Hoppa till innehåll

Bilder på laxflugor!


Recommended Posts

Thanks! Fulldressade laxflugor är nytt för mig men väldigt utvecklande! Helt andra krav på material än andra flugor men jag använder material som jag har liggande bara för att öva på teknik. Får köpa in finare material om man får lust att binda fler fulldressade:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Ålandsfilip.

"Nu hoppas jag att inte alla gråter över hur ful den blev, men det är inte lätt första gången! Flomfluga som skall åka i Tana, även om den är lite för dressad för det. Den måste tas fisk på iallafall, om det är möjligt...

Edit: Jag är så amatör att jag glömde djungeltuppen"

Den flugan du gjort tar garanterat lax!!! Visst är Jungle Cook fint men inte livsviktigt. Keep up the good work:D

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Tafsbrott sa:

Motorsågen är nytankad .

Kan väl sträcka mig till att kalla den för variant. Bytt ut Green Highlander grönt mot Chartreuse i dubbing, kroppshackel och grön del av vingen. Gult i vingen är bytt ut mot grått och rött mot orange. För att få den ljusare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
14 hours ago Ismo sa:

För ögat sett! lite kortare strup-hackel. 1/2 den längden. Men kanske inte för Laxen.

Jo, tog en fjäder jag hade låg löst på bordet bara. Idag blev det en annan. Börjar få in det lite. Tycker tubflugor överlag är stora och jobbiga. Krok är mer min grej.

20171216_141524.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sen försvinner ju meningen lite med säg en krokfluga strl 6 tex om du binder på en 5-7 cm vinge, då e de ju som en mellantub istället. Så för att inte wastea massa dyra krok så "ska" du anpassa vinge till krok strl för att få en så mångfaldig ask som möjligt... ta en strl 10 tex då "ska" ju vingen generellt ligga strax efter krokslut. Vet inte om jag lät så tydlig men hoppas du förstår vad jag menar.

 

Redigerad med torstenssonlax
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago torstenssonlax sa:

Sen försvinner ju meningen lite med säg en krokfluga strl 6 tex om du döna på en 5-7 cm vinge, då e de ju som en mellantub istället, så för att inte wastea massa dyra krok så ska du anpassa vinge till krok strl för att få en så mångfaldig ask som möjligt... ta en strl 10 tex då "ska" ju vingen generellt ligga strax efter krokslut. Vet inte om jag lät så tydlig men hoppas du förstår vad jag menar

 

Förstår exakt vad du menar, men beror inte det här väldigt mycket på flugan? När jag tittar på Davie mcphails filmer tycker jag mig se långa vingar där också. Nu kanske den blev lite för lång, men inte kan man väl behöva ha vingen strax efter krokslut? Såklart justerar man efter krokstorlek, men går den 3cm förbi på en storlek 6 kanske man ska ha den 1cm förbi på storlek 12 osv.

Uppskattar tips och diskussion. Klart är att vingen ska vara kortare. Tubflugor är inte riktigt min grej...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Ismo sa:

En kan gärna binda lite längre krok-flugor med längre vinge...gör det oftast själv..fel lr. inte? Förstår tanken att flugan inte får som rätta propotion.det blir fel helt enkelt!...men fiskar en i lite slackare vatten! ..så kan tänkas att flugan dippar lite..den fiskar inte som den skall.Hänger sig..så att säga.

Vissa krokflugor ser ju ut såhär också, då kan man börja undra vad det är för fel på en lite längre vinge...

20171216_204851.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Ålandsfilip sa:

Vissa krokflugor ser ju ut såhär också, då kan man börja undra vad det är för fel på en lite längre vinge...

20171216_204851.png

Jag menar inte på att det är uppriktigt fel att göra på ett visst sätt därav citationstecken. Det jag menar eg är väl mest vikten av att ha flugor i många olika Strl. Som tex låga älvar att kunna dra fram 0,5-1 cm flugorna. Och då är det ju fördel om man bundit efter krokens proportioner exvis 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grey heron 3/0 och 2/0. I varje fall inte för lång vinge. Motorsågen hämtas fram fort på detta forum, men dessa är enligt originalmönster. 4 varv bred silvertinsel tätt följd av oval tinsel. Hägerhackel och oval guldtinsel för att förstärka hacklet. Jag måste dock erkänna att jag har 3 lag mallard i vingen istället för 2. Mallard är tunt, 3 lag blir fint i vattnet.

 

693C51F9-0F55-4D65-A0D7-9EBDCC1D89FA.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...