Hoppa till innehåll

Hur komer fisket/naturen se ut om 10-20 år????


Guest åbbe

Recommended Posts

Har funderat lite i kring hur det kommer att se ut om 10-20 år , kommer man tex kunna fiska Regnbåge i vartända vatten med tanke på att den planteras  ut mer eller mindre överallt, å hur kommer det bli med vintrarna, kommer det bli fiske med fluga året om, och hur mår fisken av att det ev blir några plus extra i vattnet?

Sen så hörde jag på radion igår att trädgränsen i fjällen hade flyttat sig ca 200 meter högre upp på bara 10 år..... om det är bra eller dåligt....ingen aning givetvis inte bra men jag vet inte själv exakt vad som är dåligt med det, men det kanske någon kan upplysa mig om.

Själv så söker jag inte några bestämda svar vill bara höra vad ni andra har för funderingar kring detta. Kommer man att kunna fiska mer eller kommer man att bli tvungen att fiska mindre eller kommer man att inte kunna fiska alls om en 10- 20 eller ja........i framtiden. ???

Mvh Mathias. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett troligt senario, är att det kommer en drastisk omställning av vårt sätt att leva, då miljöproblemen , och särskilt då effekterna av utsläppen av växthusgaser , blivit långt mer kännbara än nu. Det finns naturligtvis de som hävdar att det går att lagra koldioxid i gruvor, och att sotpartiklar och annat mänskligt utsläpp i atmosfären , motverkar växthuseffekten(det skulle vara fråga om en skymmning av inkommande solenergi). Det är nog inte det sannolikaste , utan omställningarna kan bli kraftiga, och komma att påverka sånt som vi idag tycker är självklart, bilåkande, flygresor,etc. Hur denna omställning klaras av ,och hur de konflikter som kommer att uppkomma, ska lösas, är svårt att förutsäga.

Mänskligheten kommer inte att gå under, men vi kommer att få vara med om stora utmaningar, som trots allt, kommer att klaras av. Tyvärr så kommer ju olika delar av jordklotet att drabbas på olika sätt, och det är knappast de som förorenat mest, som drabbas värst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vissa arter gynnas och vissa missgynnas.

Tro inte att naturen lägger av. Alla kämpar om sitt utrymme. Ständig kamp om överlevnad.

Därför som vissa växter chansar med 2 blomningar, eller att några ungfåglar via stormarna Gudrun och Per hamnar på nya kontinenter.

Årstiderna i Sverige är en form av variation som våra växter och djur "lärt" sig att hantera.

Om ex.vis det blir varmare på vinterhalvåret, så finns det chans för nya arter att etablera sig i vår natur.

Det kan t.o.m. vara så att en ökad nederbörd ger kraftbolagen så pass ökad produktion att de inte behöver bygga ut fler vattendrag.

Det går att vara hur hypotetisk som helst. Jag kan ju dö i morgon så varför fundera på vad jag ska göra i övermorgon?

MVH Scanner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

VI måste vårda naturen bättre om vi vill kunna njuta av den i framtiden. Vi fiskare kan ju i alla fall göra vårt, t.ex kämpa för outbyggda älvar, minska nedskräpningen, vårda våra vatten.

Men jag tror att de stora förändringarna måste ske utanför sverige. T.ex. släpper fabrikerna i U-länderna ut stora mängder växthusgas. Dessutom fraktas varor kring halva jordklotet. Jag hoppas vi människor kan arbeta tilsammans i detta problem, för det rör ju trots allt alla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja tror inte att det kommer bli en välldigt dramatisk förändring den närmsta tiden...

men ha i åtanke att på bronsåldern kunde man odla vindruvor här hemma ;)

Det är heller inte så länge sen det var 1km is över hela landet...

Naturliga klimatändringar är inget jag oroar mej för, klimatet har aldrig varit stabilt och ska inte vara det...men däremot är jag rädd för att ändringarna går för fort och för dramatiskt så att naturen inte hänger med, för att inte tala om hur viltet vi så fint vårdat via slumpmässig antalsdecimering ska lyckas anpassa sej...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...