Hoppa till innehåll

Kasta längst!


El Flinko

Recommended Posts

Hej Magnus, jag har ingen anledning att misstro dig, dessutom verkar du veta vad du skriver om men det låter mycket, från 18 tilll 35 meter. När jag ska försöka komma långt tenderar mina loopar att få för mycket energi och slö över och dö ut med för lite lina utanför toppen. Jag måste köpa en fräsch lina, jag ser det ;) Håll ändå med om att det är enklare att bära 25 meter och skjuta 2 i bakkastet och 8 i sista framkastet? Om inte så måste jag öva på något nytt. 18 meter det är väl ungefär hela klumpen + en havlmeter på SA MED?

Vänligen

/Staffan

Nja det blir ungefär 18-19 meter plus tafs på 8 fot..... Hmmm ja det är :D säg två meter ungefär. så 21. Men sen som sagt så hjälper det ju till att skjuta en del i bakkastet innan man skickar iväg linan men det är lätt att tappa kontrollen då.

Jag kör inte med SA ED nu längre heller vid distans utan Snowbees ED som har en klump på totalt 18 meter. Mer markerad klump och lättare att pricka rätt på distansen än SA ED.

Nackdelen eller vad man ska kalla det är att om man bär mer så får man problem att sträcka ut linan, linan är jäkligt bra avvägd att skjutas från klumen, gör man det så får man oftast fina sträckta kast. Vi testatde den lite med olika spön när jag gjorde EFFA testet och så fort man bar över 20 meter lina så kollapsade den i framkastet. Men att nå 30m + är inga problem om man bara skjuter tidigt nog :lol: Om tekniken tillåter det vill säga!

Mvh

Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 328
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nackdelen eller vad man ska kalla det är att om man bär mer så får man problem att sträcka ut linan, linan är jäkligt bra avvägd att skjutas från klumen, gör man det så får man oftast fina sträckta kast.

Mvh

Magnus

Vilken lina menar du här Magnus?

Jag vet att det har diskuterats kring SA ED att det finns ett bra mått på "overhang" som är passande på den linan, som är mest effektivt. Detta beror förstås lite på vilken stil som används. Tar man in s.k. 170teknik är det helt i enighet med den tekniken att det är lite vikt närmast spötoppen, då har den initialt öppna linbågen väldigt liten negativ effekt på den slutliga linbågen.

Jag vet att med Sameo Python med 16.5m klump så skjuter jag bäst från ca 20m någonstans.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla önskar att kunna kasta lite längre. Den som inte erkänner detta ljuger.

Jag fiskar nästan uteslutande med splitcanesön, - ergo, jag ljuger ;)

Dvs, eftersom jag ändå fiskar med splitcanespön så vill jag faktiskt påstå att jag INTE quote: "...önskar att kunna kasta lite längre".

Det sagt, jag har spön som jag utan svårighet lägger ut hela linan med. Jag förstår bara inte riktigt vitsen.

Någon skrev tidigare att fisken alltid är just bortanför ens kastlängd. Vid vadning (men också utan) så är det egentligen inte förvånande. Kroppen rör sig betydligt mer vid långa kast, vilket ger större svallvågor, en mer "flaxande" profil men också presentationen blir lidande av den långa längden på linan (både på grund av svårigheten att uppnå erforderlig kontroll, men också för att extrema klumplinor har den mindre önskvärda egenskapen).

Det är som någon annan påpekat så att man når mer yta med långa kast, men tyvärr vill jag påstå att man därmed inte når mer fisk (p.g.a. de något ofördelaktiga i ett oförsiktigt närmande av fisken).

Därav mitt påstående att, quote "Jag förstår bara inte riktigt vitsen."

Ett annat aber, för mig som ofta fiskar riktat efter röding eller gärna besöker kalkströmmar med synnerligen klart vatten, är att dessa kastkanoner (styva, lätta spön) INTE är att föredra som fiskespön då ett styvt spö avsevärt försämrar chansen att framgångsrikt drilla fisk på tunna tafsar. Casting-spön JA, fiskespön NEJ........

Någon ytterligare skrev om hur några långkastare fångade massor av fisk vid övre selet i Ransarån, och tillskrev detta just det faktum att personerna i fråga kunde kasta långt. Nåväl, här kommer en motsägelse: Jag och två av mina kompisar fångade 90 rödingar över trofefiskegränsen på tre dagar (jag vet inte om Jakob hört talas om detta, men Mats och de andra höjde på mer än ett ögonbryn), och detta med två av oss nyttjande splitcanespön, varför man kan anta att längden på kastet var av underordnad betydelse.

Allt detta sagt, - det är kul att kasta långt :D ! Men man ska inte automatiskt knyta förmågan att kasta långt till ökade möjligheter att fånga fisk, det finns mycket som talar emot ett sådant antagande.

Redigerad med angler
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min lina är 27-28 meter de flesta fiskar går inom 10-20 meter ifrån land.

Ja kastar 27-28 meter om jag vill ,men ser ingen anledning till o kasta längre.

Höll på med casting när jag var yngre (har 5-6 europamästare i bekantskapskretsen från förr)

Så med rätt lina kastar jag säkert 35 m .

Tränar hellre teknik än längd .

P.s jag kastar så långt jag önskar och ljuger inte.

Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilken lina menar du här Magnus?

Jag vet att det har diskuterats kring SA ED att det finns ett bra mått på "overhang" som är passande på den linan, som är mest effektivt. Detta beror förstås lite på vilken stil som används. Tar man in s.k. 170teknik är det helt i enighet med den tekniken att det är lite vikt närmast spötoppen, då har den initialt öppna linbågen väldigt liten negativ effekt på den slutliga linbågen.

Jag vet att med Sameo Python med 16.5m klump så skjuter jag bäst från ca 20m någonstans.

Snowbee ED ;) Den bäste av dom alla :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min lina är 27-28 meter de flesta fiskar går inom 10-20 meter ifrån land.

Ja kastar 27-28 meter om jag vill ,men ser ingen anledning till o kasta längre.

Höll på med casting när jag var yngre (har 5-6 europamästare i bekantskapskretsen från förr)

Så med rätt lina kastar jag säkert 35 m .

Tränar hellre teknik än längd .

P.s jag kastar så långt jag önskar och ljuger inte.

Tomas

Om du kastar 35 meter med rätt lina har du ju redan en otroligt bra teknik..

Varför denna negativa inställning att det är onödigt/fult att kasta långt?

Undrar hur många gånger jag hört att man tar mest fisk på korta kast, upp till 15 meter!!!!

Jag skulle vilja vända på saken och säga -Lär dig kasta långt för att bli duktig på att kasta kort .

Den personen som kan kasta riktigt långt har minimerat alla fel och brister i sitt kast, det går inte att kasta så långt med dålig teknik.

Om du har trångt i bakkastet eller blåser kraftigt, så kan jag lova Er att den som har tekniken "att kasta 35 meter med rätt lina" presenterar flugan bättre än de flesta andra på avstånd av 15 meter.

Att jag själv försöker lära mig kasta så långt det går med så lite kraft som möjligt innebär ju inte att jag alltid skall kasta till andra sidan älven!!

Nej! Lär er kasta långt, så blir ni bättre på korta kast oxå.

Just my 5 cents.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför denna tråd upprör så många.

Det handlar ju bara om att kasta långt...

Inget annat.

Inte fiske.

Inte vadning.

Inte flugbindning.

Inte streamers.

Kasta långt..är det fult?

Om jag slår långt i golf, är det fult?

Om jag kan smasha hårt i pingis, är det fult?

Om jag kan kasta ett spjut långt, är det fult?

Varför blir så många irriterade/upprörda över att man står med ett flugspö och kastar så långt man kan?

Jag fattar inte vad folk stör sig på.

Nä, den här tråden handlar ju fortfarande inte om att fiska..

Inget fiske....

Nej, inget fiske...

Nope!

Kasta långt!

Med ett flugspö.

Inget annat!

Låååångt.

Flugspö.

Det är ju inte ens en bedömningssport.

Det går ju t o m att mäta, lika exakt som matematik.

;):D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

DanielT: Tjenare! Du frågade så nu får du leva med svaret ;) Can you handle the truth!

170-tekniken är ett sätt att kasta där man öppnar upp fram och bakkastet. Man gör alltså inga tydliga och fina stopp utan man väljer att fortsätta föra in energi hela vägen. Tanken med tekniken är att den energi man tillför linan är mer än den energi som linan tappar genom att man initialt öppnar upp linbågen.

Här är ett exempel på ett sådant bakkast:

Edit: Att använda denna teknik kräver att man redan behärskar bra och långa kast med den konventionella tekniken med tidiga stopp och trånga linbågar. Annars kommer inte 170-tekniken att vara särskilt effektiv då man inte uppnår tillräcklig linhastighet! (Tack sasse för ditt svar nedan)

Vad gäller att kasta långt allmänt så är det ju i grund och botten en träningsfråga. Jag blir bättre på att kasta på korta avstånd om jag har tekniken att hantera långa. Jag upplever att jag har mer tid och kan sköta allt lugnare. På samma sätt som jag upplever en storlek 12 krok som nästan gigantisk och enkel att binda på efter att ha nött på storlek 16 och 18 ett tag.

Sen såg jag just att jag hade stavat fel, och skrivit "fräningsfråga" istället för träningsfråga. Det är faktiskt lite sant. Jag tycker det är fränt. Jag tycker att det är nog roligt för att vilja träna på det och känna hur nöjd jag blir när jag når ännu lite längre. Av samma anledning som alla idrottare, ja egentligen de flesta människor, vill förbättra sig själv något steg då och då.

Det är klart att de flesta fiskar fångas inom 15 meter... Det tror jag med på. Jag vet ett antal fiskare som knappt kommer längre än 15 meter, de fångar ju ALLA sina fiskar inom 15 meter. Jag fångar nog 80% av mina fiskar inom 15 meter med, för jag har bättre koll vid 15 än vid 20. Det är enklare med reaktionstider och att kroka. Det underlättar på nära håll helt enkelt.

Att kasta längd var för mig i början ett sätt att ta bort kastfel, för ett fel som är litet vid 15 meter är stort vid 20, det är gigantiskt vid 25 och upp emot 30. Så om jag ökar lite till, då ser jag vilka fel jag gör och därför kan jag lättare åtgärda dem!

Att sen alla inte är intresserade av att kasta långt, eller ens jobba med sin kastteknik, är helt ok! Jag dömer ingen utifrån det, men jag är intresserad och jag vet att många med mig är det. Sen vet jag att många som har fått testa på att förbättra sin teknik och plötsligt klara av de där kasten de inte trodde var möjligt... ja de är helt plötsligt intresserade på ett helt annat sätt...

För vilken flugfiskare vill inte ha ett moment enklare ute vid vattnet? Flugval och läsa vattnet är svårt nog som det är, i mitt tycke.

Redigerad med Jakob Lundgren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det va mig du menar så Är JAG inte alls negativ till o kasta långt passar inte mig bara,

Har haft Lief stävmo som chef så jag har sett låååånga kast.

Tycker det är väldigt kul att det är många som är intresserade för som du säger

kan man kasta långt kan man kasta kort.

Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det räcker att kunna kasta långa överhandskast rakt fram mot en fast punkt så har man tagit hand om alla ev problem i sin teknik?

Det hoppas jag att Aspis inte menar. Det man däremot har gjort är att sett till att ha en otroligt stabil grundteknik och minimerat problemen i grundkastet. Sedan tillkommer självklart andra problem vid t.ex. underhandskast och olika former av presentationskast. Man har även lärt sig en linkontroll som kommer att vara otroligt hjälpsam vid dessa andra kast och förhoppningsvis en förståelse för mekaniken bakom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

DanielT: Tjenare! Du frågade så nu får du leva med svaret :D Can you handle the truth!

170-tekniken är ett sätt att kasta där man öppnar upp fram och bakkastet. Man gör alltså inga tydliga och fina stopp utan man väljer att fortsätta föra in energi hela vägen. Tanken med tekniken är att den energi man tillför linan är mer än den energi som linan tappar genom att man initialt öppnar upp linbågen.

Här är ett exempel på ett sådant bakkast:

Vad gäller att kasta långt allmänt så är det ju i grund och botten en träningsfråga. Jag blir bättre på att kasta på korta avstånd om jag har tekniken att hantera långa. Jag upplever att jag har mer tid och kan sköta allt lugnare. På samma sätt som jag upplever en storlek 12 krok som nästan gigantisk och enkel att binda på efter att ha nött på storlek 16 och 18 ett tag.

Sen såg jag just att jag hade stavat fel, och skrivit "fräningsfråga" istället för träningsfråga. Det är faktiskt lite sant. Jag tycker det är fränt. Jag tycker att det är nog roligt för att vilja träna på det och känna hur nöjd jag blir när jag når ännu lite längre. Av samma anledning som alla idrottare, ja egentligen de flesta människor, vill förbättra sig själv något steg då och då.

Det är klart att de flesta fiskar fångas inom 15 meter... Det tror jag med på. Jag vet ett antal fiskare som knappt kommer längre än 15 meter, de fångar ju ALLA sina fiskar inom 15 meter. Jag fångar nog 80% av mina fiskar inom 15 meter med, för jag har bättre koll vid 15 än vid 20. Det är enklare med reaktionstider och att kroka. Det underlättar på nära håll helt enkelt.

Att kasta längd var för mig i början ett sätt att ta bort kastfel, för ett fel som är litet vid 15 meter är stort vid 20, det är gigantiskt vid 25 och upp emot 30. Så om jag ökar lite till, då ser jag vilka fel jag gör och därför kan jag lättare åtgärda dem!

Att sen alla inte är intresserade av att kasta långt, eller ens jobba med sin kastteknik, är helt ok! Jag dömer ingen utifrån det, men jag är intresserad och jag vet att många med mig är det. Sen vet jag att många som har fått testa på att förbättra sin teknik och plötsligt klara av de där kasten de inte trodde var möjligt... ja de är helt plötsligt intresserade på ett helt annat sätt...

För vilken flugfiskare vill inte ha ett moment enklare ute vid vattnet? Flugval och läsa vattnet är svårt nog som det är, i mitt tycke.

Det är kul att se folk köpa den tekinken till 100%. Finns inget roligare än se sådana stå och kasta 15-20m sådär vid kusten eller vid en regnbågssjö. Det kan iaf rädda min sämsta dag ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min lina är 27-28 meter de flesta fiskar går inom 10-20 meter ifrån land.

Ja kastar 27-28 meter om jag vill ,men ser ingen anledning till o kasta längre.

Höll på med casting när jag var yngre (har 5-6 europamästare i bekantskapskretsen från förr)

Så med rätt lina kastar jag säkert 35 m .

Tränar hellre teknik än längd .

P.s jag kastar så långt jag önskar och ljuger inte.

Tomas

Your eys is wide open and you dont need to learn any more :D

Håller med fast jag har inte vunnit eller tävlat i kastning eller vad det heter.

Tar 90% av mina gäddor på ca 10-15m ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det räcker att kunna kasta långa överhandskast rakt fram mot en fast punkt så har man tagit hand om alla ev problem i sin teknik?

Hoppas du inte tolkar det så, men man kan ju vrida och vända som man vill!

Du förstod alltså inte grundtanken i mitt inlägg eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas du inte tolkar det så, men man kan ju vrida och vända som man vill!

Du förstod alltså inte grundtanken i mitt inlägg eller?

Jag menar att det finns ett antal fiskesituationer som blir svåra eller tom omöjliga att träna på med för mycket lina ute eller som har med långkastning att göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det va mig du menar så Är JAG inte alls negativ till o kasta långt passar inte mig bara,

Har haft Lief stävmo som chef så jag har sett låååånga kast.

Tycker det är väldigt kul att det är många som är intresserade för som du säger

kan man kasta långt kan man kasta kort.

Tomas

Nej Tomas det var inte menat negativt mot dig, kanske lite dåligt uttryckt från mig, vad jag menade är att dom som har den möjligheten att kasta lika långt som du ofta oxå är bra på korta presentationer, för man har lärt sig hantera en fluglina.

Sen kan man ju givetvis inte påstå att en som kan kasta långt är duktiga på alla typer av kast, men behärskar man lång lina har man goda förutsättningar att bli duktig på alla kast.

Jag tycker oxå det är betydlig "roligare" med fiske på korta kast och inte skrämma i väg fisken längre än nödvändigt.

Fiskar jag strömmande vatten ligger nog oftast mina kast på distanser upp till 15-20 meter.

Dock fiskar jag mycket Vulgata i sjö, och då ligger nog linlängden oftast på 20m och uppåt i den långgrunda sjö jag fiskar.

Nu skall jag sluta skriva i denna tråd.

Ett infekterat ämne som bara leder till vinklingar och vet bäst attityd.

Nu skall jag faktiskt gå ut och kasta lite, har en ledig dag idag.

Jag har i alla fall lärt mig lite i denna tråd.

Kasta inte långt, fisken står närmare än du tror!!

Vill du träna på långa kast så prata inte om det.

Plocka bort din backing, du behöver den ändå inte, kasta bara 10 meter så har du 17 meter lina att köra fisken på..

Står jag utvadad i en sjö och det vakar 25 meter ut, kasta inte, någon kan se dig och tycka att du bara försöker glänsa. Du kommer bara skrämma fisken.

Vänta i stället 2 timmar så kanske den kommer i mot land. ;)

Ha en bra dag, nu tar jag en pilsner och går ut på ängen för lite kastning. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är kul att se folk köpa den tekinken till 100%. Finns inget roligare än se sådana stå och kasta 15-20m sådär vid kusten eller vid en regnbågssjö. Det kan iaf rädda min sämsta dag ;)

Jag lade till en liten disclaimer i mitt förra inlägg om det. Bra av dig att uttrycka hur det KAN se ut med den tekniken om man inte behärskar grunderna! Det blir lätt att man tar sådant för givet =)

Aspis: Nej för sjutton, stanna kvar och snacka! Det är klart det finns motsättningar, men det finns även många möjligheter och viljor att diskutera sådant! Se bara här på Edge har vi just fått en egen area för kastteknik... det ligger inte längre som en subdel under utrustning. Jag skulle vilja säga att det går i rätt riktning =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är nybörjare sedan 1 månad och har en fråga.

Hur långt kan man kasta med en vanlig WF lina i 200 kr klassen och ett klass 7 spö i typ vision attack och attacklina utan vare sig "kasttyngd" eller runningline?

Kommer ca 15-20 meter men sedan löper inte linan mer. Känns som att jag skulle kasta längre om bara spöt kunde skicka iväg lite mer lina. :lol:

Kastlängden känns viktigt speciellt om det blåser då jag kan komma ut en bit med ett kast som normalt skulle gå längre vid svagvind.

Har märkt att jag kommer 20 meter när jag gör djupa bakkast liknande de i youtubeklippet ovan som länkades. lättare att hålla lång lina i luften.

Har även försökt mig på dubbeldrag med får inte riktigt till det så det blir att jag får släppa ut massa lina i vattnet innan jag börjar kasta.

Redigerad med Idlehandz
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är nybörjare sedan 1 månad och har en fråga.

Hur långt kan man kasta med en vanlig WF lina i 200 kr klassen och ett klass 7 spö i typ vision attack och attacklina utan vare sig "kasttyngd" eller runningline?

Kommer ca 15-20 meter men sedan löper inte linan mer. Känns som att jag skulle kasta längre om bara spöt kunde skicka iväg lite mer lina. :lol:

Kastlängden känns viktigt speciellt om det blåser då jag kan komma ut en bit med ett kast som normalt skulle gå längre vid svagvind.

Har märkt att jag kommer 20 meter när jag gör djupa bakkast liknande de i youtubeklippet ovan som länkades. lättare att hålla lång lina i luften.

Har även försökt mig på dubbeldrag med får inte riktigt till det så det blir att jag får släppa ut massa lina i vattnet innan jag börjar kasta.

Du har fått ett bra svar av Tony i den nya tråden "kastteknik?" och precis som du antyder i titeln så är det allt som oftast i tekniken det brister när man inte kommer längre. Det är klart att utrustning har sina gränser, men de mänskliga begränsningarna har en tendens att komma före...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att läsa tråden och se vilka motsättningar det finns inom det vi kallar ett gemensamt intresse. Som jag ser det så blir alla nybörjare och andra som vill utveckla sin kastteknik lite fundersamma och skrämda över att ni/vi som har utvecklats lite mer inte ens kan låta bli och hacka på varann om en banal sak som den här.

Jag njuter av att glänsa med långa kast. För mig själv. Jag älskar känslan av att lägga ut 25-30 meters kast spikrakt. För mig själv. Jag anser att det utvecklar mig själv oerhört. För min egen skull.

Jag instämmer således med alla som skrivit att, kan man kasta långt med bra teknik så blir man bättre på alla distanser. Att lära sig hantera linan gör möjligheten att lära sig fler tekniker större också.

Vi vet nog alla att det sällan behövs och är försvarbart att satsa på 30 meter varje gång men det är förbannat gött att klara av det. För en själv.

Med det är mitt första och enda inslag i den här tråden postad.

Fortsätt utvecklas bröder och systrar. Det är det som gör det så jävla gött att bara kasta med ett flugspö. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...