Hoppa till innehåll

enkel fjällvandring med fiske?


Jones

Recommended Posts

Hej alla glada...

Jag och min flickvän hade tänkt ta en tripp till några fjäll i sommar,

Själv gör jag det mest på grund av fisket, men har lyckats övertala min

flickvän att följa med på grund av miljön och att hon börjat bli lite sugen

på att lära sig flugfiska, vilket är skönt...

Så nu undrar jag om det är någon här på forumet som kan mycket mer än

mig om det här och kan hjälpa mig med lite tips om enkla vandringsturer

med möjlighet till bra fiske. Vi har ca en vecka på oss.

Jag har varit i fjällen ett par gånger innan men det har varit med sportfiskarnas

kirunaläger och har således ingen som helst erfarenhet av att hitta rutter och vandra

på egen hand.

Så om ni själva gjort en liknande tripp eller vet något jag bör veta så hjälp mig gärna!

Jag kan tänka mig att åka långt norrut, men finns det vackra fjäll nedåt landet så är det en fördel.

tack på förhand

// Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utgå från Grövelsjön och vandra över in i Norge. Femundmarka har mycket fint att erbjuda både vad gäller fiske och fjällvandring. På en vecka hinner ni fram och tillbaks till Femunden. Ta Linnéstigen västerut, en-två dagars vandring tills ni kommer ner till småvatten på norska sidan. I dessa trakter kan ni fiska småtjärnar med röding och öring. Därefter kan ni fiska er tillbaks typ genom Grötådalen med strömmande vatten, och ner till Sylen vid norra ändan av Grövelsjön. En fin tur.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket christian, ska kolla upp det här närmre och se hur det ser ut...

Vi kommer kanske befinna oss i östersund veckan innan vi ska iväg så det ligger ju inte så långt därifrån...

Vet du någon hemsida som man kan kolla in??

kollade bara snabbt på eniro nu...

Förresten, jag förmodar att det är enkel vandring? markerade leder?

MVH // Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här ligger lite slides från en egen tripp för några år sedan:

http://www.edgeflyfishing.com/forum/index.php?topic=37699.0

Den turen jag föreslog går ungefär som på bilden nedan. Skaffa gröna kartan så ser du. Det är bra leder utom när man kommer upp i Grötådalen, då kan det vara lite stenigt och man tappar leden ibland. Den steniga karaktären gäller hela grövelsjön, som är morän. Bra skor rekommenderas, annars lättorienterat. Ta med kompass och 1:50 000 så funkar det utan problem.

Väljer ni att gå här får du gärna IM:a, så kan du få lite tips! Har inga direkta websidor, googla... www.inatur.se kanske?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det såg ut att vara en riktigt fin tripp du hade gjort...  :D

uppskattar kartan du skickade med, har skrivit ut den och skall nu försöka hitta en riktig karta, var får man tag i det?

Var det bra fiske där? fick aldrig någon riktig uppfattning om det...

Tycker att det här låter som en bra idé...

förresten vad menar du med IM:a ??  :-[

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråden är fortfarande öppen för andra som kanske har förslag,

Är väldigt tacksam för alla tips och råd jag kan få...

Jag funderar även på att vandra i kirunafjällen, men vet inte var...

Rautas och Leavas låter fint, någon som har förslag på bra vandringsturer där?

tack på förhand

// Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Jones!

Jaa det beror lite på hur långt ni är villiga att gå?

Har två alternativ som jag tycker är bra ur båda synvinklarna (vandring,fiske)

Där finns Ljungdalen, du går då upp på Helagsfjället och där finns ett flertal tjärnar att fiska i..

Ljungan rinner även där, fin liten "å" där jag själv tagit öring runt 1,3 kg!

Väljer ni det alternativet så är det en bit att gå, men det är också trevligt fiske..

Sen finns det Ammarnäs, om man utgår från sjön "tjul-träsket" och sedan går upp på fjället kommer man till en tjärn vid namn Geppejaure.. Där går stor öring, finns även röding i tjärnen!

Vet inte vad det kan vara, 4-5 km vandring från sjön upp på fjället?

Finns även andra alternativ där!

Om något är intressant och du vill ha lite fler tips hör av dig!

Mvh Daniel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket daniel!!  :D

ska sätta mig i eftermiddag och kolla upp de här två alternativen också...

Själv är jag ganska kär i strömmande vatten, hittade dock inte ljungan på någon karta när jag tittade nu, men ska som sagt kolla upp det ikväll. jag återkommer här på forumet om jag behöver mer info, men allt verkar vara fint faktiskt.

MVH // Jones

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest strömmen

Hej! Ett till förslag bara för att krångla till det lite. Ta kungsleden från Adolfström mot Ammarnäs, ungefär halvvägs (c:a 2 lätta dagsetapper) kommer ni till Dellikälvens källflöden.kungsleden=omöjligt att tappa bort sig om ni inte dricker upp metanolen till stormköket och blir blinda båda två. Endast flugfiske tillåtet= inga maskmetare. mycket vackert och inte särskilt mycket folk. fiskade där för två år sen och kompisen tappade en fin öring pga en kass knut. annars var fisket helt okej med mycket huggvillig öring om än inte så stor. tänkte mest på att din tjej behövde träna mothugg och så. sen kan ni fortsätta till ammarnäs om ni åker buss eller gå tillbaka till Adolfström.  Hör av dig om du vill ha mer ingående info, jag har promenerat sträckan tre ggr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest charlie

Om du ändå är i Östersund så finns det ju lite alternativ.

Alternativ 1: Oviksfjällen där du har både Dammån (visserligen mer än skogså än fjällbäck) och vattnen inom Tåssåsens sameby. Jag var däruppe i somras och tog en del fisk. Det var jäkligt varmt så den större fisken var väl inte så aktiv men dom fanns. Inom samebyn finns en hel del både strömmande vatten och sjö/tjärn-fiske. Väl värt ett besök...

Vandringsmässigt så är det väl inte ett av de mest välbesökta områdena så lederna kan vara lite sådär märkta ibland...

Alternativ 2: Åk till Ljungdalen/Kläppen och vandra upp mot Helags. Från Helags kan man sen gå mot Sylarna eller mot Vålåvalen/Vålåstugorna. Häruppe finns en del tjärn och småströmfiske. Lättvandrat, du behöver knappt karta även om det är säkrare så. Går du direkt från Kläppen till Vålåvalen så ska du inte gå första biten efter leden utan gå utefter Vålåsjön.

Alternativ 3: Åk till Storulvån. Börja knalla på Jämtlandstriangeln och dra sen ut på fjället mitt i triangeln så finns det lite småvatten/bäckar som håller en hel del fisk. Jag och en kompis var där sista helgen i augusti och fick inte ett skit. Mest eftersom vattenståndet var mycket, mycket lågt men åker du tidigare kan du nog få en del fisk.

Beställ hem Flugfiske i Norden nr 3 Juni 2006 så finns det en artikel om just fisket kring Sylarna...

Inget av ställena är några direkt gigantvatten så räkna inte med att få den största öring du sett men om man ska iväg tjejen eller bara vill komma iväg så är det utmärkt. Lättvandrade, bra kommunikationer och diverse sysselsättning om myggen e sinnessjuka eller vädret helt för jävligt...

/Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror bestämt att det blir vandring från ammarnäs, via tjul-träsket till tjärnen Geppejaure..

Jag tackar alla för att de tagit sig tid att hjälpa mig, men har fortfarande en del frågor jag söker svar till.

Finns det fler bra vatten vid Geppejaure området?

Vill gärna ha exempel på dagsturer man kan göra från tjärnen...

tack på förhand

MVH // Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror bestämt att det blir vandring från ammarnäs, via tjul-träsket till tjärnen Geppejaure..

Jag tackar alla för att de tagit sig tid att hjälpa mig, men har fortfarande en del frågor jag söker svar till.

Finns det fler bra vatten vid Geppejaure området?

Vill gärna ha exempel på dagsturer man kan göra från tjärnen...

tack på förhand

MVH // Jonas

Jones, jag har sett ditt PM men jag har inte haft tid att svara..

Återkommer ikväll!

/Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vid närmare eftertanke så vet vi inte om vi är så sugna på bilturen till ammarnäs som är väldigt lång för vår del. Att åka kollektivt var krångligt. Attans, jag som ställt in mig på att ha mitt tält vid geppejaure en hel vecka och fiska öring... men men...

Vi tycker det vore bättre att ta tåg, eller iaf åka kollektivt dit vi ska, och undrar nu om det finns lite fler nya tips på fina fjäll, dit man kan ta sig med tåg?

Kiruna fjällen t ex, är det någon som har förslag på vandringsturer? leavas, eller rautas kanske?

Tacksam för svar

// Jones

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter också fint... Tjuonajokk skall ju ha ett fint fiske..

Men jag tror nog att det blir att vi åker till kiruna, och sedan tar buss dit där Rautas korsar E 10:an..

Och sedan vandrar västerut och följer rautas till rautasjärvi ungefär...

Jag vet inte men jag tycker det verkar som en helt okej tripp... Sedan har jag varit i rautas innan och haft riktigt bra fiske..

Är det någon som har fler ideér att tillägga eller som har tips på fjälltjärnar eller andra vatten man kan göra dagsturer till så tveka inte... Alla tips jag kan få tas tackasmt emot..

// Jones

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror du har en poäng där... Det måste ju vara mycket enklare att följa leden över fjället till sjön och sedan fiska sig tillbaka...

Hur lång tid tror du den vandringen tar uppskattningsvis?

Jag har ingen bra fjällkarta (använder eniro.se), men är det inte en väldigt lång bit mellan Årosjokk och leavas?

// jones

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul tråd. Har ni med parametern att man ska kunna åka kommunalt (ej helikopter)? Själv ska jag till trakten av Grövelsjön och tänkte gå på den svenska sidan (har två barn med så det blir inte någon jättetur). Fosksjöarna har jag kollat in. Dessutom är ju storån nedströms Storåns flugfiske tillgängligt. Men så mycket fjäll kanske det inte är där. 

lycka till, och alla uppskattar en reseberättelse senare ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr bara andra handsuppgifter att gå på (har inte gått själv) men vad jag kan se via blåkartan så är det ca 16km från årosjokk till första böjen i levas ca 2 mil till bron. Börjar ju med en lite brant stigning dom första km men sen är ni uppe på högplattån.

Tror avståndet är ungefär det samma från Rensjön till Rautas enligt blå kartan 18km.

Hoppas du blir lite klokare.

Kan kanske ta kontakt med Johan på www.dunkroken.se för tips annars eller för att fylla upp asken med senaste skriket innan turen kanske :)

Räknas ovanstående som ett reklambrott föresten?? :-X

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har vandrat från Nikkaloukta till Tjuona två gånger och tagit några sidospår i området.

Vandringen till Tjuonajokk är fin med ett par stigningar, första kommer efter ca 7-8 km och då går det uppåt i ca 360 fallhöjdsmeter, hyfsat brant. Leden är väl utmärkt men räkna inte med att stöta på någon om ni åker i augusti som jag har gjort, ta med andra ord med er riktiga prylar. I Tjuona är fisket i princip alltid bra men om din flickvän åker med för en rofylld, vacker, naturmiljö bör ni stanna kvar på fjället. Kan bli frustrerande att sitta nere i björkskogen med myggen när fjället hägrar ett par km upp :) Iaf om man inte älskar att drilla mängder av Harr och kanske några feta öringar...

Om ni är ovana vid vandring så räkna med två nätter på fjället innan ni når Tjuona, då behöver ni inte stressa och hinner njuta av miljön. Det är väldigt smidigt att ta sig till Nikkaloukta, man tar bara bussen från flyget eller tåget.

Jag bistår gärna med mer information över mail/IM om du vill. Finns en hel del info om just fjällvandring på t.ex. utsidan.se, lättviktsnördar kollar på fjaderlatt.se eller liknande. Vi har till i år lyckats banta ned oss till ca 14kg per ryggsäck inkl. allt för ca 9 dagar på fjället. :)

Skitfiske!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar solstace,

Men jag tror bestämt att det blir rautas eller leavas vi ska gå... (fast jag har ju ändrat mig förr i den här tråden  ;) )

Så nu håller jag mest på att leta fina vatten kring det området, är det någon som vet någon sjö eller har föer tips på hur vi ska vandra så skriv gärna :)...

Det skadar ju inte med fler förslag, men just nu lutar det åt att gå ifrån rensjön som ztubben skrev..

// Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har varit i rautas och kan dela med sig av lite bilder eller historier :)

tips om vilka sträckor som är fina och liknande...

Det hade kanske inte lindrat mitt fiskesug direkt men jag känner att dagen här på jobbet kanske går lite snabbare  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...