Hoppa till innehåll

Dammån


Guest Nicklas_H

Recommended Posts

Guest Nicklas_H

Hur långt vanndrar öringarna i Dammån, man försöker att stärka det långvandrande bestondet genom avel alltså att man odlar bara med romm och mjölke från de öringar i dom övre delarna av ån.Är det bra igentligen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var där uppe ett par dagar fick ca 42 öringar (smolt)  :-X

och ett par Harrar största var väl 5-6hg om jag kommer ihåg rätt.

Fint ställe ! :)

det förvånar mig inte ett dugg att du räknar smolten ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Nicklas_H

Ni kann ju inte fiska vid kammpingen, ni måste längre ner där ån inte försar,

sedan så ska man bara hitta en juphåla där det hännger över grenar där ångör en sväng hela ån är ju

s-formad,då kan man få ett riktigt drömmfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Nicklas_H

Jag tänkte mera på harr fisket fäst det är samtidigt lätt att vada där o.s.v

så dom går alltså ända upp till sjön det var kul att höra äntligen fick jag svar på min fråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Nicklas_H

Går öringen upp ända åvanför bydalen det var kul kanske dom leker i Lekarån eller storån.

har du någon aning om vart dom vanndrar ??? min syssters kille driver nämnligen kamping och bor i hosjöbotten

och Hosjön första sjön uppströms storån men tyvär är den sjön lite uppdämd.där finns det både storöring och röding.men jag tror inte öringen vanndrar enda dit det är lite väl långt men domm borde leka i någon utav åarna som uppströms bydalen billdar Dammån alltså Lekarån och Storån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla Dammåvänner  ;)

Först och främst; Dammån har ett naturligt vandringshinder i form av ett vattenfall strax ovan Höglekardalen.

De första 200 metrarna nedom fallet är det fiskeförbud sedan vidtar ett par strömmande sträckor innan ån rinner ut i Dalsjön vid Bydalen. Ovan vattenfallet heter ån Storån och håller bara ett glest bestånd av stationär öring i medelstorlek.

För det andra; Man fiskar efter de stora lekvandrarna i Dammån vilket innebär att man måste anpassa utrustningen därefter. Flugvalet är väldigt likt lax/havsöringsfiskets. Smolt fångar man egentligen bara när man fiskar harr på "fel" ställe. "Stor fisk kräver stor fluga" som någon klok man har sagt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla Dammåvänner  ;)

Först och främst; Dammån har ett naturligt vandringshinder i form av ett vattenfall strax ovan Höglekardalen.

De första 200 metrarna nedom fallet är det fiskeförbud sedan vidtar ett par strömmande sträckor innan ån rinner ut i Dalsjön vid Bydalen. Ovan vattenfallet heter ån Storån och håller bara ett glest bestånd av stationär öring i medelstorlek.

För det andra; Man fiskar efter de stora lekvandrarna i Dammån vilket innebär att man måste anpassa utrustningen därefter. Flugvalet är väldigt likt lax/havsöringsfiskets. Smolt fångar man egentligen bara när man fiskar harr på "fel" ställe. "Stor fisk kräver stor fluga" som någon klok man har sagt.

Vi fick veta (dom på campingen i bydalen berättade)att Öringen som vandrar leker mellan storfallet och en bit ovanför bydalen.

Vi fiskade med han tipsade om i Dammåns camping han hete nå med Daniel kommer inte ihåg efternamn men han sa att (spinnfiske)Rapala sjunkande vobbler funkade bra och en ganska stor svart vibrax funkade och de va de vi använde 90% under tiden vi var där...

jag gör inte många kast till om jag får en smolt.

för att få så många så MÅSTE  du ha satsat på smolten ;D

Dom var som Abborren var i Bernshammar under sommaren :P :-X

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Nicklas_H

Fick du någon fisk då?jag var inne på eniro och mätte att öringarna hadde vanndrat 4mil i Dammån tills dom komm ovanför Dalsjön.men det är svårt att fxa kartor hit på eniro.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Guest hackren

Detta om att dom skulle gå från Dammån via Bydalen & till storån stämmer inte!

Det är som sagt för långt & fel riktning!

Dom går helt enkelt upp här från Håckren & leker i Storån men det är fiskeförbud där fram till 15/6.

Dammån HAR otrolig fisk men är svårflörtad!

Det finns folk som varit där 7 ggr á 1-2 veckor i taget innan dom fått sin 1:a fisk. Men många säger att det är värt att ha tålamod för det finns stora fina fiskar där.

Här i Håckren tog dom bl.a. en 6 kilos öring för 2 veckor sen= KUL!!!!!!!!!!

Öringen & Harren är fortfarande relativt mycket upp mot land & branter. (Vattentemp måndag= 5,2g onsdag= 6g = Snabbt stigande då vi nu har runt 20 grader varje dag)!

Med andra ord, max en vecka till, (knappt), så börjar Rödinhen gå upp. Nu står den på 10-20m djup.

Ha en bra dag allihop & hoppas att ett par av er fått svar!?! Annars fråga!

Madde på Håckren ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Snälla Madde

Du pratar om en helt annan öring än Dammåöringen. Egentligen är det inte öringen som är problemet utan att det finns 2 stycken Storån i området. Öringen som du pratar om är den som vandrar från Håckren och upp till Ottsjön via den Storån. Dammåöringen går upp i till Storfallet i Dammån för lek där, eller i Lekarån som den passerar på vägen till Storfallet. Storfallet är ett naturligt vandringshinder för Dammåöringen ca 4 kilometer norr om Höglekardalen. Ovanför Storfallet byter Dammån namn till Storån, därav namnförvirringen, men den har inget att göra med den Storå som faller ut i Håckren. Storån/Dammån har sina källflöden i Anarisfjällen.

Vad gäller fisket i Dammån så har jag fiskat där sedan 80-talet, och är egentligen expert på hur djävla tufft och svårt det fisket kan vara. Rismyrströmmen en mulen natt eller sträckorna runt Åhn är väl där man har störst chans att komma i kontakt med riktigt stor öring. Förr fanns det gott om stor öring också i området runt Höglekardalen, bl.a nedströms vägbron och vid Gruvhålet, där storöringen ibland vakade så det ekade som pistolskott genom senjuli-nätterna. Sämre nu..länge sedan jag hörde om nån som fick någon riktigt stor öring däruppe.

Vad gäller fisket i Storån ovanför fallet och upp till Hosjön så är det nog ett av det allra vackraste lågfjällsvattnen i Sverige. Stora sel eller håar, med fina strömsträckor emellan ger massor av tillfällen till ypperligt nymf och torrflugefiske. Någon skrev att det var medelmåttigt med fisk där, men jag kan säga att det är bland det öringtätaste områdena i Sverige. Helt rätt att fisken är småvuxen för det mesta..men det finns undantag. Jag har bl.a tagit en 2 kilos på ett slitet haröra i forssträckan närmast nedströms Hosjön. Och många fiskar mellan 7 hekto och kilot. Fantastiskt område, lätt-tillgängligt och vackert. Jag brukar kombinera storöringsfisket i Dammån med 4 fem dagar på fjället. Då får jag en total upplevelse av Jämtlandsfisket alla möjligheter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...