Jump to content
Sign in to follow this  
Isoperla

Linor och gräs

Recommended Posts

Jag kastar alltid pa gräs med gamla linor pga av att jag är rädd att förstöra mina nya linor. Är denn rädlsa obefogad ?

Gamla linor innebär ju ocksa att kasten blir sämre och man har kanske inte den optimala taperingen till hands när man vill

öva. Skulle vara bra att veta.

Har läst nånstans att grässyra är en killer för fluglinor, minns inte var, Siikavara? Jag bryr mig inte kan jag påstå, men man borde väl tvätta efter. Känns överdramatiserat.

Är väl ingen expert på linor.men tror nog inte att det är nån fara,det borde dom hålla för..man kan ju tvätta av dom efter en dags kastande.

Håller dom inte för det så är de illa.

Hej!

Jag bryr mig inte kan jag påstå, men man borde väl tvätta efter. Känns överdramatiserat.

Grässyran angriper mjukgöraren i PCV:n. Men det största problemet är att gräset gör linan klibbig. Vissa fabrikat är värre på dessa än andra. Då fastnar små partiklar på linan och har man bara lite otur så är dessa partiklar hårda (smågrus och stendamm). Då blir det faktiskt så dramatiskt att man filar sönder spöringarna på nolltid. Ringfabrikat har ingen betydelse.

Rengör linorna och ringarna ofta eller lär er hur det fungerar den hårda vägen. Det är ett fritt land. :)

Mvh

Stefan

Jag köper den förklaringen. Inte enbart kemiskt mumbo jumbo som jag trodde, och jag torkar faktiskt av mina linor efter ibland... :)

Edited by Christian

Hej..Vattnet smörjer också fluglinan,minskar alltså friktionen vid skjut vilket iochförsig för tankarna till nått helt annat.. mvh borano20

Min bild är att PVC linor inte tål gräs och grus över huvud taget. Jag tippar att en timme på gräs motsvarar minst ett års proffesionellt slitage vid vatten... dvs vill man sabba "the cutting edge" på en lina räcker det med fem till tio minuter på gräs. Jag använder aldrig en gräskastad lina vid fiske om det inte finns andra alternativ.

Vad är uppcomming?

Jag upplever att PU-linor är avsevärt mer okänsliga för gräs och övrigt landmaterial. Efter att jämfört PU med PVC under ca 1,5 års tid är min bild att PU som coatingmaterial är överlägset, och då speciellt för "gräsfiskare".

Jag vet inte vad övrigas erfarenhet är men jag har aldrig behövt smörja eller ens rengöra en PU-lina. Jag antar att även en PU-lina "dör" förr eller senare men jag har ännu inte sett några nackdelar med den typen av lina vid gräsbruk och har inte ens lyckats "döda" några av mina demolinor som ständigt slits på grus och gräs. PVC-linor för landdemo är det dock en strykande åtgång på.

De första PU linorna var ganska styva kastkanoner men de senare generationerna är enligt min mening fullt jämförbara med PVC både i linminne och presentation men med den stora fördelen att de är helt underhållsfria. Idag är jag ganska övertygad att PU är ett av de coatingmaterialen som kommer ta över i framtiden.

Det skulle vara kul att höra om ni har liknade erfarenheter?

Jag kastar alltid pa gräs med gamla linor pga av att jag är rädd att förstöra mina nya linor. Är denn rädlsa obefogad ?

Gamla linor innebär ju ocksa att kasten blir sämre och man har kanske inte den optimala taperingen till hands när man vill

öva. Skulle vara bra att veta.

Jag har sett ett riktigt skräckexempel på det och det var en "gräsfiskare" som hade lyckats slipa ringarna platta på insidan och bitvis hade det även bildats rejäla urgröpningar i ringarna på ett spö med nickeltitaniumringar (vilka är extremt tåliga). Jag trodde det var helt omöjligt att göra det med en PVC-lina tills jag fick se det med egna ögon. Kul att du bekräftar sambandet, jag har trots allt varit tveksam till att det enbart kan ha varit ordinärt landkastande som lyckats skapa det extrema slitaget jag bevittnade.

Hej!

Grässyran angriper mjukgöraren i PCV:n. Men det största problemet är att gräset gör linan klibbig. Vissa fabrikat är värre på dessa än andra. Då fastnar små partiklar på linan och har man bara lite otur så är dessa partiklar hårda (smågrus och stendamm). Då blir det faktiskt så dramatiskt att man filar sönder spöringarna på nolltid. Ringfabrikat har ingen betydelse.

Rengör linorna och ringarna ofta eller lär er hur det fungerar den hårda vägen. Det är ett fritt land. :)

Mvh

Stefan

Jag har sett ett riktigt skräckexempel på det och det var en "gräsfiskare" som hade lyckats slipa ringarna platta på insidan och bitvis hade det även bildats rejäla urgröpningar i ringarna på ett spö med nickeltitaniumringar (vilka är extremt tåliga). Jag trodde det var helt omöjligt att göra det med en PVC-lina tills jag fick se det med egna ögon. Kul att du bekräftar sambandet, jag har trots allt varit tveksam till att det enbart kan ha varit ordinärt landkastande som lyckats skapa det extrema slitaget jag bevittnade.

Hej Jonas, jag mördade mina ringar på mitt XP på nolltid, först gräs, sedan asfalt med en gammal lina. Det räckte med ett tillfälle, några timmars kastning och små fåror i alla ringar utom toppöglan (vilket jag upplever som konstigt). Det senare får mig att misstänka dålig kvalitet på de övriga ringarna men jag vet inte, jag har sååå många linor som jag skulle velat ta en bild på och skicka in som skräckexempel på vad gräs gör med en lina, har inga bra "macromöjligheter" dock, den senaste, min MED, er nästan en upplevelse att se, fronttapering och dubbeldragsområdet :)

Vh

/Staffan

PS Intressant det där med PU linor, värt att testa, speciaellt för mig som fiskar 80% på gräs

Oj tack för denna info angående gräs och linor, visste inte att det var så illa! Är det Cortland som kommer med dessa PU-linor månne?

Tack sa mycket för svaren, det verkar som om min försiktighet är befogat. Visste emellertid inte att det kunde

vara sa illa för ringarna ocksa. Far nog börja använda gamla spön fran längst in i garderoben när jag vill öva

ocksa.

nej, vad jag vet kör Cortland bara med PVC-linor idag.

Oj tack för denna info angående gräs och linor, visste inte att det var så illa! Är det Cortland som kommer med dessa PU-linor månne?

Hej Iso!

Tack sa mycket för svaren, det verkar som om min försiktighet är befogat. Visste emellertid inte att det kunde

vara sa illa för ringarna ocksa. Far nog börja använda gamla spön fran längst in i garderoben när jag vill öva

ocksa.

Spöna tar inte skada om linorna är rena. Jag har inte förstört en ring sedan jag började ta hand om linorna. En fuktig frottéhanduk duger om man vill köra lite quick and dirty. Riv ut linan på gräset och torka av den två, tre gånger.

Mvh

Stefan

Jonas: Jag har en lina som är kastad på asfalt varannan dag i ungefär en månad... den skjuter ändå bättre än vissa nya linor jag testat. Den är cortland-tillverkad. Jag rekommenderar inte förfarandet på asfalt, det var en kombination av produkttestning och enda möjligheterna till kastning inför en certifiering. Spöringarna till det spöet mår bra även de.

Stefan: Vill man verkligen köra Quick and DIRTY på en lina som skall rengöras? :angry:

Kör med Gladding, Cortland, B&S, Airflo.

Varken spöringar, linor eller jag själv har tagit skada av år av kastträning på gräs.

Många lintillverkare förordar att man ska byta fluglina varje år...

Ja, inte beror det på gräsmatteträningen iallafall. ;)