öppet till "mörkrets män" och fullkomlig anarki.

Jag vet, efter att ha jobbat med dessa frågor i 25 år, att Sportfiskarna Väst delar min uppfattning. Det är bara att hoppas att någon tjänsteman utan verklighetsuppfattning på Länsstyrelsen inte får för sig att "värna ihjäl laxen" genom ett fiskestopp.

/ Pär J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

En historisk dag!! Idag öppnades fiskvägen i Hedefors och de första fiskarna i form av ålar simmade uppströms. Låt fisken simma ifred de närmaste åren för att besätta de nya lekplatserna. Det är inga mängder som stiger och nog borde vi sportfiskare kunna låta bli att fiska ett par år för den goda sakens skull. Inom en femårs period får vi kanske ett utökat bestånd av både havsvandrande öring och lax. Varje fisk som går upp i omlöpet är viktig. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

För mig är Säveån mera ett vatten att träna sig kasta tvåhands och njuta av storslagen natur, får man en på kroken så är det bonus och bor man i om promenadavstånd är det ännu bättre, då kan man dricka bärs och icke köra bil

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja faktiskt, många ggr har jag endast dragit ner för att kasta in mig med nytt spö, jävligt trevligt och bra tycker jag.

Antalet fiskar är kanske inte så många, men miljön är underbar.

Tight lines !  Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säveån är inget jätteproduktivt laxvatten men:

Jag läste på Sportfiskarnas webbsida att endast två (2) st laxar har landats hittills i år. Tog därför svängen förbi

fångstrapport-tavlan vid Kåhögsbron i morse och kollade. Jodå, det stämmer. 

 

Om inte fisketrycket helt har upphört bör antal fångad fisk stå i proportion till antalet fiskar i ån. Det känns mao

inget vidare med tanke på beståndets långsiktiga utveckling.

 

Kan någon hygglig Edgare därute skriva ett par lugnande rader vore jag tacksam...

Utan att på ngt. sätt utge mig för att vara expert men samtliga ställen med atlantlax verkar fiska extremt dåligt iår, förra säsongen kom det väl ett 50-tal laxar i Säveån? Tror fisketrycket har varit rätt lågt också då det ofta gått väldigt dåligt med vatten. Man kanske skall vänta med att döma ut laxbeståndet i ån baserat på bara en säsong även om jag är ytterst medveten om att det är ett relativt svagt bestånd. Vi får hoppas att fiskvägen vid Hedefors hjälper beståndet på långsikt:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror iofs att det aldrig går så lite som 6 kubik.

Dom mängder som redovisas är igenom kraftverket(och där har turbinerna stått still ett par dagar),det släpps alltid vatten igenom gamla fåran/den övre laxtrappan och jag har för mig att det släppet ligger utanför redovisad mängd.

 

Säveån vid Jonsered(m3/sek) 6,7 
2013-07-30 11:56:47 

Redigerad med Micke.s
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...