Hoppa till innehåll

Säveåns öringfiske (Floda/Hedefors)


MIKAC

Recommended Posts

I måndags fångade en av mina kompisar en silverblank öring på ca 30 cm i ån, dvs den såg enligt honom ut som en insjööring eller havsöring och den hade dessutom bara stumpar till bröstfenor. Det var mellan Hillefors och Floda, dvs på den övre sträckan. Har någon en teori var den kom i ifrån ?  Han är förövrigt en av de mest erfarna och drivna  flugfiskare jag känner så han har inte misstagit sig. Trappan öppnades tydligen i måndags, men det är knappast  troligt att en dansk p&t havsöring hunnit upp dit så snabbt och dessutom förbi dämmet i Hillefors på något sätt. Sätts kanske insjööring in i Sävelången ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I måndags fångade en av mina kompisar en silverblank öring på ca 30 cm i ån, dvs den såg enligt honom ut som en insjööring eller havsöring och den hade dessutom bara stumpar till bröstfenor. Det var mellan Hillefors och Floda, dvs på den övre sträckan. Har någon en teori var den kom i ifrån ?  Han är förövrigt en av de mest erfarna och drivna  flugfiskare jag känner så han har inte misstagit sig. Trappan öppnades tydligen i måndags, men det är knappast  troligt att en dansk p&t havsöring hunnit upp dit så snabbt och dessutom förbi dämmet i Hillefors på något sätt. Sätts kanske insjööring in i Sävelången ?

 

Fångade också en helt silverblank öring på ca 25 cm förra året. Såg ut som en havsöring. Blev väldigt förvånad! Men ja, antar att dom kan anta många skepnader dom dära ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hakar gärna på om du vill ha sällskap. Har ingen större kunskap om vare sig strömmande vatten eller säveån så jag hänger gärna med så jag kan lära mig lite. Var där för första gången i torsdags då blev det en och tre tappade. 

Redigerad med haggis82
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fiskade igår och det var ganska så trögt, inte mycket vak eller annan aktivitet men efter 18.30 så börja dom komma igång, fick 2 på över 25 cm på nymf och tre mindre på torrt så den dagen vart lyckad.

Blir troligtvis fiske på Onsdag, beroende på väder!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade igår och det var ganska så trögt, inte mycket vak eller annan aktivitet men efter 18.30 så börja dom komma igång, fick 2 på över 25 cm på nymf och tre mindre på torrt så den dagen vart lyckad.

Blir troligtvis fiske på Onsdag, beroende på väder!

 

Fiskade också igår och det var trögt, mitt resultat liknade ditt; ett par öringar runt 25 cm plus minst 7-8 mindre i strömmingsstorlek nästan alla på torrt. Fiskade eftermiddag och tidig kväll, inga kläckningar och inga vak varför det blev blindfiske och mycket smått. Vill inte verka arrgogant, men tycker du verkligen att det är en lyckad dag i en å av Säveåns storlek med med 2 st 25 cm öringar ?  Förövrigt vakar inte fisken mycket i år, har varit vid ån aven då den myllrat av insekter och bara sett enstaka vak även sent på kvällen. Men det är svårt att veta om det är färre större fiskar i ån än föregående år eller om de bara är tröga på att stiga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja, du har väl rätt i din tanke, 25 cm är ju inget att hurra över men jag fick fisk iallfall så på så sätt är det ju ok.

När det kommer till större fisk så är det sena kvällar och tunga nymfer som jag tycker ger bäst utdelning, dom är enligt min mening ganska tröga på att stiga.

Har ju fiskat många år i säveån och jag brukar aldrig få något större på torrt, tror mitt PB ligger på ca 7hg men jag har sätt väldigt stora vak i dom större polerna, ex. utloppet från reningsverkshöjlan så det kanske är så att den större fisken samlas där för att sen stiga då den skall äta, osäker på min teori men men.....

 

Sen är ju vattenninvån avgörande, tycker det är väldigt lågt vatten vilken automatiskt får dom större att dra sig till djupare områden men såhär är det, vilt vatten och massa spänning, en del av tjusningen tycker jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade också igår och det var trögt, mitt resultat liknade ditt; ett par öringar runt 25 cm plus minst 7-8 mindre i strömmingsstorlek nästan alla på torrt. Fiskade eftermiddag och tidig kväll, inga kläckningar och inga vak varför det blev blindfiske och mycket smått. Vill inte verka arrgogant, men tycker du verkligen att det är en lyckad dag i en å av Säveåns storlek med med 2 st 25 cm öringar ?  Förövrigt vakar inte fisken mycket i år, har varit vid ån aven då den myllrat av insekter och bara sett enstaka vak även sent på kvällen. Men det är svårt att veta om det är färre större fiskar i ån än föregående år eller om de bara är tröga på att stiga.

Om inte jag har fel så stod du på träbron ca 1930 och spana efter Öring, tror du fiska winston? 

Kan det stämma?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fått öring på över halvkilot, det var några år sen men visst fanns dom där.

Jag vet inte exakt vart jag fiska, kommer dock ihåg att det var efter en liten bro där ån svänger, i det vattnet fick vi fisk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...