Hoppa till innehåll

Mörrums utsättningar av Öring


Ankan

Recommended Posts

Om ni tittar på Mörrums hemsida och letar under "more news" så kan man läsa Percys svar på Frödins artikel angående utsättningar i Mörrum. Det finns även en hel del kommentarer som kan läsas. De flesta verkar där vara överens om att utsättningar är kanon och tycker man något annat är man en idiot..... Jag försökte göra ett inlägg men det verkar som om det inte går att få in sådan längre. annars sitter det väl fast i någon server hos Mörrums Kronolaxfiske ;)

Behövs det så kanske vi kan lyfta över debatten hit.

kommer inte mitt inlägg in där så publicerar jag det här istället.

Ankan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte läst artikeln - är det nån som vet vad Frödin menar med att mörrumsöringen skulle vara en "genetisk förorening", eftersom det väl är ganska så erkänt att öringen i relativt stor omfattning även i helt naturliga bestånd går upp i "fel" lekvatten (i jämförelse med t.ex. lax, som även den ibland vandrar "fel")? Vad är det som ska själva problemet enligt Frödin? Upplys mej, o alla ni kloka!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack.

Många idér och synpunkter ;)

Har dålig koll men jag håller delvis med Frödin.

Eftersom jag är lite avhängd i denna diskussion så måste jag ställa frågan: Vad är det du håller med om? Vad är hans poäng (varför vill han att Mörrum inte ska fortsätta - är det genetik e.dyl. eller nån etisk aspekt han anser vara skälet till att dessa utsättningar ska fortsätta)? I de samtal jag haft med Percy i Mörrum så har det framkommit att öringen har svårt att klara sej på egen hand i Mörrum i dagsläget - precis som han uttrycker i sitt "försvarstal" - däremot kan har jag svårt att tycka att man ska sätta ut öring endast för att det ska finnas skitmycket öring i ån för huggsugna sportfiskare, vilket Percy verkar tycka är rätta melodin.

Upplys mej nu gott folk - vad har Frödin sagt om saken och vad säger ni andra om denna diskussion?

Redigerad med jonnipuma
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är lite avhängd i denna diskussion så måste jag ställa frågan: Vad är det du håller med om? Vad är hans poäng (varför vill han att Mörrum inte ska fortsätta - är det genetik e.dyl. eller nån etisk aspekt han anser vara skälet till att dessa utsättningar ska fortsätta)? I de samtal jag haft med Percy i Mörrum så har det framkommit att öringen har svårt att klara sej på egen hand i Mörrum i dagsläget - precis som han uttrycker i sitt "försvarstal" - däremot kan har jag svårt att tycka att man ska sätta ut öring endast för att det ska finnas skitmycket öring i ån för huggsugna sportfiskare, vilket Percy verkar tycka är rätta melodin.

Upplys mej nu gott folk - vad har Frödin sagt om saken och vad säger ni andra om denna diskussion?

Om öringen har svårt att klara sig så är det för en orsak. Då kanske det är dumt att odla på den så den kan sprida sig mer?

Nu är det så att Mörrum genererar en jäkla massa pengar och bra fiskvård och mycket pengar rimmar ofta dåligt.

Jag tycker INTE att man ska ösa ut öring för att det ska finnas massor med fisk att fiska på.

Förtäckt P&T?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag haller delvis med Frödin, att sätta in odlad fisk är inte optimalt och vi sag ju alla hur det var med sjukdomar

för nagra ar sedan. Angaende felvandrare har han nog fel , havsöringen är inte sa nogräknad.

Sag tex en rapport där det skrevs att den genetiska skillnaden mellan havsöringen i olika norrländsälvar är

obefintlig eller minimal, da da bör det ju vara sa att ett rätt sa stort antal "vandrar fel" hursomhelst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag haller delvis med Frödin, att sätta in odlad fisk är inte optimalt och vi sag ju alla hur det var med sjukdomar

för nagra ar sedan. Angaende felvandrare har han nog fel , havsöringen är inte sa nogräknad.

Sag tex en rapport där det skrevs att den genetiska skillnaden mellan havsöringen i olika norrländsälvar är

obefintlig eller minimal, da da bör det ju vara sa att ett rätt sa stort antal "vandrar fel" hursomhelst.

My point exactly! Men det moraliskt-etiska probemet med att hinka i tonvis med öring/bängbåge e.dyl. för att locka till sej fiskekåta turister är väl knappast nåt som är unikt för Mörrumsån?? ;) Dessutom bör vi även beakta faktumet att det i Mörrumsåns system finns mycket sämre förutsättningar för öringlek än det finns för laxlek (det sätts INTE ut lax där enligt vad Percy sade till mej i höstas) då den sistnämnda leker i själv ån medan den förra helst leker i tillrinningsbäckarna - och en stor del av dessa bäckars lekområden helt eller delvis står utanför Kronolaxfiskets kontroll samt ofta hårt drabbade av jordbruk, skogsbruk, undermåliga vägtrummor o.dyl. Dessutom så är fisketrycket på öring i Hanöbukten (eller i åarna för den delen) inte försumbart. Därför verkar det (enligt Percy) vara svårt för öringen att klara sej på egen hand i dagsläget och därför anses utsättningarna nödvändiga - och sen verkar det ju onekligen så att många (inkl. Kronolaxfisket själva) verkar se fisket i ån åtminstone till viss del som ett slags P&T:fiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag var inte och läste.

Herregud vilket krig det var därinne, han den där Frödin verkar inte så poppis på det forumet.

Det var lite klantigt att skriva så som han gjort.

Kan nog inte tycka det var klantigt av Micke utan att han gjorde rätt, samtidigt så försvarar Percy alla sina anställda som kan få gå om intäkterna minskar, och vinstkravet. De som skriver inlägg på Mörrums sida är naturligtvis också partiska eftersom de kanske lever av inkomster från fisket-, vill ha fiskekort eller känner personligen folk som jobbar där. Micke var nog också ute efter utsättningspolitiken i hela sverige och inte specifikt Mörrumsåns utsättningar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nog inte tycka det var klantigt av Micke utan att han gjorde rätt, samtidigt så försvarar Percy alla sina anställda som kan få gå om intäkterna minskar, och vinstkravet. De som skriver inlägg på Mörrums sida är naturligtvis också partiska eftersom de kanske lever av inkomster från fisket-, vill ha fiskekort eller känner personligen folk som jobbar där. Micke var nog också ute efter utsättningspolitiken i hela sverige och inte specifikt Mörrumsåns utsättningar.

Fantastiskt vad Ankan har insikt i de tankar som föranledde MF's artikel. Dessutom är det ännu mer fantastiskt att Ankan har sådan insikt kring de personer som ligger bakom kommentarer på Mörrums hemsida att han utan besvär kan kalla dessa för partiska.

Om alla på mörrums hemsida är partiska så är detta alltså ett helt oberoende forum där individer publicerar sina åsikter efter en väl genomförd faktainsamling där slutsatser är baserade på god vetenskaplig sed ? Eller som våra vänner från västra sverige uttrycker sig: -"Är du go eller ?"

Det var klantigt av MF att publicera en dåligt faktaunderbyggd artikel. Inte svårare än så. Vidare kanske det lyste igenom en personlig aversion gentemot Mörrum för att han aldrig lyckats bli "kung" där, då transparensen i metoder och utrustning som används för att fånga fisk är för hög. Kanske hade passat bättre som ett kåseri utan krav på redaktionellt material.

Åsikter är bra men när man sprider dessa med kvasi-vetenskapliga formuleringar som "genetisk förorening" i komersiella publikationer kanske det är dags att byta karriär.

Framförallt så undrar jag vad nyhets eller underhållningsvärdet är av den typen av publikationer. Där borde herr Frödin fundera lite till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Korrekt, jag borde naturligtvis inte skrivit så att alla är partiska vilket naturligtvis inte är fallet men förmodligen ganska många. Duhd verkar därimot veta att det Frödin skrev är vetenskapligt fel. De biologer i Norge, Sverige och Skottland som uttalat sig tidigare om liknande händelser (utsättningar förekommer ju överallt) verkar annars mer vara inne på Frödins linje men här sitter kanske Duhd på bevis som vi andra inte har en aning om och då får vi naturligtvis böja oss för dessa fakta....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Återigen, genetisk förorening?

Bra fråga, jag undrar också. Det är ju avelsfisk som är tagen ifrån ån ;)

All odlad fisk ifrån mörrum är ju fettfeneklippt och kollar man in bilderna ifrån

ån så är det inte många odlade som är fångade.

Sen om en fisk ifrån mörrum simmar längs kusten under uppväxtåren och väljer

en annan å är väl ok?

Kasst att skriva så dåliga artiklar när de är så oventenskapligt formade. Skönt

att kronolax fick in ett par goa punkter i sitt svar dock.

P&T - B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte ok ifall odlad öring simmar upp i åar med "vild" öring...uppfödd fisk är helt enkelt genetiska föroreningar bland vilda fiskar.

Odlad fisk om än den plockas ur ån kan omöjligt hålla någon speciellt god genetisk standard hur väl man än vill...dels föds det upp en totalt skev mängd syskon som om några år ska upp för att leka/kramas, samt att ynglen hålls i odlingen under den tid där stort sett alla ska dö och eg bara "de utvalda" ska överleva för att föra stammen vidare...fel individer klarar sej, vilket aldrig kan vara bra.

Nu har jag inte läst vad Frödin skrivit, men av vad jag kan läsa mellan raderna här så lär jag hålla med just Frödin.

Ser med bävan fram mot vad vi kommer se i Kalixälven nu när den fenklippta fisken från Luleälven börjar komma upp i lekmogen ålder ;)

/Danne

Pessimistkonsult.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För det första tycker jag fortfarande att det är mycket tragiskt att sportfiskare ska bråka så oerhört inbördes medan yrkesfiskarna skrattar hela vägen när de hämtar EU-bidraget. Redan i Älvkarleby för 20 år sedan kunde spinnfiskare och flugfiskare inte prata med varandra pga olika fiskesätt.

Jag förundras också otroligt över att vad Frödin skrivit i sak är för många helt ovidkommande utan bara för att man tycker han är en snobb, idiot, dålig fiskare, lyxlirare och skrytmåns mm så har han automatiskt fel???? För mig HELT obegripligt hur många personangrepp man kan få in på så få inlägg. Naturligtvis står det alla fritt att "hata" vem man vill men lite tragiskt att flugfiske som vi ändå alla älskar kan föra upp så mycket destruktivitet hos människor ;)

Jag är absolut ingen biolog och får därför förlita mig på vad andra som ska kunna saker kan berätta för mig. Om man nu tar t.ex Emån så är den öringen, enligt den biolog som jobbar med den ån, genetiskt mycket "ren" från Mörrumsöringen. Vilket om det stämmer får inlägg om att "den ändå är så uppblandad att det inte längre spelar någon roll", att falla. Jag kan kanske också tycka att bara för att man ansåg något vara fantastiskt för 60, 70 eller 20 år sedan så behöver det inte vara bra idag. Asbest och DDT betraktades länge som underverk fast utvecklingen har gått lite framåt sedan dess. Antalet fenklippta öringar hittils i Emån i år är heller inte speciellt litet utan de max 10 per år som skrivits om är nog redan upptagna ur ån.

Själv tycker jag att pengarna för fiskeodlingen i Mörrum borde användas till att köpa bort det fällor som jag tror (kan vara gamla uppgifter) fortfarande tar stora delar av den uppvandrande fisken som vill upp i Mörrumsån. Mörrumsån är ett fantastiskt vatten som jag verkligen hoppas ska få det uppsving den förtjänar. Kanske utsättningar av stora mängder öring är bästa sättet men jag hoppas och tror att det finns bättre vägar att gå.

Ankan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

All odlad fisk ifrån mörrum är ju fettfeneklippt och kollar man in bilderna ifrån

ån så är det inte många odlade som är fångade.

Om det inte fångas odlad fisk i ån varför då spendera pengar på utsättningar? Pengar som i stället kan

användas till biotopvård, uppköp av fiskerätter mm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öringen som sätts ut i Mörumsån är väl odlad på fisk som är fångad i ån altså helt vanli jävla havsöring samma art som i emån så det ända som händer om mörums fisk stiger i em är att genbanken blir större vilket är bra.

Rätta mig om jag har fel :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Öringen som sätts ut i Mörumsån är väl odlad på fisk som är fångad i ån altså helt vanli jävla havsöring samma art som i emån så det ända som händer om mörums fisk stiger i em är att genbanken blir större vilket är bra.

Rätta mig om jag har fel :)

nu är inte jag häller någon expert men som någon annan skrev så blir det inget naturligt urval när man odlar fisk. svaga individer som i naturen hade döt klarar sig och där med får man en svagare stam med dåliga gener

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nu är inte jag häller någon expert men som någon annan skrev så blir det inget naturligt urval när man odlar fisk. svaga individer som i naturen hade döt klarar sig och där med får man en svagare stam med dåliga gener

Jo men det höga fisketrycket som finns på öringen med fiske i åmynningar och liknande är ju inte naturligt i heller.

det är ju smolt man sätter ut så dom måste ju kunna hävda sig för att överleva.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att pengarna för fiskeodlingen i Mörrum borde användas till att köpa bort det fällor som jag tror (kan vara gamla uppgifter) fortfarande tar stora delar av den uppvandrande fisken som vill upp i Mörrumsån. Mörrumsån är ett fantastiskt vatten som jag verkligen hoppas ska få det uppsving den förtjänar. Kanske utsättningar av stora mängder öring är bästa sättet men jag hoppas och tror att det finns bättre vägar att gå.

Ankan

Nu håller jag helt med. Jag är övertygad om att det varit bättre att använda pengarna för att köpa upp näten. Se på resultaten från Skottland efter nätuppköp, eller Norge för den delen. Vidare så tror jag att det rent samhällsekonomiskt hade varit väsentligt bättre om vi haft ett bättre lax och havsöringsfiske som kunnat locka fisketurism till Sverige (återigen jfr Norge eller Skottland) istället för att rycka fisken ur havet i enorma mängder och sen sälja för 29 SEK kilot. Det finns ju mängder med fina vattendrag som skulle kunna ha livskraftiga lax- och hö-stammar lämpade för sportfiske om det bara var fint att jobba med service-yrken i Sverige. Tyvärr är det ju fortfarande i våra kära politikers och fackförbunds ögon ett hederligt arbete att näta ut östersjön men inte så fint att jobba med service eller liknande.

Vad avser Mörrum och uppköp så är detta försökt via MFA (http://morrumfa.com/). Dom som nätar har detta på arrenden över lång tid och vad jag förstår så är väl deras redovisning inte 100-procentig. Tror dom har svårt att dels hitta en ekonomisk modell som fungerar och dels så är traditionen svår att bryta. Men ju fler som hjälper till och ju större opinion dom möter, desto svårare kommer det att bli för dom att behålla sin verksamhet. Tyvärr är problemet inte begränsat till lax och havsöring. Fiskarna nätar även ut lekgädda i vikarna vilket dom senare exporterar till Frankrike.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det inte fångas odlad fisk i ån varför då spendera pengar på utsättningar? Pengar som i stället kan

användas till biotopvård, uppköp av fiskerätter mm.

post-4677-1237568802_thumb.jpg

Odlade öringar växer väl upp och leker de med? :)

För övrigt hoppas jag fler folk går med i te x MFA, Sparres stiftelse osv osv

om de nu står bakom sina åsikter dvs. Anmärkningsvärt vad folk viker sig

så fort det kostar pengar att går med i en organisation :D. Men att fiska

och snacka går fint...

Redigerad med Hoodie
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill inte lägga mig i diskussionen här men alla som fiskar eller har något intresse för mörrums fortlevnad så är ett 10 årigt medlemsskap i MFA en självklarhet.Att fiska i denna fina å och inte hjälpa till på detta sätt hade givit mig en klump i magen.Lax eller öring vild eller inte.....hjälp behöver dom nog ändå...att hitta tillbaka...utan en massa nät ivägen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...