Hoppa till innehåll

mer lax i klarälven?


pkrpete

Recommended Posts

Visst, det tas inte många laxar söder om forshaga, men hur många fiskar riktat efter lax på dessa områden? Slumpmässigt fångas blanklax här och var av förvånade fiskare, har hänt vid Almar och vid "halvön" i Skåre. Jag har fått en, nystigen, lax. Resten öring, så jag hävdar inte att du har helt fel heller, jag har ju skrivit det tidigare "inte många tiondels procent stannar innan Forshaga".

Blanka, fina öringar tas det rätt gott om stundtals på våren.

Jag kan inte backa upp dig med bildbevis på egna fiskar, tyvärr, förutom några öringar. Men jag har inget intresse av att fara med osanningar, jag har ju bara återgett vad jag sett och upplevt och inga andrahandsutsagor.

Det fiskas ganska mycket söder om zon 2. Speciellt av mig nästan varje dag lite grann. Då på zon 3. I fjor togs det en Junilax (inte jag) och 5-6 Julilaxar (jag fick 4) på zon 3 och då pratar vi nog om det bästa fisket som finns nerströms zon 2 och vi pratar också om ett ovanligt bra år. Att jämföra med 2004 då fångades en enda Lax på zon 3 (inte av mig i Augusti) på hela dispensfisket och den var inte nystigen. Jag tror ta mig tusan att den inte blev anmäld så statistiken säger nog noll :lol:

Naturligtvis tas en och annan slumpfisk...

Redigerad med Thomas L
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fiskas ganska mycket söder om zon 2. Speciellt av mig nästan varje dag lite grann. Då på zon 3. I fjor togs det en Junilax (inte jag) och 5-6 Julilaxar (jag fick 4) på zon 3 och då pratar vi nog om det bästa fisket som finns nerströms zon 2 och vi pratar också om ett ovanligt bra år. Att jämföra med 2004 då fångades en enda Lax på zon 3 (inte av mig i Augusti) på hela dispensfisket och den var inte nystigen. Jag tror ta mig tusan att den inte blev anmäld så statistiken säger nog noll ;)

Naturligtvis tas en och annan slumpfisk...

Jo nog är det så.

Min enda tes är att slumpfiskarna blivit fler sedan steniläggningarna. Jag ska inventera lite uppe i forsen nästa helg, om jag slipper isborr.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är de någon, du "Thomas L" borde ha nån aning om hur de ser ut i forsen nu? Är de mycke is längs kanterna eller är de vadbart?

Såg på forshagaforsens hemsida att de var några öringar inrapporterade iaf, så någon har lyckats med fisket iaf.

Jag åker o hälsar på en vän i forshaga till mitten av veckan nu, de lutar åt rödingpimpel men man kanske ska plocka med tvåhandstången ändå? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är de någon, du "Thomas L" borde ha nån aning om hur de ser ut i forsen nu? Är de mycke is längs kanterna eller är de vadbart?

Såg på forshagaforsens hemsida att de var några öringar inrapporterade iaf, så någon har lyckats med fisket iaf.

Jag åker o hälsar på en vän i forshaga till mitten av veckan nu, de lutar åt rödingpimpel men man kanske ska plocka med tvåhandstången ändå? :)

Det är mycket is. Kylan ska väl hålla i sig i veckan (-12 nu) så.... svårt blir det. Det är mer is nu än för en månad sen.

2 av de rapporterade är fångade med flugspö från land resten är spinnfiskar från land. Vadning är ju aldrig att tänka på så här års....det är bara på vadarälv, lågt vatten på tvåan, som det går att vada. Det är väl 1 meter för högt vatten för det och även om det gick skulle det vara livsfarligt. Det kommer ju isflak där ute.

Isen gör att det är svårt med båt ut kanske man kommer men man ska ju i land också. Ingen har vad jag vet fiskat frånn båt än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är mycket is. Kylan ska väl hålla i sig i veckan (-12 nu) så.... svårt blir det. Det är mer is nu än för en månad sen.

2 av de rapporterade är fångade med flugspö från land resten är spinnfiskar från land. Vadning är ju aldrig att tänka på så här års....det är bara på vadarälv, lågt vatten på tvåan, som det går att vada. Det är väl 1 meter för högt vatten för det och även om det gick skulle det vara livsfarligt. Det kommer ju isflak där ute.

Isen gör att det är svårt med båt ut kanske man kommer men man ska ju i land också. Ingen har vad jag vet fiskat frånn båt än.

Var som jag misstänkte ungefär då... nej då får de vänta ett par månader :)

Då blir de rödingpimpel istället, tänkte prova Skalltjärn i munkfors och en sjö i torsby.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
http://nwt.se/forshaga/article464573.ece

Jag läste den här artikeln och blev lite fundersam

jo det är ju skitbra att laxen som dom lyfter upp leker osv,men det jag undrar är när laxen lekt färdigt och smolten har blivit stora nog så vänder dom väll tillbaka ner mot vänern , dvs igenom kraftverksturbinerna och blir fiskfärs? :P

eller har jag missat nåt?

peter

Kan bli lite mer vild lax i Vänern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...