Hoppa till innehåll

Slarvat.


Ztubben

Recommended Posts

Har slarvat med att ta av linorna från spolarna nu när säsongen är tog slut för ca 6 månader sedan :wub:

Så telefon sladden är ju helt given men nu är det ju ett tag kvar tills dom skall användas igen så min undran är helt enkelt hur brukar ni förvara linorna inför vintern?

Finns säkert en tråd om detta redan men sökfunktionen ville inte fungera just nu :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter noggrann rengöring lagrar jag dem på en stor spole (ca. 30 cm i diameter) i kylskåpet.

I ditt fall kan jag rekommendera att du blötlägger linorna i en hink med ljummet vatten och ett par droppar gulsåpa. Låt linorna ligga ett flertal timmar - eller rent av upp till ett dygn. Drag sedan linorna genom ett fingergrepp med frottéhandduk och behandla dem sedan med linedressing. Spola upp dem på en avsevärt större spole än den på flugrullen och förvara linorna mörkt och svalt.

Lycka till,

Mvh Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe och jag som trodde att jag var mer eller mindre ensam att vara så slarvig :)

Men andreas tips låter ju som en bra metod som jag skall tillämpa tackar för det..

och ni andra tack för att jag får höra att jag inte är ensam :wub:

samma här! kul att fler än jag är ena rat-pellar! linorna ligger för det mesta på rullarna - fast ibland (bl.a nu i januari) har jag i nån slags "dåligt-samvete-iver", rengjort dem lite med såpvatten och lindat upp dom på en tiolitershink. tycker inte att det gör nån gigantisk skillnad jämfört med att ha kvar dom på rullarna - kanske gör jag helt fel??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De linor som jag använder mest ligger enbart på mina rullar, jag brukar få ett ryck mot slutet av säsongen och göra rent dem. Om man ser på linorna när man köper dem så ligger de ju på nästan lika stora spolar som mina rullar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter noggrann rengöring lagrar jag dem på en stor spole (ca. 30 cm i diameter) i kylskåpet.

I ditt fall kan jag rekommendera att du blötlägger linorna i en hink med ljummet vatten och ett par droppar gulsåpa. Låt linorna ligga ett flertal timmar - eller rent av upp till ett dygn. Drag sedan linorna genom ett fingergrepp med frottéhandduk och behandla dem sedan med linedressing. Spola upp dem på en avsevärt större spole än den på flugrullen och förvara linorna mörkt och svalt.

Lycka till,

Mvh Andreas

Jag gör ungefär samma sak..jag kan rekommendera rullar som man har svetstråd på..de är kanon!!! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På rullarna i förrådet.. :wub: , man kanske skulle ta och göra en "Andreas" och vårda dom lite kanske..., men å andra sidan, mina linor är rätt nya allihop men dom behöver kanske också lite omvård.. :)

Absolut! Kom ihåg att även en ny bil är lättare att tvätta efter att den vaxats. :)

Andreas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har i trädgården byggt ett långhus för linförvaring... lite i stil med dom där husen som man har kyrkbåtar i kring siljanstrakten. Det är byggt av ett stort antal plankor som kapats snett så att det bildas en ryggås - i botten ligger det sämskinn (tack biltema!). Sen har jag fäst en flagglina i en gammal skatebord så att jag kan dra genom linorna på hösten. På våren är det bara att spola upp linorna på respektive rulle. På det här sättet förvaras linorna rakt, svalt och ljusskyddat... :)

...på rullen såklart :):wub:

ps. återanvände detta inlägg från en annan tråd..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut! Kom ihåg att även en ny bil är lättare att tvätta efter att den vaxats. :)

Andreas

med tanke på hur jag och många andra här erkänt målmedveten vanvård av prima fluglinor kanske ni kan dra slutsatser om hur min (och säkert många av er andras) bil ser ut... :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

med tanke på hur jag och många andra här erkänt målmedveten vanvård av prima fluglinor kanske ni kan dra slutsatser om hur min (och säkert många av er andras) bil ser ut... :wub:

Nope inte min.. Jobbar på bilfirma så jag kör min i tvätten ett par gånger per år :)

Ehumm..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...