Hoppa till innehåll

Bilder på Gäddflugor


Recommended Posts

Härligt Pikebum!

-Nytt blod i gäddflugetråden är precis vad som behövs då isen börjar smyga sig på! :)

...Vad är det för lurv i "kragarna". Lever i en så begränsad materialvärld så jag har lite svårt att förstå ibland ^_^

Är det nåt rävlurv? Ser gott och fluffigt ut!

Snyggt bundet och tack för inspirationen!

mvh FF

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Racoon

Härligt Pikebum!

-Nytt blod i gäddflugetråden är precis vad som behövs då isen börjar smyga sig på! :)

...Vad är det för lurv i "kragarna". Lever i en så begränsad materialvärld så jag har lite svårt att förstå ibland ^_^

Är det nåt rävlurv? Ser gott och fluffigt ut!

Snyggt bundet och tack för inspirationen!

mvh FF

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Det gulröda trollet ser vansinnigt gott ut!

-Blir inte gäddorna som tokiga av den där så har de fel i hövve.

Mina gäddor skulle tycka ännu bättre om grönt hackel, men de är knäppa på riktigt... :o

Tack tack!

Jo den flugan tror jag väl ska kunna lura nån gädda eller två.

Sen är det lite vanliga flashflugor som alltid funkar.

Det är egentligen bara en fluga som jag saknar och det är en svart balsa-popper.

Nån som vet vart man kan få tag på balsaträ?

//David

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde min första gäddfluga härom dagen, tema: Använd så många material som möjligt eller något liknande. Skall genast bättra mig.

Stjärt: Röd Zonkerstrip, svart tupp & svart

Kropp: Grön STF dubbing

Front: Röd marabou

Huvud: Svartmålad ful muddlerskalle

Picture%20293.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer en fråga till er gäddjägare. Vad rekomenderar ni för krok till gäddflugor.

//Johan

Beror lite på vad man är på jakt efter...

Jag har tre favoriter just nu

Tiemco 600sp för flugor med lite tyngd i som inte behöver så mycket krokskaft(min favorit för stunden)

FullingMills Scorpio Långt härligt skaft för mycket lurv. (har inte hunnit testa den så mycket före isen kom, men det har varit rätt många i bindstädet i vinter. Känns lovande och går att få i rätt rejäl storlek)

Daiichi X-point 472 Är kanon till mindre flugor. Den har vansinnig skärpa och tränger in väldigt fint, säkert i stål och betong också. Den skulle gärna få finnas i större storlekar bara...

Jag är alltså en riktigt ful fisk :blink: Hulling och gärna rostfritt... (försöker komma bort från det rostfria men blir så trött på fulbruna rostflugor där kroken brister med ett knäpp om man bryter på den lite. Det där med att skölja/torka flugar är jag inte så duktig på... :lol: )

Skall bli roligt att se vad de andra gossarna svarar!

-Partridges Absolute pike och Ad Swier är jag inte alls förtjust i fast de lovordas titt som tätt... Smaken är som kluven...

mvh.FF

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer en fråga till er gäddjägare. Vad rekomenderar ni för krok till gäddflugor.

//Johan

Jag har använt Tiemco 811S.. Bra krok. Rostfri dessutom.

Finns en Patridge-krok också med stort gap, specialgjord för gäddfiske. Minns inte vad den heter exakt. Men den är också bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror lite på vad man är på jakt efter...

Jag har tre favoriter just nu

Tiemco 600sp för flugor med lite tyngd i som inte behöver så mycket krokskaft(min favorit för stunden)

FullingMills Scorpio Långt härligt skaft för mycket lurv. (har inte hunnit testa den så mycket före isen kom, men det har varit rätt många i bindstädet i vinter. Känns lovande och går att få i rätt rejäl storlek)

Daiichi X-point 472 Är kanon till mindre flugor. Den har vansinnig skärpa och tränger in väldigt fint, säkert i stål och betong också. Den skulle gärna få finnas i större storlekar bara...

Jag är alltså en riktigt ful fisk :blush: Hulling och gärna rostfritt... (försöker komma bort från det rostfria men blir så trött på fulbruna rostflugor där kroken brister med ett knäpp om man bryter på den lite. Det där med att skölja/torka flugar är jag inte så duktig på... :( )

Skall bli roligt att se vad de andra gossarna svarar!

-Partridges Absolute pike och Ad Swier är jag inte alls förtjust i fast de lovordas titt som tätt... Smaken är som kluven...

mvh.FF

Tack för ett utförligt svar, ska skaffa mig krokar och börja knåpa. :)

//Johan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för ett utförligt svar, ska skaffa mig krokar och börja knåpa. :blush:

//Johan

Släng iväg ett IM och fråga erlando och sasse också!

-Den bästa gäddkroken är inte uppfunnen ännu. Jag tror de har några rätt sköna förslag de också även om de kanske inte hittar det här inlägget.

Av alla krokar jag föreslog är det bara FullingMills kroken som har närapå mänsklig prislapp tycker jag. Favvon 600sp så tömmer hela plånboken, men det kostar att ligga på topp... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

förresten 600sp kroken håller gädda riktigt bra med nedklämd hulling också men man måste klämma rackarns försiktigt för att den inte skall brista och falla av helt och hållet. Den lilla tagg som blir kvar om den brister brukar också räcka tack och lov, så länge man inte ger alltfötr många kilometer löslina åt tandgurkan.

Kör så det ryker!

May the holy gurk bite your lurv :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Hej. Säljer ett grymt spö till sommarlaxen. Jätte bra skick. 1900:- ink frakt inom Sverige. Mvh
    • Lägg in en graf på temperaturen också, så ser du varför den snabba ökningen av co2 halten är ett problem.
    • Ett fint och väldigt lite använt SAGE Pulse 691-4 9’ #6 fyrdelat i org tub. Bytes mot snabbt #6 el #7  Kom med förslag?
    • Nu har jag kört med nya motorn ett tag. Typ en trettio turer. det är brutal skillnad i kvalitetskänsla. Motorn är betydligt tightare byggd.  den väger också dubbelt upp. Typ 60kg. Kraften i motorn är helt annan. Med min gamla ulterra 80lb 24v gjorde båten 2,6 knop. Med nya med motsvarande spec gör den 3,5 knop.  nya fjärrkontrollen är överlägsen. Touchen från gamla i-Pilot lunk är borta och  u använder man två AA batteri istället (håller ca en vecka). Om man får problem med batterihaveri är motorn enkel att tilta. Omöjligt med gamla. Jag gör av med ca 20% batteri på en normal guidedag. (Dubbla litium 100 kopplade i 24v) kan även nämna att motorn är så stark att jag fortfarande kan navigera i storm. Körde 5 timmar i 20-23 m/s 14 april (söndag sea trout open). Gamla motorn palla ungefär 13-14 innan jag fick slå på vanliga motorn som stöd. listan kan göras lång, återkommer. Vill man ha en fantastisk motor med senaste tekniken (borstlös drivning) är den helt outstanding.
    • Du kan montera direkt mot skrovet. Givarfästet är snyggt men vill du spara några kronor kan du skippa det.  du behöver ingen funktion för att höja och sänka givaren. 
    • Man kan ju sedan ifrågasätta om det, rennäringen och fjällräven undantagna, är ett jättebekymmer för Sverige att klimatet blir marginellt varmare. Får vi ökad torka sommartid så är det väl inte jättebra, men det har inte varit trenden det senaste årtiondet. Odlingsmässigt är väl ett marginellt varmare klimat snarast en fördel på de här breddgraderna (jag bor i den sydligaste klimatzonen vilket också är den med bäst odlingsförutsättningar - icke desto mindre dog ett Bornholmsfikon i min trädgård den gångna vintern då vi hade svinkylan i december; såväl fikonträd som vindruvor klarade dock sommaren 2018 utan några som helst bekymmer). Ett annat litet lustigt diskursivt kontraexempel är isbjörnarna. Jag har en snubbe på institutionen som är _vääääldigt_ politiskt aktiv och har _vääääääldigt_ mycket åsikter om klimatet och _vääääääldigt_ lite förståelse i ämnet... under ett klimatrelaterat orerande i fikarummet om 'Greta och klimatet och hela ekosystem som kollapsar och det utrotas djurarter varje dag pga klimat' - så inflikade jag en fråga om just det här med djurarter som utrotas... Kunde personen redogöra för några exempel, sporte jag. Tvärsäkert svarade personen - titta bara på isbjörnen! Ja, sa jag. Det är tämligen väl dokumenterat att populationen stadigt är i ökande då den inte längre utsätts för särskilt stort jakttryck... honorna har senaste årtiondet dessutom fött fler tvilling/trilling-kullar än under föregående årtionden (jag pekar på Crockfords forskning - inte min egna observationer) - vilket är indikativt på att födotillgången ökat, snarare än minskat (vilket ju är normalfallet i svinkallt klimat - blir det lite mildare ökar födotillgången - i det här fallet så har det med ökad sälföryngring - primärt ringsäl, fritt ur minne - att göra och björnarna gör som björnar alltid gör, de äter som fan på våren och hösten och... verkar inte bry sig jättemycket om att det finns mindre is på sommaren - då de väl ändå sannolikt mest är inställda på att knulla eller sola eller något liknande - det finns mer mat under de perioder när födotillgången är som viktigast - under våren och hösten). Så... -- Om någon vill läsa om Crockford och politisering av vetenskap: https://www.washingtontimes.com/news/2019/oct/20/susan-crockford-fired-after-finding-polar-bears-th/ -- Jag redogjorde kortfattat för ovanstående och sa att - med mindre än att man ser en systematisk ökning av isbjörnspopulationen där det finns mätdata (den ryska delen är inte jättevälstuderad because of... sibirien eller nått...) som indikativt för att en art skulle vara på gränsen till utrotning så... nej... då är nog inte den vetenskapliga slutsatsen att isbjörnarna står i begrepp att försvinna... Personen svängde då snabbt och sa - ja... vad bryr jag mig om isbjörnar - de är ju en obhaglig predator - men sälarna - de är på väg att försvinna... Jag förklarade då mekanismerna kring sälpopulationernas ökning - och frågade om personen hade koll på de svenska sälpopulationerna... Personen menade att de svenska sälstammarna nästan var utrotade pågrund av sälskinnsjakt på 1800-talet. Jag förklarade då att den säljakt som hade varit bekymmersam ur pr-perspektiv var den norska och kanadensiska packiskutklubbningen som pågick fram till 1980-talet (nångång). Och att den svenska sälpopulationen, om något, dramatiskt ökat sedan mitten av 1980-talet när säldöden (-88) och bottendöden (-84 och framåt - det här är dock det enda mediala exempel jag hittar - det var före internet https://www.dn.se/nyheter/varlden/tonvis-med-dod-fisk-i-kattegatt/) gjorde att sydbästkusten i princip befolkades av fjärsing och simpa... allt annat var antingen utfiskat eller dött av andra anledningar som virus och syrebrist. Personen svarade då att... 'ja, jag har inget intresse för detaljerna - för... jag vet att jag har rätt...'. Detta då kommandes från en person som innehar skattefinansierad betalning för att vara verksam på ett av Sveriges bättre (statliga). universitet... Så - det är mycket svansföring och åsikter i klimatfrågan. Väldigt få absoluta sanningar. För - vi vet helt sonika inte vad fan det är som händer. Men - vi kan notera att många tvärsäkra utfästelser och prognoser visar sig vara helt felaktiga. Isbjörnen vars population varit i ökande sen... ja... 80/90-tal någon gång återfick 'utrotningshotad'-status 2008 då en grupp forskare ansåg att den var 'akut utrotningshotad nu pga. kommande klimatförändringar i framtiden' - go figure... https://www.adfg.alaska.gov/index.cfm?adfg=specialstatus.fedsummary&species=polarbear#:~:text=On May 15%2C 2008%2C the,become endangered in the future. -- Apropos Greta - var det någon som tyckte att hennes tal i FN kändes kusligt bekant? Ja - det hände ungefär samma år som jjag åter började se säl på bästkusten:  Hur gick det för henne? Jodå - en examen från Yale och därefter rätt glassiga jobb varvat med forskarutbildning. Och, även hon verkar ha haft en läggning för skådespeleri. Och, även hon verkar ha haft en ganska aktivistisk förälder... Det verkar inte ha gott någon nöd på henne... Biography Severn Cullis-Suzuki was born and raised in Vancouver, British Columbia.[1] Her mother is writer Tara Cullis. Her father, geneticist and environmental activist David Suzuki,[2] is a third-generation Japanese Canadian.[3] While attending Lord Tennyson Elementary School in French Immersion, at age 9, she founded the Environmental Children's Organization (ECO), a group of children dedicated to learning and teaching other youngsters about environmental issues.[4] In 1992, at age 12, Cullis-Suzuki raised money with members of ECO to attend the Earth Summit in Rio de Janeiro. Along with group members Michelle Quigg, Vanessa Suttie, and Morgan Geisler, Cullis-Suzuki presented environmental issues from a youth perspective at the summit, where she was applauded for a speech to the delegates.[5][6] The video has since become a viral hit, popularly known as "The Girl Who Silenced the World for 5 Minutes".[7][8] In 1993, she was honored in the United Nations Environment Programme's Global 500 Roll of Honour.[9] In 1993, Doubleday published her book Tell the World, a 32-page book of environmental steps for families. Cullis-Suzuki graduated from Yale University in 2002 with a B.S. in ecology and evolutionary biology.[4]After Yale, Cullis-Suzuki spent two years traveling. Cullis-Suzuki co-hosted Suzuki's Nature Quest, a children's television series that aired on Discovery Kids in 2002. In early 2002, she helped launch an Internet-based think tank called The Skyfish Project.[10][3] As a member of Kofi Annan's Special Advisory Panel, she and members of the Skyfish Project brought their first project, a pledge called the "Recognition of Responsibility", to the World Summit on Sustainable Development in Johannesburg in August 2002.[4] The Skyfish Project disbanded in 2004 as Cullis-Suzuki turned her focus back to school. She enrolled in a graduate program at the University of Victoria to study ethnobotany under Nancy Turner, finishing in 2007.[10] Cullis-Suzuki is the main character in the documentary film Severn, the Voice of Our Children, directed by Jean-Paul Jaud and released theatrically in France on November 10, 2010. https://en.wikipedia.org/wiki/Severn_Cullis-Suzuki -- Jag yxade bort en längre utsvävning om 'säl-skap' på 'bästkusten' - efter att ha levt ett halvt liv i anslutning till sälar. Den kommer nog att dyka upp i en annan tråd;) Ja. Jag prokrastinerar. Jag vill inte skriva jobb. Idag heller. Skit.
    • Ja helt facinerande vad trädgränsen klättrat uppåt. Jag har 50 år i fjällen och accelarationen på hur träden klättrar uppåt sluttningarna är makaber. När man sen pratar med äldre samer om samma accelaration så inser man att något e galet. Sen vad klimatförändringarna beror på får andra avgöra... 
    • Oöppnad förpackning Sumo Rod racks. Säljes för 1600:-
    • Du kan likvidera hela Sveriges befolkning och lägga hela landet i ruiner. Koldioxidutsläppsvinsten för överskådlig framtid äts upp av Kina på sex månader. Lite flipant och överdrivet - men... Sveriges klimatpåverkan ökar, snarare än minskar, med den inslagna vägen med green tech och vindkraft. Och det är nog inte SDs fel... (märk väl - jag har inte uttryckt någon åsikt om SD, inte heller om klimatfrågan som sådan) Just sayin'...
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...