Hoppa till innehåll

Nu åker jag till Kåge på kvällsfiske...


Jonas

Recommended Posts

Ingen fisk... tyvärr ;) men jag fiskade på en 3-4kg lax/havsöring som visade sig två gånger så jag fick i alla fall upp lite puls. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen fisk... tyvärr ;) men jag fiskade på en 3-4kg lax/havsöring som visade sig två gånger så jag fick i alla fall upp lite puls. :)

Ah, intressant..... var såg du den? Kanske jag kan ta den inatt?  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörde att nån liten grabb hade tagit en lax på 15,5 i kåge på harrspö!!! Sanning eller myt???

Sanningen ligger mer åt att "grabben" ifråga uppskattningsvis är ca.20-25år och tog laxen på ett enhandsspö kring #7/8 någonting. Det enda jag vet är sant är att laxen var 115cm och vägde 15.5kg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sanningen ligger mer åt att "grabben" ifråga uppskattningsvis är ca.20-25år och tog laxen på ett enhandsspö kring #7/8 någonting. Det enda jag vet är sant är att laxen var 115cm och vägde 15.5kg

Hej alla fisktokar!

Jag kan bekräfta att det är sant för det är nämligen jag som är den skyldige :o Det var faktikst också en ganska bra uppskattning på åldern, för jag är tydligen snart 26 år  ;D

Laxen vägde mycket riktigt 15.5 kg och det var en av de finaste fiskarna jag sett! En riktigt riktigt vacker liten firre (dock ligger storöringar mig varmt om hjärtat...) Jag fiskade med ett enhands Lpxe 10´ #8. XLA rulle med en Power Taper lina, 0.30 tafs och "den vanlige" ytterst.

Är på resande fot just nu och har lite dåligt med internet, men jag kan lägga upp en bild och en liten historia när jag kommer hem till Luleå igen!  :)

So long!! Mvh "Grabben"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörrni, laxen är fredad i Kåge fram t o m 19/6. Vad håller ni på med?

Edit: Vill inte förta någons glädje över en stor fisk, men faktum är att den där laxen borde inte ha landats, levande eller död. Visst kan man göra en felaktig bedömning ibland, det är mänskligt. Men är det bara jag som förvånas över att fvo lägger ut bilder och sanktionerar att man gör så här? Fiskereglerna är inte till för att hållas om fisken är stor och ger bra publicitet?

Är det inte bättre att en sådan här fisk går tillbaka till älven och förblir en skröna om en jättefisk som togs av en grabb med harrspö, men var tvungen att släppas...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig Ron. Visst har jag väntat att det skulle tas en del lax under juni före den 19:e, men det sänder ju inte ut rätt signaler att publicera en avlivad fisk fångad under förbudet. Nä, tråkigt att sådant här ska behöva förmörka glädjen över en annars fantastisk fisk. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörrni, laxen är fredad i Kåge fram t o m 19/6. Vad håller ni på med?

Edit: Vill inte förta någons glädje över en stor fisk, men faktum är att den där laxen borde inte ha landats, levande eller död. Visst kan man göra en felaktig bedömning ibland, det är mänskligt. Men är det bara jag som förvånas över att fvo lägger ut bilder och sanktionerar att man gör så här? Fiskereglerna är inte till för att hållas om fisken är stor och ger bra publicitet?

Är det inte bättre att en sådan här fisk går tillbaka till älven och förblir en skröna om en jättefisk som togs av en grabb med harrspö, men var tvungen att släppas...

Hej!

Jag är lika ledsen som ni att behöva avliva fisken. Jag återusätter givetvis alltid fina fiskar. Kändes verkligen skit att behöva avliva en så värdefull och vacker fisk, vilket naturligtvist aldrig är kul. Jag respekterar alltid regler och värnar om både fisken, fisket och miljön. Se mitt inlägg på Kågeälvens hemsidas gästbok. Jag är även mycket fullt medveten om varför Kågeälven har längre fredningstid än andra älvar.

http://www.kagealven.com/?page=gb

Jag känner att glädjen i att fånga en så fin fisk lika gärna hade kunnat vara då utgången blev så olycklig. Tråkigt att behöva må dåligt över att ha lyckats kroka en underbar fisk.

Givetvis fanns alternativet att släppa i den och se den dö, då hade yreksfiskarna kunnat håva upp den flytande i havet. Då hade jag säkerligen gjort dom glada i alla fall.

Hoppas att folk har förståelse för detta och vänligen läs inälägget i gästboken.

Mvh Lars

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag för min del har inga problem med DITT förfarande. Jag ser däremot ett problem med vad Kågeälvens FVO skickar ut för signaler genom att skylta med fångsten på sin hemsida, det ger liksom lite oseriösa vibbar, dessutom ger jag mig fan på att en rad tjuriga spinngubbar hädanefter ser det som sin självklara rättighet att ta upp sina laxar året om.

Jag hoppas dock kan känna stolthet och glädje för fisken ändå. Jag tycker som sagt att du gjort rätt rent principiellt. Problemet ligger, som jag ser det, i det sätt på vilket fvo basunerar ut fångsten.

// Per

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gjort är gjort. Men jag vidhåller att skrönan om "grabben och harrspöt" var trevligare än att publicera en eventuellt lagöverträdelse på fiskevårdsområdets hemsida. FVO måste ju förhålla sig till regelverket på ett professionellt sätt även om man inte tycker att det är bra.  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Måste säga att jag tycker att det var helt rätt att avliva fisken.

Måste då också ta upp en grej jag har funderat mycket på, varför är det så att i vissa vatten skall felkrokad fisk ovillkorligen återutsättas? Det känns och låter ologiskt, i alla fall för mig. Det borde väl vara tvärtom?

Det är ju bättre att återutsätta frisk fisk som man är "säker" på att den skall överleva än en felkrokad med kanske allvarliga skador, eller vad tycker ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Kalle Krokodil
Måste säga att jag tycker att det var helt rätt att avliva fisken.

Måste då också ta upp en grej jag har funderat mycket på, varför är det så att i vissa vatten skall felkrokad fisk ovillkorligen återutsättas? Det känns och låter ologiskt, i alla fall för mig. Det borde väl vara tvärtom?

Det är ju bättre att återutsätta frisk fisk som man är "säker" på att den skall överleva än en felkrokad med kanske allvarliga skador, eller vad tycker ni?

Jag tror att det inte alltid är självklart att en fisk som t.ex. skulle blöda från gälarna dör en säker död om vi konstaterar de skadorna och ändå släpper tillbaka fisken i vattnet. Det är så många faktorer som spelar in, miljö, fiskart, allmänkondition, vattentemp, mjölksyretålighet etc. Plus att alla fiskar är unika i beteende och säkerligen också "överlevnadskapacitet".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...